Ympäristökeskus Vaasan edustalla kaatuneesta poralautasta: Öljyntorjuntaan varaudutaan, vaikka välitöntä vaaraa ei ole

Öljyvuotojen riski kasvaa, kun lauttaa ryhdytään kääntämään.

öljyntorjunta
Tutkimusporalautta Esko kaatui sunnuntai-iltana 26. marraskuuta Vaasan saaristossa.
Tutkimusporalautta Esko kaatui sunnuntai-iltana 26. marraskuuta Vaasan saaristossa.Rajavartiolaitos

Suomen ympäristökeskuksen arvion mukaan Vaasan edustalla kovassa merenkäynnissä sunnuntai-iltana kaatunut tutkimusporalautta ESKO ei aiheuta välitöntä vaaraa meriluonnolle.

Paikalla maanantaina aamupäivällä käyneet Rajavartiolaitoksen partiovene ja Dornier-lentokone eivät havainneet lautan ympärillä kuin vähäisen määrän öljyä. Haverin sattuessa ESKOlla oli polttoainetta noin 3,5 kuutiota, reilut 100 litraa hydrauliöljyä sekä kannella olevissa työkoneissa polttoainetta.

Suomen ympäristökeskuksesta kerrotaan, että se varautuu ympäristövahinkojen torjuntaan yhdessä Pohjanmaan pelastuslaitoksen kanssa. Vaasan satamassa on kaksi öljyntorjunta-alusta sekä kaksi väylänhoitoalusta, joita voidaan käyttää öljyntorjuntaan.

Tutkimusporalautta Esko on merenpohjassa ylösalaisin.
Tutkimusporalautta Esko on merenpohjassa ylösalaisin.Rajavartiolaitos

Kääntäminen on riski

Ympäristökeskuksen mukaan öljyvuotojen mahdollisuus kasvaa, kun lauttaa ryhdytään kääntämään. Varustamo ja vakuutusyhtiö laativat lautan kääntösuunnitelman ja mahdollisen hinaussuunnitelman, jonka viranomaiset hyväksyvät.

Ylitarkastaja Heli Haapasaari Suomen ympäristökeskuksesta sanoo, että kääntäminen on vaativa urakka, jonka valmisteluunkin menee aikaa.

– Joka tapauksessa puhutaan useista päivistä, toteaa Haapasaari. Kysymyksessä on sen kokoluokan lautta, että sen kääntämistä varten on paikalle tuotava iso nosturi.

Poralautta on meressä ylösalaisin. Se kelluu yhä pinnalla noin 40 kilometrin päässä rannikosta Maalahden korkeudella. Meren syvyys on lautan kohdalla noin 10 metriä ja lautta on metalliosistaan jonkin verran kiinni meren pohjassa.

Poralautta Esko
Tutkimusporalautta Esko (arkistokuva)Meritaito Oy

Kova merenkäynti

Maanantaina kova merenkäynti haittasi pelastustöiden aloittamista eikä kääntyneen lautan pohjan päälle päästy nousemaan.

Haapasaaren mukaan lautta pyritään mahdollisimman pian hinaamaan suojaisampaan paikkaan.

Vielä maanantaina on sään salliessa tarkoitus viedä lautalle lähetin, jotta sen mahdollista ajelehtimista voidaan tarkkailla ja varoittaa muuta meriliikennettä ohjauskyvyttömästä aluksesta. ESKO pyritään huomenna ankkuroimaan öljyntorjuntavarastolta noudetuilla ankkureilla.

Meritaito Oy:n tutkimusporalautta ESKOlla voidaan toteuttaa porakone- ja painokairauksia sekä maaperänäytteiden ottoja. Lauttaa oltiin hinaamassa Vaasasta Raumalle, kun se kaatui kovassa merenkäynnissä sunnuntai-iltana.

Onnettomuudessa ei tapahtunut henkilövahinkoja.

Lue lisää: Vaasan edustalla kaatunut poralautta ajelehtii hitaasti kohti pohjoista – öljyvuotoa ei ole havaittu