yle.fi-etusivu

Kasvipohjaisista "maidoista" tuli muotia – sekasyöjät hakevat juomista vaihtelua

Kasviperäiset juomat päätyvät yhä useamman ostoskoriin. Tällä hetkellä niitä suosivat enemmän nuoret, mutta myös vanhemmat ihmiset hakevat uusia vaihtoehtoja.

kuluttajakäyttäytyminen
Kasvipohjaisia juomia kaupan hyllyssä.
Tällä hetkellä markkinoille tulee yhä enemmän etenkin kaurapohjaisia juomia.Kimmo Hiltunen / Yle

Kajaani

Lähes jokaisessa kaupassa on nykyisin oma hyllynsä, missä on kymmeniä purkkeja kasvipohjaisia juomia, kuten esimerkiksi kauramaitoa, soijamaitoja ja mantelimaitoa. Perinteisiä maitotuotteita aikaisemmin korvanneiden juomien tarjonta on kasvanut nopeasti. Kasvijuomista on tullut muotia.

– Kappalemääräinen menekki on enemmän kuin tuplaantunut vuoteen 2015 verrattuna. Siihen vaikuttavat ruokatrendit, mutta varmasti se on yhä useammin myös sitä, että niitä halutaan kokeilla, kertoo myymäläpäällikkö Jukka Rautio Kajaanin K-Citymarketista.

Kasvijuomien kulutuksen kasvu liittyy vallitsevaan hyvinvointitrendiin.

Päivi Lamberg

Keskon ruokakaupoissa kasvipohjaisten juomien menekki on kasvanut viimeisen neljän vuoden aikana runsaan kymmenyksen vuosivauhtia. Tämän vuoden aikana kasvu on kiihtynyt selvästi.

– Kymmenen ensimmäisen kuukauden myyntimäärä on ollut meillä noin 14 000 litraa. Käytännössä se tarkoittaa, että lähes joka 20. purkki on otettu maidottomasta hyllystä. Se on yllättävän paljon, Rautio sanoo.

Kaupan työntekijä järjestelee hyllyä.
Kasviperäiset juomat ovat kasvava tuoteryhmä, sanoo myymäläpäällikkö Jukka Rautio Kajaanin K-Citymarketista.Kimmo Hiltunen / Yle

S-ryhmässä kasvijuomien menekki on kasvanut viime vuosina 15–20 prosenttia joka vuosi. Tänä vuonna kasvu lähentelee 30 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

– Valikoima on laajentunut. Soijan, kauran ja riisin rinnalle on tullut erilaisia manteli-, pähkinä-, kookos- ynnä muita juomia, kertoo S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimapäällikkö Päivi Lamberg.

– Kaurajuomat ovat tänä päivänä se juttu, niitä tulee markkinoille enenevissä määrin koko ajan. Uusia tuotteita ei tule viikoittain, mutta kuukausittain saamme jotain uutta, jatkaa Jukka Rautio Kajaanin K-Citymarketista.

Kuluttajajoukko laajentunut

Kasvijuomien käyttö ei rajoitu enää vain vegaanista ruokavaliota noudattavien arkeen. Erilaiset allergiat ja makumieltymykset vaikuttavat ihmisten ostosvalintoihin. Ihmiset suosivat kasvipohjaisia juomia myös ekologisten tai eettisten syiden takia (siirryt toiseen palveluun) (Iltalehti).

– Kasvijuomien kulutuksen kasvu liittyy vallitsevaan hyvinvointitrendiin. Ennen käyttäjät olivat pitkälti kasvissyöjiä, laktoosi-intolerantteja ja allergikkoja. Nyt sekasyöjät vievät kategoriaa eteenpäin. Kulutustottumukset ovat todennäköisesti muuttumassa pysyvästi muun muassa ympäristötietoisuuden kasvaessa, Päivi Lamberg kertoo.

Vielä asiakkaat eivät ole kyselleet kotimaisia tuotteita, mutta sitä buumia odotetaan.

Jukka Rautio

Kasvua tulee myös kotitalouksista, joissa on siirrytty käyttämään maidon lisäksi kasvijuomia osana monipuolista ruokavaliota. Merkittävintä kasvua on nähtävissä nuorten parien ja lapsiperheiden piirissä.

– Tällä hetkellä kasvijuomia suosivat enemmän nuoremmat ihmiset, mutta enenevissä määrin myös varttuneemmat ihmiset hakevat uusia vaihtoehtoja, sanoo myymäläpäällikkö Jukka Rautio Kajaanin K-Citymarketista.

Kasvipohjaisia juomia kaupan hyllyssä.
Kasvijuomien valikoima on laajentunut. Soijan, kauran ja riisin rinnalle on tullut muun muassa manteli-, pähkinä- ja kookospohjaisia juomia.Kimmo Hiltunen / Yle

Kajaanilainen Tiina Kaakinen on kokeillut kasvipohjaisia juomia viime syksynä todetun allergian takia. Kynnys ei ole ollut suuri, sillä hän suosii ruokavaliossaan muutenkin kasviksia.

– Jos jotain valkoista haluaa vaikka kahviinsa, niin miksipä ei. Olen kokeillut kaurajuomaa ja soijamaitoa. Kaurajuoma ei maistunut oikein miltään, mutta soijamaito on mukavan makeaa, Kaakinen kertoo ostostensa lomasta.

Kaakinen toivoo, että tuotevalikoimassa olisi nykyistä enemmän tarjolla kotimaisia vaihtoehtoja. Tällä hetkellä suurimmat toimijat ovatkin ruotsalaisia ja belgialaisia. S-ryhmästä ja Keskosta kerrotaan, että kotimaisten toimijoiden osuus on noin 10 prosenttia.

– Kotimaiset toimijat ovat vielä hieman altavastaajia. Vielä asiakkaat eivät ole kyselleet kotimaisia tuotteita, mutta sitä buumia odotetaan, Rautio kertoo.

"Tuskin jää hetkelliseksi ilmiöksi"

Tällä hetkellä kasvipohjaisten juomien osuus maidon kokonaismyynnistä on S-ryhmässä muutama prosentti kokonaislitroista. Keskolla vastaava luku on viitisen prosenttia.

Kasvipohjaisten juomien joukkoon on edelleen tulossa uutuuksia, minkä arvioidaan kasvattavan kasvijuomien osuutta entisestään. Tuoteryhmää ei pidetä enää marginaalisena.

– Tuskin tämä jää hetkelliseksi ilmiöksi. Kasvu ei kuitenkaan enää tuplaannu vuositasolla, mutta uskon, että kymmeniä prosentteja tästä on vielä nousua ylöspäin, Rautio arvioi.

Asiakkaita kaupassa ostoksilla.
Suomalaiset ovat tunnetusti maitokansaa. Kasvipohjaisten juomien osuus on muutamia prosentteja maidon kokonaismyynnistä.Kimmo Hiltunen / Yle

Lastaan ostoskärryissä työntävä mies pysähtyy kasvijuomahyllyn eteen, mutta jatkaa pian matkaansa kohti maitohyllyä. Käsi ei tartu kasvijuomapurkkiin, sillä perheessä käytetään paljon maitotuotteita.

– Siinähän niitä pitkä hylly olisi, mutta ei niitä ole tullut ostettua. Se on makutottumus. Toisaalta, jos kasvijuomia ei tule itse juotua, niin joisivatko niitä lapsetkaan. Silloin ne voivat jäädä jääkaapin oveen seisomaan, Kaitsuksi itsensä esittelevä mies kertoo.

Kasvipohjaiset juomat eivät varmastikaan uhkaa maidon asemaa lähivuosina.

Päivi Lamberg

Suomalaiset ovat tunnetusti maitokansaa. Suomalainen juo maitoa (siirryt toiseen palveluun) (Maito ja terveys ry) keskimäärin 123,3 litraa vuodessa. Siihen verrattuna kasvipohjaisten juomien kulutus on vielä pientä.

– Kasvipohjaiset juomat eivät varmastikaan uhkaa maidon asemaa lähivuosina, sanoo valikoimapäällikkö Päivi Lamberg S-ryhmästä.