Koe uusi yle.fi

Rekkakaaoksen taustalla ainakin asenneongelma ja kehno kalusto – Ylijohtaja: "Siellä ajetaan keskellä tietä, joskus jopa väärällä puolen"

Norjaan vievällä valtatiellä Suomen käsivarressa on nostettu rekkoja ojasta jo kolmena päivänä peräkkäin. Noston aikana valtatie 21 on tukossa, eikä esimerkiksi koulu- ja työmatkalaisten auta kuin odottaa. Alueen asukkaiden mitta alkaa olla täynnä.

Raskas liikenne
Rekka ojassa Äkäsjokisuussa.
Paikalle ajaneen Kimmo Kaajamaan mukaan rekan nuppi on taittunut perävaunun rinnalle ojaan. Kimmo Kaajamaa

Kilpisjärvellä paikallisten tienkäyttäjien mitta alkaa olla täynnä. Norjaan vievän valtatien liikennevirta katkeaa tämän tästä, kun tiellä vilkkaasti liikennöiviä rekkoja päättyy ojaan ja tielle poikittain pahimmillaan päivittäin.

Tavalliselle päivittäiselle työmatkalle vaikkapa Muonioon tai toiseen suuntaan Kilpisjärvelle joutuu talviaikaan ottamaan mukaan eväät ja varautumaan useiden tuntien odotukseen. Esimerkiksi viime keväänä tie oli poikki 9 tuntia, kun Ropinsalmessa nostettiin ulos ajanutta rekkaan.

Tilanne vain pahenee

Talvella Lapissa on lunta ja välillä liukastakin. Sen ei pitäisi olla mikään yllätys kenellekään pohjoisessa liikkujalle.

– Ei tämä ole minusta ollut mitenkään normaalista poikkeava talvi. Onhan noita ollut lauhoja kelejä, mutta ei minun mielestä ole mitään erikoisempaa tänä talvena ollut, Kätkäsuvannossa asuva poliisi evp. Olavi Airaksinen sanoo.

Rekan nosto Inarissa
Ison liettualaisyrityksen rekka ojassa KilpisjärventielläVille Nieminen / Destia Oy

Tilanne on vain pahentunut aikaisemmista talvista, ulosajoja on koko ajan enemmän. Osasyy on varmaan siinä, että rekkaliikenteen määrä valtatie 21:llä on vain lisääntynyt aikaisemmista vuosista. Enontekiön pohjoisten tulliasemien Kilpisjärven ja Kivilompolon kautta kulkee epävirallisen tilaston mukaan jo noin 5000 rekkaa kuukaudessa. Pikaisesti laskien se tarkoittaa sitä, että tiellä liikkuu 160 rekkaa joka vuorokausi.

– Tuossa tiellä kun liikkuu, niin kyllä se on aika vilkasta tuo rekkaliikenne. Ja varmaan näihin oloihin kokemattomia kuskeja tuolla tien päällä liikkuu. Sen huomaa siitä, että vähemmän siellä on pohjoismaalaisia kuskeja tienpuolessa. Kyllä ne ovat Baltian maista: lähinnä liettualaisia ja latvialaisia ja romanialaisia kuskeja, Olavi Airaksinen sanoo.

Vähemmän siellä on pohjoismaalaisia kuskeja tienpuolessa. Kyllä ne ovat Baltian maista

Olavi Airaksinen

Keskellä tietä ja kovaa vauhtia

Samoilla linjoilla on myös viranomainen. Keli ei välttämättä ole ongelma.

– Siellä tehtiin viime kesänä parannusta aika lailla pitkästikin, mutta edelleen siellä suistumisia sattuu niin tällä parannetulla osuudella kuin sillä kapealla ja mutkaisella osuudellakin, jota ei parannettu, sanoo Lapin ELY-keskuksen ylijohtaja Jaakko Ylinampa.

– Olemme seuranneet paikallisten asukkaiden viestejä ja huomioita. Kyseessä ei ole tieongelma siellä parannetulla osuudella eikä ole kunnossapidon ongelmakaan.

Havaintojen mukaan raskaan liikenteen kalusto ei aina ole asianmukaisella tasolla. Puutteita on ollut erityisesti renkaissa.

– Ainakin sellaisia väitteitä olemme kuulleet, että renkaat eivät välttämättä ole sellaisia, että niillä pysyykään tiellä, Ylinampa sanoo.

Ajonopeuksissakin on riittänyt ihmettelemistä. Osa rekoista ajaa hyvin varovasti, jopa viittä-kuuttakymppiä – ja osa painaa talla pohjassa, luottaen siihen, että korvessa ei muuta liikennettä ole.

– Meillä on omaa havainnointia siitä, että siellä ajetaan aika kovaa oli olosuhde mikä hyvänsä. Ja siellä ajetaan keskellä tietä, joskus jopa väärällä puolen tietä. Että ajokulttuuri on kyllä aika erikoinen, ylijohtaja Jaakko Ylinampa sanoo.

Siellä ajetaan keskellä tietä, joskus jopa väärällä puolen tietä.

Jaakko Ylinampa

Liikennevalvonta vähentäisi rikkeitä ja lisäisi motivaatiota sääntöjen ja rajoitusten noudattamiseen. Valvontaa ei kuitenkaan juuri ole. Ongelmana on raha.

– Jos valvontaresurssia olisi, niin totta kai se olisi hyvä. Sillä saataisiin kuriin vääränlaista käyttäytymistä, mitä siellä todennäköisesti nyt tapahtuu, Ylinampa sanoo.

Tie pitäisi korjata – mutta kuka maksaa?

Valtatie 21 on Pohjois-Norjan elinkeinoelämälle ja erityisesti sen kalantuotannolle erittäin tärkeä reitti Keski- ja Etelä-Euroopan markkinoille. Tärkeä se on myös ulkomaalaisille, yleensä halvan työvoiman maista tuleville kuljetusyrityksille, jotka ovat vallanneet merkittävän osan kuljetuksista. Kuljetukset ovat hyvä bisnes, kun suomalaiset veronmaksajat kustantavat viulut.

Suomessa on jo pitkään puhuttu, että jonkinlaiset tienkäyttömaksut pitäisi ottaa käyttöön erityisesti raskaalle liikenteelle. Niillä rahoilla voitaisiin teitä pitää paremmassa kunnossa – ainakin teoriassa.

Monissa muissa maissa tiemaksut ovat arkipäivää. Näin on esimerkiksi naapurimaassa Ruotsissa. Aikaan sidotun tienkäyttömaksun eli niin sanotun vinjettimaksun käyttöönotto on Suomessa kirjattuna hallitusohjelmaankin, mutta mitään ei tapahdu.

– Raskaan liikenteen vinjettimaksu vaikuttaisi myös siihen, kannattaako kaikki kuljetukset tilata ulkomaalaisilta toimijoilta. Se toisi paremmin kilpailukykyä kotimaiselle liikenteelle, Siitä vain ei ole poliittista päätöstä, että sellainen maksu otetaan käyttöön. Siitähän se kiikastaa, Lapin ELY-keskuksen ylijohtaja Jaakko Ylinampa sanoo.

Rekka ojassa Kilpisjärventiellä 7.3.2016.
Tapio Nykänen

Paikallisille olisi iso asia, jos rahaa kertyisi esimerkiksi raskaan liikenteen tienkäyttömaksulla – ja jos sitä kohdistettaisiin tien korjaamiseen Palojoensuusta Kilpisjärvelle.

– Tämä on yksi meidän kärkihankkeistamme ja uskon, että ennemmin tai myöhemmin raha löytyy. Se on sitten poliittinen päätös, milloin tällainen hanke lähtee liikkeelle, Ylinampa sanoo.

Otsikkoa muutettu 28.11.2017 ."Rekkakaaoksen syynä" on muutettu muotoon "Rekkakaaoksen taustalla ainakin". Lisäksi otsikkoon on täydennetty sitaatin lausujaksi Ely-keskuksen ylijohtaja.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Tonttuovet

Tonttuovi paisui joulun jätti-ilmiöksi, ja tutkija ymmärtää hyvin, miksi

Cheerleading

Cheerleaderit pääsivät vihdoin eroon pyllynkeikuttajien leimasta – pienen seuran jäsenmäärä räjähti: "Emme pysty perustamaan tarpeeksi joukkueita"

Joululahjat

Tuntemattoman lahjoitus lämmittää yksinhuoltajaperheen joulua: "Ei ole häpeä pyytää apua"

Tiede

Tutkimus: Rasvaiset maitotuotteet voivat olla terveellisempiä

Kolme asiantuntijaa vastaa rasvakiistan väitteisiin