yle.fi-etusivu

Leea Klemola tutkii miehisyyden kriisiä: Viettelysten asuntovaunussa sukupuoliroolit saavat kyytiä

Leea Klemola on ohjannut porilaiselle Rakastajat-teatterille näytelmän työstä ja maskuliinisuuden kriisistä.

teatteri
Nainen istuu tuolilla värikkääksi maalatun asuntoauton edessä.
Katja Halinen / Yle

Keitä me yritämme olla? Keneksi pelkäämme paljastuvamme? Miten toisten katse määrittää meidät? Leea Klemolan tuorein ohjaus marssittaa näyttämölle melkoisen henkilökavalkadin.

Itseään ja paikkaansa auringossa etsivät loppuun palanut taksikuski Kari, romani-identiteettinsä kanssa hukassa oleva tangoprinsessa Merita Mäki sekä hänen aviomiehensä, sukupuolensa korjannut Teppo.

Lisäkierteitä identiteetin pohdintaan tuodaan sukupuolirooleja vaihtamalla. Teppoa (entistä Teijaa) esittää Angelika Meusel ja hänen aviovaimoaan Meritaa itsekin romanitaustainen Kai Tanner.

Mies on ihminen, nainen rooli.

Sukupuoliroolien kääntämisellä haetaan tavallisesti komediaa. Klemolan porilaiselle Rakastajat-teatterille ohjaamassa Viettelyksen asuntovaunussa eletään tragediaa.

Työ määrittää maskuliinisuutta

Rakastajat-teatteri on jo pitkään haaveillut yhteistyöstä Leea Klemolan kanssa. Meni kuitenkin yli kymmenen vuotta ennen kuin yhteistä aikaa löytyi. Tänä vuonna koko työryhmä istui alas miettimään, mistä se haluaisi kertoa.

Syntyi näytelmä työstä ja maskuliinisuuden kriisistä. Ihmisistä uusien elämänvalintojen edessä.

– Länsimainen maskuliinisuus rakentuu pitkälti työlle. Työn kautta mies kokee olevansa tarpeellinen. Digitalisoitumisen ja globalisaation vuoksi työ on teolliseen vallankumoukseen verrattavassa murroksessa, sanoo ohjaaja ja toinen käsikirjoittaja Leea Klemola.

Kolme ihmistä istuu asuntoauton edessä.
Katja Halinen / Yle

Uusia näkökulmia ihmisyyteen

Sukupuolirooleja vaihtamalla Klemola haluaa tuoda valokeilaan uusia näkökulmia ihmisyyteen.

– Näin voi raivata tilaa merkityksille, jotka muuten voisivat jäädä piiloon. Jos tässä näytelmässä mies näyttelisi miestä ja nainen naista, ihan eri asiat korostuisivat.

Työn kautta mies kokee olevansa tarpeellinen.

Hän kuvaa teatteria laboratorioksi, jossa kulttuuriset roolit moninkertaistuvat. Mies on ihminen, nainen rooli.

– Jos mies sanoo näyttämöllä, minulla on kylmä, otetaan se totena. Jos nainen sanoo saman repliikin, alkaa katsoja miettiä, mihin se tolla pyrkii. Haluaako se syliin? Onko se jokin mielenosoitus?

Potkua näyttelijöiden dynamiikkaan

Sukupuoliroolien kieputtaminen tuo myös säpinää näyttelijöiden keskinäiseen dynamiikkaan. Näin uskoo Leea Klemola. Angelika Meusel ja Kai Tanner ovat tehneet yhdessä töitä Rakastajien perustamisesta asti. Klemolaa alkoi kutkuttaa ajastus Angelikasta miehen roolissa ja Tannerin esittämän vahvan naisen aviopuolisona.

– Olisi ollut sääli jättää tämä ulottuvuus käyttämättä. Uskon, että he ovat näin keskenäänkin kiinnostavampia katsoa.

Viettelyksen asuntovaunu -näytelmä saa kantaesityksensä Porissa lauantaina.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Lumityöt

Lumitöitä tehdään Suomessa edelleen ottamalla kuuppa liian täyteen

Äkkikuoleman riski kasvaa kylmässä – Suomalaismiehillä vieläkin liian iso lumikola

Jalkapallo

Koreat ottivat mittaa toisistaan jalkapallokentällä – "Erityinen peli"

Facebook

Tuhoaa yhteiskuntaa – Facebookin entinen johtaja arvostelee sosiaalista mediaa kovin sanoin

Tuloerot

Yli puolet Ruotsin naisten maajoukkueesta harkinnut lopettamista: "Olemme liian huonoja saadaksemme lisää rahaa"