Koe uusi yle.fi

Kaupunki keksi ratkaisun iltaisin käyttämättöminä lojuville sähköautoille – antaa ne asukkaiden käyttöön

Testiryhmän jäsenelle auton jakaminen muiden kanssa on jännä paikka

sähköautot
miehen kädessä älypuhelin jossa auki auton vuokraamiseen tarkoitettu sovellu, taustalla sähköauto
Kotkan sähköautojen yhteiskäyttökokeilussa autot varataan ja ovien lukitus avataan älypuhelinsovelluksella.Vesa Grekula / Yle

Janne Saarikoski selaa puhelimessaan sovellusta, jolla pitäisi päästä varaamaan ja vuokraamaan sähköauto.

Eikä pelkästään varaamaan, vaan myös tarkistamaan kulkupelin lataustaso ja vieläpä avaamaan ovien lukituskin. Ilman autonavaimia.

Sovellus tarjoaa puhelimen näytölle Kotkan kaupungin hallussa olevaa sähköautoa, jota kaupunki koeluontoisesti vuokraa iltaisin ja viikonloppuisin kaupunkilaisille.

Muutama näpytys vielä puhelimen näytöllä, ja varaus on valmis ja auto käytettävissä.

Pitää kokeilla uusia asioita, ettei kangistu kaavoihin.

Janne Saarikoski

Pienen koeajon jälkeen tuntuma sähköautoon vaikuttaa Saarikoskesta tutulta. Mittaristo, vaihteet ynnä muu perustekniikka toimivat kuten muissakin autoissa.

mies parkkihallissa irrottamassa sähköautoa latauksesta, Kotkan Toriparkki, Janne Saarikoski
Janne Saarikoski on mukana testiryhmässä, joka kokeilee vuoden ajan sähköautojen yhteiskäyttöä Kotkassa.Vesa Grekula / Yle

– Ei tullut kulttuurishokkia. Sähköauto on tosin niin hiljainen, että nastarenkaiden ääni kuului selvästi auton sisälle, kuvailee mies ensikokemustaan.

Janne Saarikoski on yksi runsaasta kolmestakymmenestä vapaaehtoisesta, jotka testaavat sähköautoja ja niiden yhteiskäyttöä Kotkan kaupungin vuoden mittaisessa kokeilussa. Tavoitteena on muun muassa saada kokemuksia yhteiskäyttöisistä autoista joukkoliikenteen täydentäjänä.

– Loppupeleissä auton käyttövoima onkin itselleni toissijainen asia tässä kokeilussa. Haluan saada kokemuksia siitä, millaisia tuntemuksia jaetun auton käyttäminen itsessäni aiheuttaa. Pitää kokeilla uusia asioita, ettei kangistu kaavoihin.

Vuokrattavat autot ovat pieniä uusia Renaulteja. Perinteisen autoslangin mukaan autoja voisi kokonsa puolesta luonnehtia kauppakasseiksi.

– Itselläni ei vielä ole tarkasti mietittynä mihin autoa voisin käyttää. Yleisellä tasolla tulee mieleen, että joku Kotkan keskustassa asuva saattaisi tarvita autoa vaikka kerran viikossa markettiin suuntautuvalle ruokakauppareissulle, pohtii Saarikoski.

Tarpeet haussa

Kotkan kaupunkiautokokeilussa kaupungilla on leasingsopimus OP-ryhmään kuuluvan OP Kulku -palvelun kanssa kahdesta sähköautosta. Kaupunki saa osan leasingmenoistaan takaisin tarjoamalla niitä iltaisin muidenkin käyttöön.

– Näin autot eivät seiso iltaisin käyttämättöminä, sanoo kehitysjohtaja Terhi Lindholm Kotkan kaupungilta.

Kotkan malli, jossa sähköautoilu ja autojen yhteiskäyttö on yhdistetty, on harvinainen.

OP Kulun liiketoimintajohtaja Timo Kemppainen kehuu Kotkan kanssa tehtyä sopimusta.

– Yhteiskäyttö helpottaa sähköautojen saatavuutta. Samalla tietoisuus uudesta tekniikasta lisääntyy ja vähentää ennakkoluuloja sähköautoja kohtaan. Lisäksi kokeilussa mukana olevat kotkalaiset pääsevät kehittämään ajatusta autojen yhteiskäytöstä.

Kokeilun kuluessa ratkaistaan hankitaanko autoja jatkossa lisää. Ensimmäisiä käyttökokemuksia käydään läpi tammikuun lopulla.

Yksi auto, monta kuskia

Kotkan yhteiskäytössä olevien sähköautojen testiryhmässä mukana olevaa Janne Saarikoskea mietityttää kokeilun alkamisen kynnyksellä pari asiaa. Esimerkiksi autoiluun menevä raha.

Hän itse omistaa kaksi autoa, Volkkarin Transporter -pakettiauton sekä kesäkäytössä olevan toisen Volkkarin, avo-Kuplan, virallisemmin nykykielellä Beetlen. Ajokilometrejä kertyy molemmilla yhteensä noin 30 000 vuodessa.

– Harmittaa ne juoksevat kustannukset, mitä seisova auto pihalla tai tallissa aiheuttaa.

Saarikoski muistelee lukeneensa, että keskimäärin autot seisovat käyttämättöminä huomattavasti suuremman osan ajasta kuin ovat ajossa.

– Kuulostaahan se aika tyhmältä suoraan sanottuna.

Toinen mietityttävä asia on autojen yhteiskäyttö.

sähköauto lähtee liikkeelle latauspisteeltä parkkihallissa, Kotkan Toriparkki
Kotkan kaupungilla on vuoden ajan käytössään kaksi sähköautoa, joita iltaisin ja viikonloppuisin vuokrataan kaupunkilaisten käyttöön. Vuokraajina on aluksi 35:n hengen testiryhmä.Vesa Grekula / Yle

– Itse olen sellainen, että auton pitää olla käytettävissä juuri silloin kun haluan. Lisäksi olen tarkka siitä miten autoa pidetään. Naarmuja tai kolhuja ei saa olla ja auton pitää olla aina puhdas. Joten vähän ristiriitaisia ajatuksiahan tämä kokeilu herättää, pohdiskelee Saarikoski.

– Täytyy ehkä hyväksyä, että auton kunto ja siisteystaso ei aina ole omien standardien mukaista. Ehkä siinäkin oma suhtautuminen muuttuu ja autosta tulee aiempaa enemmän käyttöhyödyke.

Yksi palanen lisää digitalisaatiota?

Uteliaisuus ja innostus teknologiaa kohtaan olivat ne asiat, jotka saivat vannoutuneen auton omistajan lähtemään kokeiluun yhteiskäyttöisten sähköautojen maailmaan.

Teknologiaan ja digitalisaation kehitykseen Janne Saarikoski on uponnut työssäänkin. Hän toimii tutkijana meriturvallisuuteen ja meriliikenteseen keskittyvässä tutkimuskeskus Merikotkassa.

Useiden ihmisten yhteiskäytössä olevan auton vuokraaminen, akun lataustason tarkistaminen ja jopa ovien avaaminen ilman perinteistä auton avainta saattaa olla pala tulevaisuutta vuonna 2017.

– No jostainhan täytyy aloittaa. Tämä on varmaan lähtölaukaus ja alkusysäys. Digitaalisissa ilmiöissä on totuttu siihen, että kasvu voi olla todella nopeaa. Ehkä kymmenen vuoden päästä nähdään onko tästä tullut pysyvä toimintatapa liikkumisen haasteiden ratkaisemiseksi.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Sähkökatkot

Sähkökatko lamautti maailman vilkkaimman lentokentän

Kotietsintä

Päätoimittajat hämmästelevät Viestikoekeskuksen tietovuotoon liittyvää kotietsintää: "Raju käänne, syytä olla huolissaan"

Lähdesuoja

Sanoman hallitus pyysi HS:ltä selvitystä tiedustelu-uutisoinnista

Lähdesuoja

HS: Poliisi teki kotietsinnän Viestikoekeskuksesta kirjoittaneen toimittajan kotiin