1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ykspihlaja

Ykspihlajassa tyrmistyttiin satama-alueen laajentumissuunnitelmista

Satama-alueen laajentuminen huolettaa lähialueen asukkaita Kokkolassa. Satama sanoo haluavansa ohjata liikennettä pois Satamakadulta.

Ykspihlaja
Etualalla junarata ja taustalla Ykspihlajan puuhatalo.
Ykspihlajan Puuhatalo.Kalle Niskala / Yle

Ykspihlajan asukasyhdistys on huolissaan Kokkolan satama-alueen laajentumisesta. Kaupunki vuokraa Satamakadun, Metsäkadun ja Kantasatamaan vievän raiteen välisen alueen satamalle. Alueen sisälle jää Ykspihlajan vanha koulu ja Puuhatalo, jossa on harrastustoimintaa ja kolme asuntoa.

Ykspihlajassa tieto on otettu vastaan tyrmistyneenä.

– Puheluita on tullut tosi paljon. Ihmiset ovat aika pöyristyneitä monesta asiasta. Ensinnäkin siitä, mihin aita tulee, tuleeko se koulun ympärille? Koulun toiselle puolelle on juuri rakennettu uusia asuntoja. Osa on huolissaan koulun takana olevista dyyneistä, ne ovat viimeisiä vapaita dyynejä, joita on jäänyt suurteollisuudelta Ykspihlajaan. Aika surullisia kysymyksiä tässä on noussut, kertoo asukasyhdistyksen puheenjohtaja Outi Airola.

Satama perustelee hankintaa Kantasataman läheisyydellä. Toisaalta se haluaa ohjata edelleen satamaan menevää liikennettä pois kaupunginosan läpi menevältä Satamakadulta.

– Tavoittelemme sataman puolestaa hyvää ratkaisua, jossa lähimpänä Kantasatamaa oleva osa uudesta alueesta olisi sataman aktiivisessa käytössä. Toisaalla voimme tehdä liikennejärjestelyitä ja osa alueesta toimisi suojavyöhykkeenä sataman ja asutuksen välillä, kertoo sataman toimitusjohtaja Torbjörn Witting.

Kartta Metsäkadun ja Sataman välisestä alueesta.
Kartta Metsäkadun ja Sataman välisestä alueesta.Kokkolan kaupunki / Satama

Witting hahmottelee uutta tieyhteyttä Metsäkadulta Kantasatamaan. Ykspihlajan asukasyhdistys pitää liikennettä heppoisena perusteena.

– Ei Satamakadulla enää rekkoja juuri näy. Kyllä ne ovat siirtyneet Satamatielle. Liikenne ei ole enää moneen vuoteen ollut ongelma, että ei siitä ole enää puhuttu. Jos tämä on se syy, niin kyllä ihmiset pitäisivät koulun alueen edelleen kylään kuuluvana, ettei sitä aidattaisi, vastaa Airola.

Witting myöntää, että sataman ympäröivän aidan linjausta tullaan muuttamaan, mutta hän ei osaa vielä sanoa, miten.

– Metsäkatua lähimpänä olevien alueiden ja rakennusten osalta voidaan sanoa, että sinne tulisi pidempi siirtymäaika. Sen osalta voidaan Ykspihlajan asukkaiden kanssa neuvotella erityyppisiä ratkaisuja, lupaa Witting.

Metsäkadulta erkaantuvan Leipurinkadun omakotialue on kaavoittamaton, se lisää ykspihlajalaisten huolta sataman laajentumisesta kylälle päin.

– Totta kai ymmärrämme sataman tarpeen lisätilalle. Suuri kysymys on se, että onko tämä ainoa paikka, eikö toiselta suunnalta olisi löytynyt tilaa? kysyy Airola.

Asia nousi esille, kun asukasyhdistys halusi vuokrata osan Ykspihlajan opetuskäytöstä poistetun koulun tiloista. Satama puuttui sen jälkeen peliin ja halusi vuokrata koko alueen itselleen. Kaupungin konserni- ja kehitysjaosto teki päätöksen alueen luovuttamisesta satamalle maanantaina.

Asukasyhdistys olisi vuokrannut koulun kuntouttavan työtoiminnan tarpeisiin. Iltaisin koulua olisivat käyttäneet esimerkiksi jumpparyhmät.

Lue seuraavaksi