Auto menee kaupaksi millin palasinakin – kilpailu metallista on kovaa

Suomen seitsemässä automurskaamossa paloitellaan tänä vuonna 70 000 autoa. Silti melkein toinen mokoma jää hyödyntämättä.

Autojen kierrättäminen
Autoja läjässä metallinkierrättämöllä.
Romuautoista keskimäärin 75,5 % on metallia.Jenni Mehtonen / Yle

KajaaniKajaanin kaupungin eteläpuolella, alle 10 kilometrin päässä keskustasta, murskataan tänäkin vuonna yli 10 000 henkilöautoa pienimmillään yhden millimetrin kokoisiksi rakeiksi.

Murskaamo on pohjoisin Suomen seitsemästä automurskaamosta. Maantieteellisesti Kajaanissa hoidetaan siis yli puoli Suomea.

– Suomen Autokierrätyksen ja myös meidän omat yhteistyökumppanimme tuovat autot Kajaaniin. Sulan maan aikana on vilkasta, mutta talviaikaan autot eivät liiku. Vaikka kokonaismäärä on iso, autot ovat vain viidesosa kokonaistuotannosta, kertoo tuotantopäällikkö Niko Nyyssönen Kajaanin Romusta.

Hihna, joka kuljettaa auton romun osia kasaan.
Suomen pohjoisin automurskaamo sijaitsee Kajaanissa.Jarmo Nuotio / Yle

Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Arto Silvennoinen arvioi, että tämän vuoden aikana Suomessa murskataan yli 70 000 käytöstä poistettua henkilöautoa. Lokakuun loppuun mennessä romutustodistusten määrä oli hiukan yli 60 000 (siirryt toiseen palveluun) (Autoalan Tiedotuskeskus). Viime vuonna romutettiin yli 59 000 autoa.

– Silti käytöstä poistettuja autoja jää melkein saman verran kierrättämättä. Niistä noin 20 000 myydään ulkomaille muun muassa Afrikkaan. Lopuista osa esimerkiksi maatuu pihan perälle, osa odottaa tallissa mahdollista korjausta.

Kaikkien autojen kohtaloita ei tiedetä. Esimerkiksi Euroopassa vuosittain 3,4–4,6 miljoonaa ajoneuvoa jää teille tietymättömille (siirryt toiseen palveluun) (Savon Sanomat). Merkittävimpiä ongelmia asiassa ovat romuautojen laiton käsittely ja vienti.

Tehokasta kierrätystä

Arto Silvennoinen tähdentää, että ihmisillä on hyvä mahdollisuus loppuun käytetyn autonsa kierrättämiseen.

– Meillä on 275 toimipistettä Suomessa, joten jokainen löytää varmasti lähistöltä apua. Niissä autot käytännössä riisutaan vaarattomiksi, eli akut, nesteet ja renkaat otetaan talteen. Myös osat, joita voidaan käyttää varaosina, puretaan ennen viimeistä matkaa murskaamolle.

Murskatusta autosta tullutta metalliraetta.
Autot murskataan jopa yhden millimetrin kokoisiksi rakeiksi.Jarmo Nuotio / Yle

Suomen Autokierrätyksen yhteistyökumppaneita on monenlaisia ja monenkokoisia. Osa on pikkukorjaamoja, joissa osia ja muuta tavaraa saattaa löytyä vaikkapa toimiston lattialta, osa myy netissä kuvilla numeroituja siististi hyllyissään olevia kierrätysosia.

– Vaikka kirjo on laaja, pyrimme siihen, että asiakas saisi aina samanlaista palvelua.

Euro ratkaisee

Auto ei näytä enää kovin paljon autolta, kun se nostetaan murskaamossa linjalle. Siinä välissä se on kuitenkin jälleen kerran myyty, naurahtaa Niko Nyyssönen.

– Kilpailu metallista on sen verran kovaa romubisneksessä, että kuski tekee viimeisen soittokierroksen murskaamoihin, kun lava on täynnä. Sitten kuski laskee, minne asti kannattaa ajaa. Sanonta kuuluu, että romumiehen uskollisuus maksaa euron.

Kajaanin Romun piha-alue.
Kajaanissa murskataan vuosittain yli 10 000 autoa.Jarmo Nuotio / Yle

Lokakuussa esimerkiksi puhtaan kuparin tonnihinta oli lähes 5 800 euroa ja teräksen noin 247 euroa (siirryt toiseen palveluun) (Stena Recycling).

Nyyssösen mielestä asema pohjoisimpana murskaamona ei siis pelkästään riitä siihen, että kaikki pohjoisen tavara päätyy Kajaaniin. Tai että viivan alle jäisi voittoa, kun murskattua tavaraa viedään eteenpäin metallin sulattamoihin ja sitä kautta uudelleen käyttöön.

– Logistiikka on meillä haasteena koko ajan, Kajaani on kaukana kumpaankin suuntaan. Kuljetuksia pyritään tehostamaan niin, että matkasta huolimatta tämä valittaisiin kohteeksi.

Mitä autolle oikein tapahtuu?

Auton viimeinen matka on vauhdikas.

– Romu nostetaan murskauslavalle, josta se putoaa murskaimeen. Sen jälkeen palasia erotellaan toisistaan kuljettimella magneetein ja pienemmillä murskatavoilla. Pari prosenttia päätyy poltettavaksi tai jätteisiin, mutta käytännössä kaikki muu hyödynnetään, Niko Nyyssönen kertoo.

Nosturi nostaa autonromua.
Auton murskaaminen tapahtuu parissa minuutissa.Jarmo Nuotio / Yle

Rutinaa ja ritinää kestää pari minuuttia, minkä jälkeen on seuraavan auton vuoro. Suomen Autokierrätyksen Arto Silvennoisen mukaan Suomessa osataan tämä homma, muttei vielä ihan täydellisesti.

– EU:n vuonna 2000 asettaman direktiivin mukaan autoista pitää kierrättää osina tai materiaaleina 85 prosenttia, ja koko auton painosta pitäisi hyödyntää 95 prosenttia. Hyödyntämisessä ollaan jo 97 prosentin tasolla, mutta kierrätyksessä kirittävää on pari prosenttiyksikköä.

Suomen Autokierrätyksen mukaan romuautosta on keskimäärin (siirryt toiseen palveluun) 75,5 % metallia, orgaanisia aineita 19 % ja muita aineita 5,5 %. Murskatusta materiaalista esimerkiksi terästä on 70 % ja se hyötykäytetään uusissa teräsosissa.