Etusivut uusiksi – yhä suurempi osa kasvavasta nettimainonnasta valuu ulkomaille

Netti ja radio kannattelevat mediakenttää, mutta alalla on opittu elämään vaikeissa oloissa.

media-ala
naisen käsi näpyttelee tablettia
Nettimainonnan kasvu näkyy Googlen ja Facebookin osuuksien kasvuna.AOP

Synkät vuodet ovat jonkin verran väistyneet media-alalla. Alan vuositilaston mukaan media-ala kasvoi hivenen viime vuonna monen vuoden laskun jälkeen.

Viime vuosien nettimainonnan kasvu on jatkunut myös viime vuonna. Tilastokeskuksen tietojen mukaan nettimainontaan käytettiin jo lähes joka kymmenes euro mediamarkkinoiden rahoista.

Media-alalla käytetään rahaa edelleen yli puoli miljardia vähemmän kuin alan huippuvuosina viime vuosikymmenen loppupuolella. Alan markkina oli viime vuonna noin 3,8 miljardia euroa.

Nettimainonta on vielä pieni osa mediamarkkinaa, mutta se siivittää yleisemmin sähköisen viestinnän osuuden kasvua media-alalla. Nettimainonta kasvoi viime vuonna reilusti yli kymmenellä prosentilla, mutta on vielä kaukana sanomalehtien tai televisiomainonnan rahoista.

Mainosmyynti voi määrällisesti kasvaa, mutta euroissa ei

Elias Erämaa

Kaupallisen median edunvalvontajärjestöstä Medialiitosta kerrotaan, että viime vuoden kesällä oli näkyvissä pientä alan elpymistä, mutta se ei ole liiton mukaan poikinut mainonnan kasvua perinteisessä printtimediassa. Etusivuja ei saa enää niin myydyksi, ainakaan entisillä hinnoilla.

– Mainosmyynti voi määrällisesti kasvaa, mutta euroissa ei, analysoi ekonomisti Elias Erämaja Medialiitosta.

Nettimainonnan kasvu näkyy Googlen ja Facebookin osuuksien kasvuna. Erämajan mukaan ei ole näkyvissä mitään mikä saisi mediamainosmarkkinaa kokonaisuudessaan kasvamaan. Kansainväliset jätit polkevat Erämajan mukaan mainosten hintoja ja erityisesti printtimedian on seurattava perässä.

Radio ja kirjat myyvät

Nettimainonnan ohella radio ja nimenomaan valtakunnalliset radioketjut pärjäävät kisassa ihmisten huomiosta ja kiinnostuksesta. Mainosmyynti niissä on kasvanut muutamalla prosentilla.

Alalla ei ole yleistä kriisimielialaa

Kaisa Saarenmaa

Media-alaa Tilastokeskuksella seuraava erikoistoimittaja Kaisa Saarenmaa kertoo yllättyneensä, että mediamarkkina kuitenkin kasvoi kokonaisuudessaan muutamalla kymmenellä miljoonalla eurolla. Tämä kertoo hänen mukaansa siitä, että alalla päästiin yleisesti maltillisiin tuloksiin.

– Media-alalla on opittu elämään markkinatilanteessa. Alalla ei ole yleistä kriisimielialaa, Saarenmaa tulkitsee digimurroksessa elänyttyä alaa.

Saarenmaan mukaan pienestä kasvusta ei voi sanoa mitään pysyvämpää. Televisiopuolella maksu-tv:n osuus kasvoi aavistuksen ja ohitti mainosmyynnistä saadut tuotot.

Viime vuosi oli edellistä parempi erityisesti kirja-alalla, jossa kokonaismyynti kasvoi kolmekymmentä miljoonaa euroa, joka vastasi kuuden prosentin lisäystä.

Myös elokuvissa ja harvemmin ilmestyvillä tilatuilla sanomalehdillä oli hienoista kasvua.