Koe uusi yle.fi

Lentokapteeni pääsee vessaan lähes milloin tahansa, nosturinkuljettaja ei juuri koskaan

Monissa ammateissa pääsee vessaan aina kun hätä yllättää. Joillakin aloilla luontainen tarve on jopa huomattavan hankala täyttää.

wc
Rakennustyömaa Tripla Pasilassa.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliiton jäsenlehti Motiivi (siirryt toiseen palveluun) kertoi torstaina metronkuljettajien kaunasta länsimetron vessajärjestelyjä kohtaan. Esimerkiksi Matinkylässä kuljettajien käytössä oleva vessa on 400 metrin kävelymatkan ja hissikyydin päässä asemalaiturilta.

HKL:n mukaan henkilökunnan ei tarvitsekaan päästä joka välissä vessaan ja toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski muistuttaa Motiivin jutussa, että pieni jaloittelu tekee hyvää istumatyöntekijälle.

Lisäksi työnantajan mielestä riittää, kun metronkuljettaja pääsee asioilleen 2,5 tunnin välein. Henkilökunta vaatii vessavälin lyhentämistä kahteen tuntiin. WC-asioita on pohdittu myös muilla aloilla. Tässä muutama esimerkki.

Finnair

Lentäjä pääsee vessaan periaatteessa milloin tahansa, paitsi nousun ja laskun aikana. Lentäjiä on ohjaamossa aina kaksin kappalein ja toisen poistuessa työpariksi saapuu esimerkiksi lentoemäntä. Ohjaamossa ei saa lennon aikana kukaan oleilla yksinään.

Pitkillä reittilennoilla on aina mukana kolme lentäjää. Tämä järjestely mahdollistaa lepäämisen lennon aikana ja helpottaa osaltaan myös vessakäyntejä.

Finnair lentäjiä.
Finnair

VR

Kaukoliikenteen junien konduktöörit käyttävät samoja vessoja asiakkaiden kanssa. Kuljettajilla on huomattavasti tukalammat oltavat, sillä he eivät voi poistua ohjaamosta matkan aikana.

VR:n veturinkuljettajien työehtosopimuksen mukaan sekä lähi- että kaukojunien yhtäjaksoinen ajoaika voi olla korkeintaan 3,5 tuntia. Kaukoliikenteessä ajoaikaa voi venyttää päiväsaikaan jopa viiteen tuntiin, jos siihen sisältyy yksi vähintään 12 minuutin mittainen tauko.

HSL

Helsingin seudun liikenteen bussinkuljettajilla on käytössään noin sata HSL:n ja sen jäsenkuntien ylläpitämää sosiaalitilaa ajoreittien varrella. Suurin osa tiloista on käytännössä pelkkiä vessoja, mutta vilkkaimmilla päätepysäkeillä on myös taukotuvat kuljettajien käytössä.

Jokainen bussifirma määrittelee kuitenkin itse työvuorot ja taukorytmin. Vessat ja sosiaalitilat ovat pääsääntöisesti suoraan pysäkkien yhteydessä. Suurin piirtein sama käytäntö on myös raitiovaununkuljettajilla.

Nordkalk

Lohjan Tytyrin kalkkikaivoksessa tehdään töitä satojen metrien syvyydessä maan alla. Viemärittömiä, imuautolla tyhjennettäviä vessoja on tällä hetkellä kahdella eri tasolla, 300 ja 320 metrin syvyydessä. Nordkalkin maanalaisen kaivoksen työntekijät pääsevät vessaan käytännössä milloin tahansa, sillä kaikki tehtävät on mahdollista keskeyttää tarpeen vaatiessa.

Nordkalkin tutkimustunneli Lappeenrannassa
Tommi Parkkinen / Yle

Kioski, kampaamo, kosmetologi

Yhden ihmisen yrityksissä ei välttämättä ole omaa vessaa käytössä lainkaan. Silloin ei auta muu kuin laittaa lappu luukulle vessa-asioinnin ajaksi, jättää kaupanteko hetkellisesti sikseen ja kärsiä mahdollinen menetys omassa kukkarossa.

YIT

Kauppakeskus Triplan rakennustyömaalla Helsingin Pasilassa seisoo parhaillaan kahdeksan torninosturia. Nosturinkuljettajat eivät juuri korkeuksista poistu päivän aikana.

Useimmilla kuljettajilla on kopissaan hotelli helpotuksen korvikkeena sorsa. Isommalle hädälle on kuitenkin laskeuduttava maan tasalle. Korkeimmista nostureista poistuminen kestää noin 10 minuuttia. Triplan kaltaisilla isommilla työmailla kuljettajille on tarjolla tuuraajia, joten vessakäynti voi järjestyä myös lakisääteisten taukojen ulkopuolella. Pienemmillä työmailla kuljettajan on vain sinniteltävä tai ehdotettava koko porukalle ylimääräistä kahvitaukoa.

Triplan työmaalla on vessat rakennusalueen molemmissa päissä.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Lapset ja nuoret

Teinien vanhemmat tuskailevat rahatilannettaan

Moni haluaisi lapsille rahaa sivuun, mutta säästettävää ei ole

Sebastian Tynkkynen

Korkein oikeus hylkäsi Sebastian Tynkkysen valitusluvan: "Vien jutun Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen"

Paperittomat

EU-maat lähettämässä Suomeen jopa tuhansia turvapaikanhakijoita

Fleece

Fleecekankaalle kyseenalainen kunnia:

Valittiin vuoden turhakkeeksi