Iso tieremontti jumissa Kymi Ringin epävarman rahoituskuvion vuoksi – MotoGP:n 100 000 kisaturistia joutuisi matkustamaan perille pullonkaulaa pitkin

Jos Kymi Ringin rahoitus ratkeaa vielä tänä vuonna, tieremontti voidaan aloittaa ensi vuoden alussa. Silti sitä ei saataisi täysin valmiiksi MotoGP-kisaan mennessä.

Kuva: Yle / Pyry Sarkiola

Valtatie 12:n remontti ei ehdi valmistua kesäksi 2019, vaikka töihin päästäisiin ensi vuoden alussa.

Kymi Ringillä Iitin Tillolassa pitäisi kesällä 2019 ajaa ratamoottoripyöräilyn MotoGP:n MM-osakilpailu, mutta radan rakentamisen rahoitus on vielä auki. Liikennevirasto odottaa opetus- ja kulttuuriministeriön valtionavustuspäätöstä, ennen kuin se päättää Valtatie 12:n tieremontin aloittamisesta. Ministeriö puolestaan odottaa ratayhtiön yksityisen rahoituksen varmistumista.

Jos rahoitus ratkeaa vielä tänä vuonna, tieremontti voidaan aloittaa ensi vuoden alussa. Moottoriradan kohdalle on tarkoitus rakentaa eritasoliittymä. Liittymästä Kouvolan suuntaan tulisi nelikaistaista tietä neljä kilometriä ja Lahden suuntaan kolmikaistaista tietä kilometrin verran.

Hienosäätö kisojen jälkeen

Vaikka työt päästäisiin aloittamaan ensi vuoden alussa, remontti ei ehtisi täysin valmistua kesäksi 2019. Lähes valmiiksi se kuitenkin saataisiin kilpailutapahtuman alkuun mennessä; esimerkiksi eritasoliittymä olisi jo käytössä.

– Tapahtuman jälkeen tehtäväksi jäisi lähinnä hienosäätöä, eli esimerkiksi päällystykset ja maisematyöt, sanoo projektijohtaja Lars Westermark Liikennevirastosta.

Westermarkin mukaan tiehanke saataisiin ajoissa täysin valmiiksi niin sanotulla ryntäysrahoituksella, eli urakoitsijalle maksettaisiin ylimääräistä nopeutetusta rakennusaikataulusta.

– Ryntäysrahoitusta käytetään äärimmäisen harvoin, koska se nostaa kustannuksia noin 15 prosenttia, sanoo Westermark.

Remontti tulee tarpeeseen

Iso tieremontti tarvitaan, koska Kymi Ringin ratamoottoripyöräilyn MotoGP-kisaan odotetaan jopa 100 000 kävijää. Näin suuri liikennemäärä ruuhkauttaisi Valtatie 12:n.

– Vaikka valtatie 12 on aika jouheva ja leveyttäkin on, niin jotain tässä tiessä on, joka herkistää onnettomuuksille keskimääräistä enemmän kuin muilla valtateillä, sanoi liikennevastuualueen johtaja Jyrki Karhula Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta elokuussa.

Tiellä kulkee Kouvolan ja Iitin välillä noin 8 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus on huomattava eli 14 prosenttia. Vuosina 2011–2015 osuudella sattui 14 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta.

Urakkatarjoukset umpeutuvat helmikuussa

Valtatie 12:n remontin kustannusarvio on noin 17 miljoonaa euroa.

Sekä rakennusurakka että sen valvonta on jo kilpailutettu. Urakkatarjoukset umpeutuvat helmikuun puolivälissä, joten aloitus ei viivästy, jos rakentamispäätös syntyy ennen sitä.

Jos rakentamispäätöstä ei tehdä ennen helmikuun puoltaväliä, urakka ja valvonta joudutaan kilpailuttamaan uudelleen. Tästä aiheutuu muutaman kuukauden viive töiden aloitukseen. Jos rahoitus varmistuu esimerkiksi ensi kesänä, tieurakka kilpailutetaan uudelleen ja aloitus siirtyy mahdollisesti vuoden 2019 alkuun. Siinä tapauksessa esimerkiksi eritasoliittymä ei ehtisi valmistua kisatapahtumaan mennessä.

– Ei se tekemätön paikka olisi, mutta liikenne ruuhkautuisi ja jonoutuisi, joten se vaatisi kaikilta tapahtuman osanottajilta malttia, projektijohtaja Lars Westermark Liikennevirastosta sanoo.

Rahoitus vielä auki

Kymi Ringin yksityinen rahoitus on yhä auki. Valtion rahoituksen ehtona on, että yksityinen rahoituspohja on kunnossa.

Kouvolan kaupunki aikoi myöntää Kymi Ringille lainan, mutta lainasta valitettiin Itä-Suomen hallinto-oikeuteen. Oikeus kumosi lainapäätöksen, koska piti sen sisältämää riskiä liian suurena.

Ratayhtiö on ollut vaitelias yksityisestä rahoituksesta, mutta se on vakuuttanut, että rahoitus järjestyy.