yle.fi-etusivu

Kaamos otti taas Suomen synkkään syleilyyn – Näillä vinkeillä jaksat pirteänä läpi pitkän pimeän

Kirkasvalolamppuja, lenkkejä, suklaata ja hyggeilyä – ja yksi yllättävä vinkki velaksi ostetun kostean etelänmatkan sijaan.

kaamos
Kuvakollaasi kirkasvalolamppu, liikunta, ranta Thaimaassa ja teekannu takkatulen edessä.
AOP

Aurinko on painunut majoilleen. Eläköön kaamos!

Jokavuotinen luonnonihme uutisoitiin jälleen perjantaina, kun Nuorgamissa alkoi kaamos, polaariyö. Pimeyttä siellä kestää 17:nteen tammikuuta.

Ja vaikkei koko Suomeen varsinainen kaamos ylläkään, synkkyyttä on tyrkyllä itse kullekin 20. maaliskuuta asti. Silloin kevätpäiväntasaus tasaa tilanteen ja yö ja päivä ovat jälleen suunnilleen saman mittaiset.

Vaikerrus alkoi viimeistään jo nelisen viikkoa ennen varsinaista kaamosta, kun kelloja käännettiin taaksepäin talviaikaan. Silloin varoittelimme dramaattisista terveysvaikutuksista, joita tunti voi tuoda tullessaan jutussa: "Uniongelmia, sydäninfarkteja, masennusta – Onko kellojen siirtelyssä enää mitään järkeä?".

Dramaattisimmillaan kyse on kaamosmasennuksesta (siirryt toiseen palveluun). Noin prosentilla väestöstämme on kaamosmasennus, 10–30 prosenttia kärsii lievemmästä kaamosoireilusta.

Kiistatonta kuitenkin on, että pimeä vuodenaika vaikuttaa meistä moniin. Eroja on siinäkin, kuinka kaamoksen kokee Lapissa tai Helsingissä, kuten todetaan kolumnissa: "Sää ei ole pukeutumiskysymys – eikä kaamosaika ole pahin Lapissa vaan Helsingissä".

Kärsimyksen karkottamiseksi on kuitenkin onneksi keksitty jos jonkinlaisia keinoja.

Kirkasvalo

Varmaankin yleisin varsinainen hoitokeino on kirkasvalo. Ja siitä on aidosti hyötyä, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Timo Partonen jutussamme kirkasvalosta ja työssäjaksamisesta.

– Säännöllinen käyttö joka aamu tai ainakin viitenä aamuna viikossa tuottaa hoitotuloksen, ja mitä pitempään kirkasvaloa säännöllisesti käyttää, sitä paremmaksi hoitotehokin tulee, Partonen kertoo.

Tähän kuitenkin varoituksen sana: jutussamme "Älä sotke unirytmiäsi – käytä kirkasvalolamppua harkiten" Partonen opastaa valon oikeanlaiseen käyttöön: Muista oikea etäisyys, ei iltapäivisin ja varo ylikierroksia!

Tähän väliin pieni vinkki kirkasvalon faneille: hommatkaa sarastusvalo. ET-lehti testasi (siirryt toiseen palveluun), ja rankkasi sen paremmaksi kuin kirkasvalon ja aamukahvin yhteensä!

Liikunta ja ravinto

Teknisten apuvälineiden lisäksi olemme listanneet kätevän paketin muita keinoja kaamoksen kukistamiseen, kuten muun muassa: liiku, vaali sosiaalisia suhteita, syö hyvin, pohdi ajankäyttöäsi, äläkä ota päivätorkkuja ellet ole aamuvirkku.

Medikalisoimme mielellämme kaikki pienetkin vastoinkäymisemme. Kaamostakin voi torjua kurkusta alas -tekniikalla. Siihen rovaniemeläinen psykiatri Antti Liikkanen suosittelee D-vitamiinia ja suklaata vinkkikokoelmassa: "Kolme vinkkiä kaamosväsymyksen hoitoon – ja yksi moka".

Se moka? Huonoin idea on ostaa velaksi etelänmatka ja viettää viikko allasbaarissa, jutussa varoitellaan.

– Sitten kuvitellaan, että se jotenkin piristäisi kun on viikko juopoteltu. Etelänmatka ei ole hoitokeino – voi matkustaa, jos haluaa – mutta siinä kuluu rahaa ja ilmastokin kärsii, psykiatri Liikkanen kertoi.

Etelän aurinko

Mutta eipäs tyrmätä etelän aurinkoa ihan tykkänään.

Helsingin Sanomat kertoi vuosi sitten ohjelmistoyrityksen loistavasta ratkaisusta (siirryt toiseen palveluun). Koska Suomen maantiedettä ei voi muuttaa, muutetaan ihmiset täältä.

"Suomalainen Frantic-yhtiö on löytänyt ratkaisun, miten välttää työntekijöiden mahdollinen kaamosväsymys. Yhtiö on vuokrannut Thaimaan Phuketista huvilan, jonne sen työntekijöillä on mahdollisuus siirtyä tekemään etätyötä kahdesta viikosta kuukauteen", HS kirjoitti. Perheet sai ottaa mukaan (matkat piti maksaa heille itse)!

Jos reissu ei nyt kuitenkaan onnistu firman piikkiin eikä velkarahalla (jota ei siis suositella), niin vielä on yksi vaihtoehto – se otsikossa luvattu yllätys. "Katkaise kaamos aurinkolomalla - virtuaalitodellisuudessa" kertoo Ylen Prisma Studion kolumni. Sen mukaan pimeyden voi yhtä hyvin karkottaa VR-lasit päässä piipahtamalla pallon valoisalla puolella.

Siinäpä ratkaisu. Voi pysyä omassa kiikkustuolissa tuvan lämmössä ja hoitaa sieluaan takkatuleen tuijottamisen sijaan aurinkorannoilla. Hyggeilyn versio 2.0!

Hyggeily

Mainittakoon, että myös hyggeilyä olemme suositelleet kaamosvaikutusten kumoamiseen jutuissa "Apua kaamokseen maailman onnellisimmilta – hygge-trendi antaa luvan jäädä sohvannurkkaan" ja "Suomalainen hyggeilee yksin – onnellisuustutkija kertoo, miksi".

Kaamospotpurimme ei olisi täydelleinen, ellemme varoittaisi myös tulevasta. Luonnollisesti viimeisen sanan saa tutkimusprofessori Timo Partonen.

Kun kaamos lopulta väistyy, vaara vaanii siinäkin. Kelloja siirretään taas ja kevätväsymys vaanii.

– Kevätväsymys on ihan todellinen ilmiö. Taustalla on usein se, että yöuni jää liian lyhyeksi ja huonolaatuiseksi. Valo lisääntyy illalla, mikä vaikeuttaa nukkumaan menoa. Kesäaika vielä voimistaa tätä ilmiötä. Jos heräämisaika pysyy ennallaan, jää uni väistämättä lyhyemmäksi, Partonen kertoo jutussamme "Tutkija vahvistaa: Kevät on väsymyksen ja rakastumisen aikaa".

Asialla on onneksi toinenkin puoli, kuten otsikosta jo saattoi päätellä.

– Auringonpaiste saa aivot tuottamaan runsaasti serotoniinia. Serotoniini säätelee mielialoja. Se lisää empatiaa ja aktivoi sosiaalisesti eli otamme helpommin kontaktia toisiin ihmisiin. Tämä puolestaan on suosiollista sille, että myös rakastumisen tunteet saattavat herätä, Partonen lohduttaa.

Olisiko kuitenkin niin, että kaamosta suurempi on sittenkin rakkaus?

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Tonttuovet

Tonttuovi paisui joulun jätti-ilmiöksi, ja tutkija ymmärtää hyvin, miksi

Cheerleading

Cheerleaderit pääsivät vihdoin eroon pyllynkeikuttajien leimasta – pienen seuran jäsenmäärä räjähti: "Emme pysty perustamaan tarpeeksi joukkueita"

Joululahjat

Tuntemattoman lahjoitus lämmittää yksinhuoltajaperheen joulua: "Ei ole häpeä pyytää apua"

Tiede

Tutkimus: Rasvaiset maitotuotteet voivat olla terveellisempiä

Kolme asiantuntijaa vastaa rasvakiistan väitteisiin