yle.fi-etusivu

Rajuja eroja länsimetron avaamisen vaikutuksessa eri bussilinjojen matkustajamääriin

Parilla linjalla matkustajamäärät ovat romahtaneet jopa 70 prosenttia, toisilla linjoilla ne ovat jopa kasvaneet. HSL:n johtajan mukaan nyt eletään vielä "metrouteliaisuuden" aikaa.

joukkoliikenne
Bussi Kampin bussiasemalla.
Tammikuun alussa useimmat länsimetron vaikutusalueella kulkevat bussilinjat muuttuvat metroliikennettä syöttäviksi liittymälinjoiksi. Vasta sen jälkeen selviää, mihin linja-autoliikenteen matkustajamäärät asettuvat.Ismo Pekkarinen / AOP

Länsimetron matkustajaliikenteen aloittaminen on vähentänyt bussimatkustusta metron vaikutusalueella kulkevilla Kirkkonummen ja Espoon seutulinjoilla sekä Helsingin Lauttasaaren linjoilla.

Helsingin seudun liikenteen HSL:n tietojen mukaan Lauttasaaren bussilinjojen matkustajamäärissä on tapahtunut keskimäärin 40 prosentin pudotus sitten länsimetron avaamisen.

Espoon ja Kirkkonummen seutulinjoilla, jotka kulkevat metrolinjan vaikutusalueella, keskimääräinen pudotus matkustajamäärissä on ollut 30 prosenttia.

Grafiikka
Matkustajamäärien keskimääräiset muutokset osoittavat, että seutulinjat ja Helsingin Lauttasaaren bussilinjat ovat menettäneet paljon matkustajia. Erot yksittäisten linjojen välillä ovat kuitenkin erittäin suuret.Yle Uutisgrafiikka

Espoon sisäisillä bussilinjoilla kokonaismatkustajamäärä on keskimäärin pysynyt ennallaan. Näilläkin linjoilla jotkut Matinkylän metroasemalle matkustajia syöttävät linjat ovat kasvattaneet matkustajamääriään, kun taas toiset sisäiset linjat ovat menettäneet matkustajia.

– Ne ihmiset, joille on verrattain yksinkertaista käyttää metroa siitä huolimatta, että on suorat bussilinjat, ovat siirtyneet ensimmäisenä, arvioi HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

Yli kaksi kolmasosaa matkustajista on kadonnut Otaniemessä

Yksittäisten linjojen välillä erot ovat huimia. Suurimmat matkustajamäärien romahdukset on koettu Otaniemen seudun linjoilla 102 ja 103, joilta on hävinnyt jopa yli 70 prosenttia matkustajista.

– Teekkarit ovat ehkä kokeilunhaluisempia kuin muut. Lisäksi työmatkaliikenteen virta on suuri Helsingin keskustan kautta Otaniemen–Tapiolan suuntaan. Nämä linjat ja lentokentän linja ovat seutulinjoista ne, joilla ruuhkasuunta on muuta ruuhkasuuntaa vastaan, Tero Anttila sanoo.

Myös Lauttasaaressa esimerkiksi linjalta 20 on hävinnyt puolet matkustajista. Linjan päätepysäkki on ollut Lauttasaaren Katajaharjussa.

– Lauttasaaressa on lyhyet etäisyydet ja kaksi metroasemaa. Katajaharjua palvelee Koivusaaren asema.

Ensi vuoden puolella useat nykyisistä bussilinjoista muuttuvat metrolinjan liityntälinjoiksi. Espoon perukoilta ja Kirkkonummelta ryhdytään kulkemaan länsimetron liityntäasemille.

Tero Anttila sanoo, että nyt eletään jonkinlaista "metrouteliaisuuden aikaa", joka näkyy sitä enemmän, mitä lähempänä asemia ollaan.

– Elämme muutoksessa tammikuun loppupuolelle asti, jolloin tilanne rupeaa vakiintumaan, kun on liityntälinjoja muutama viikko opiskeltu.

Lue myös:

Metrossa on vielä tilaa – Länsimetron aloitus vähensi heti autoja lännen sisääntuloväylillä (27.11.2017)

Länsimetron ensimmäinen arkiaamu ruuhkineen on sujunut hyvin – "Vielä ei ole löydetty metroon" (20.11.2017)

Länsimetro houkuttaa tutkimusmatkailijoita – "En tähän mennessä ole oikeastaan koskaan käynyt Espoossa" (18.11.2017)

Länsimetron neitsytmatkasta muodostui kansanjuhla – Katso video riehakkaista ensihetkistä (18.11.2017)