TornioHaparanda saa yhteisen sydämen – Arkkitehtikilpailun voittajatyö selvillä

Kansainvälisen arkkitehtikilpailun tavoitteena oli yhdistää suunnittelualue molempien keskustojen kaupunkirakenteeseen ja esittää ideoita matkailuun ja asumiseen liittyen.

Tornio-Haaparanta
Europan14-arkkitehtikilpailun Tornion havainnekuva.
Two Cities One Heart -havainnekuva alueesta. Kuvassa tie kaartuu oikealle Tornion tullin kautta Haaparannan puolelle.Europan14

TornioHaparanda-alueelle on haettu uutta visiota kansainvälisen Europan 14 -suunnittelukilpailun avulla. Kilpailun voitti suomalainen työryhmä ehdotuksella Two Cities One Heat. Työryhmään kuuluvat Vilma Autio, Maija Parviainen ja Hanna Kuivalainen.

– Ehdotuksen kantava ajatus oli, että kaupunkien keskustat yhdistetään fyysisellä korttelirakenteella yhdeksi sydämeksi, kuvailee Maija Parviainen.

Two Cities One Heart -ehdotus on jäsennetty alueen sisäisiä yhteyksiä korostavaan the Loopiin, kaupunkirakennetta yhdistävään the Productive Boulevardiin sekä kahden kaupungin väliseen the Parkiin.

– Meillä oli kolme pääajatusta. Kävelyreitti mikä yhdistää eri toiminnot alueella. Bulevardi jonka varrelle sijoittuu tuotantotiloja, ja kolmantena ajatuksena oli erilaisten naapurustojen sarja, joka perustuu Tornion ja Haaparannan ominaispiirteisiin, kertoo Parviainen.

Ehdotuksessa on otettu huomioon muun muassa kaupunkien läpi virtaava Tornionjoki. Joen rantaan on suunniteltu esimerkiksi majoituspalvelua, kahviloita ja asuntoja.

– Tornion puolella uudet asuinrakennukset sijoittuvat jopa joen päälle laiturirakenteille, jolloin jokirantaan syntyy käyntikorttimainen ja maamerkkimäinen ratkaisu. Haaparannan puolella olisi tarkoitus jatkaa aktiivista urheilutoimintaa tiiviin kaupunkirakenteen sisälle.

Havainnekuva TornioHaparanda-alueesta.
Europan14

Yleisö ja raati samaa mieltä

TornioHaparanda-alueen suunnitteluun tuli 19 ehdotusta ympäri maailman, muun muassa Yhdysvalloista, Espanjasta ja Ruotsista. Aution, Parviaisen ja Kuivalaisen työryhmä äänestettiin voittajaksi niin Torniossa järjestetyssä yleisöäänestyksessä kuin kilpailun kansainvälisen raadin äänestyksessä.

– Esimerkiksi ehdotetut uudet korttelit sekä Haaparannan että Tornion puolella ovat oikeassa mittakaavassa suhteessa kummankin kaupungin olevaan rakenteeseen, kertoo palkintolautakunnan jäsen, arkkitehti Johanna Palomäki.

Palomäen mukaan uusiin kortteleihin on sijoitettu toimintoja, jotka tekevät kortteleista omaleimaisia.

– Ehdotuksessa on myös erityisen hyvin onnistuttu tekemään valtatie E4:stä katu, mikä on tehokas keino rauhoittaa liikennettä ja kiinnittää ohikulkijoiden mielenkiinto pysähtymistä ajatellen, sanoo Palomäki.

Europan14-arkkitehtikilpailun Tornion havainnekuva.
Havainnekuva TornioHaparanda-alueesta.Europan14

Tavoitteena on, että rakentaminen aloitetaan vuonna 2020

Tornion kaupunginarkkitehti Jarmo Lokio sanoo, että kevään aikana käydään laajaa vuorovaikutusta työn osalta. Tavoitteena on aloittaa rakennustyöt jo parin vuoden sisällä.

– Tehdään asemakaavoja ja markkinoidaan sekä myydään aluetta. Tavoitteena on, että saadaan kuokka iskettyä maahan vuonna 2020, mahdollisesti jo aikaisemminkin, sanoo kaupunginarkkitehti Jarmo Lokio.

Koko suunnitelman toteuttamiselle on varattu aikaa 20 vuotta.

– Ottaen huomioon tämän talousalueen koon ja mahdollisuudet niin kaupungin kehittäminen on pitkäjänteistä työtä. Kun me tiedetään suunta, niin silloin on helppo toteuttaa vaihde kerrallaan, sanoo Lokio.

Europan14-arkkitehtikilpailun Tornion havainnekuva.
Havainnekuva TornioHaparanda-alueesta.Europan14

Maailman laajin arkkitehtuurikilpailu

Europan on joka toinen vuosi järjestettävä kansainvälinen suunnittelukilpailu alle 40-vuotiaille arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun ammattilaisille. Europan 14 järjestettiin samanaikaisesti 13 Euroopan maassa ja kohteita oli mukana 44.

Europanista on kehittynyt maailman laajin arkkitehtuurikilpailu, johon rekisteröityy lähes 10 000 suunnittelijaa ympäri maailmaa.

Tornion ja Haaparannan keskustat yhdistävä alueen lisäksi Suomesta kilpailussa oli mukana kaksi kilpailukohdetta: Helsingin Laajasalon kaupunkibulevardi ja Kaijonharjun-Linnanmaan alue Oulussa.