Olavi Uusivirta pääsi yli häpeästä ottamalla paidan pois lavalla – vasta silloin hän koki olevansa vapaa

Kulttuurivieras Olavi Uusivirta esiintyy lavalla ilman paitaa ja tekee itsestään seksiobjektin – tarkoituksella.

Kulttuurivieras
Olavi Uusivirta
Petteri Sopanen / Yle

Muusikko ja näyttelijä Olavi Uusivirta nojaa selällään turva-aidan yli yleisöön ja kourii haaroväliään. Ylävartalo on lähes paljaana. Kameraan kohdistettu katse on flirttaileva. Nuoret naiset ovat innoissaan ja hämillään.

Kuva löytyy Uusivirran Instagram-tililtä, ja se on otettu vuosi sitten keikalla Tampereella. Fani kommentoi: ”Hän on niin säädyttömän komea.”

View this post on Instagram

Kiitos Tampere!

A post shared by Olavi Uusivirta (@olaviuusivirta) on

Tähän Uusivirta pyrkii. Hän on aloittanut kokeilun: miltä tuntuu olla miehenä seksuaalisen halun kohteena. Välillä rajat ovat olleet koetuksella.

Seksikkään rokkikukon rooliin on kuitenkin ollut matkaa, sillä Olavi Uusivirta häpeili pitkään hintelää vartaloaan.

Viulisti tunteiden vallassa

Olavi Uusivirta on juuri nähnyt Viulisti-elokuvan ensimmäistä kertaa. Tammikuussa ensi-iltaan tulevassa elokuvassa hän esittää viulunsoiton opiskelijaa Anttia, joka on lopettamassa opintojaan Sibelius-Akatemiaa muistuttavassa opinahjossa.

Antilla on luvaton suhde vanhempaan viulunopettajaansa Kariniin, jota esittää Matleena Kuusniemi.

Viulisti-elokuvan traileri (siirryt toiseen palveluun)

Uusivirta kertoo, ettei hänellä itsellään ole vastaavaa kokemusta opettajan ja oppilaan välisestä suhteesta. Hän kuitenkin ymmärtää, että sellainen on mahdollinen. Opetussuhteesta tulee pakosta intensiivinen, kun tähtäimessä on yhteinen päämäärä.

Paavo Westerbergin ensimmäistä kokopitkää elokuvaa varten Uusivirta opiskeli viulun soittamista puoli vuotta. Viimeiset neljä kuukautta hän harjoitteli päivittäin ammattilaisen opastuksella.

– En ihmettele, että ihmissuhteen olemus voisi tällaisessa tilanteessa hämärtyä. Tunteitahan ei voi loputtomiin kontrolloida. Niitä voi tietenkin hallita ja tehdä tietoisia ratkaisuja, että tässä kulkee raja.

OLavi Uusivirta
- Opettajan ja oppilaan välillä ihmissuhteen olemus voi hämärtyä. Rajat voi silti vetää, tuumaa Olavi Uusivirta.Petteri Sopanen / Yle

Kallion ilmaisutaidon lukion kasvatti pohtii omaa kouluaikaansa. Marraskuun alussa lukio nousi otsikoihin, kun entiset oppilaat toivat esiin teatterityön opettajan epäasiallisen käytöksen.

Uusivirta sanoo, ettei huomannut kouluaikoina mitään sopimatonta. Tosin usein aika kultaa muistot ja ahdistuneena teini-ikäisenä on niin käpertynyt itseensä, ettei kaikkea välttämättä edes pistä merkille.

– Toki sitä jälkikäteen ajattelee, että mitä kaikkea on unohtanut ja mitä on saattanut tapahtua aivan silmien alla. Onko tapahtunut jotain sellaista, mitä en ole osannut kyseenalaistaa ja katsoa kriittisin silmin?

Reisireitit ovat mennyttä maailmaa

Olavi Uusivirran olemus hämää. Hänet tunnetaan livekeikkojen energisenä esiintyjänä, mutta siviilissä hän on erittäin rauhallinen. Uusivirta näyttää parikymppiseltä vaikka on 34-vuotias. Haastattelussa hän pohtii maailmanmenoa harkituin sanankääntein kuin vanhempikin kulttuuripersoona.

Nyt hän miettii Hollywoodista käynnistynyttä keskustelua seksuaalisesta häirinnästä, joka on jatkunut koko syksyn. Sitä seurannut #metoo-kampanja on Olavi Uusivirran mielestä erittäin tärkeä. Julkisen keskustelun jälkeen vanhaan maailmaan ei ole paluuta.

Ruotsissa seksuaalisesta häirinnästä keskustellaan laaja-alaisesti koko yhteiskunnassa. Suomessa keskustelu on lähtenyt käyntiin verkkaisemmin.

Perjantaina Helsingin Sanomat ja Svenska Yle julkaisivat (siirryt toiseen palveluun) ensimmäisen laajan kulttuurialan kannanoton, jossa tuhat näyttelijää, ohjaajaa ja muuta esiintyvien alojen ammattilaista vaatii seksuaalisen häirinnän loppumista.

OLavi Uusivirta
- Musabisnes ei ole enää sitä, että levymogulina on hikinen äijä rasvaisine hiuksineen Martini-lasi kädessä, sanoo Uusivirta.Petteri Sopanen / Yle

Allekirjoittaneiden joukossa on vain muutamia muusikoita, kuten Paula Vesala ja Terhi Kokkonen. Muutoin musiikkialalla on oltu häirintäkeskustelun aikana suhteellisen hiljaa.

Siellä on kuitenkin samanlaisia valta-asetelmia kuin muillakin kulttuurialoilla. Musiikkibisnekseen pyrkivät nuoret artistit kohtaavat heidän tulevaisuudestaan päättäviä portinvartijoita.

Olavi Uusivirta on kuullut paljon tarinoita 1970- ja 80-luvuilta. Monet niistä käsittelevät reittä pitkin kiipeämistä. Muusikon mukaan ala on tänä päivänä toisenlainen.

– Musabisnes ei ole enää sitä, että levymogulina on hikinen äijä rasvaisine hiuksineen Martini-lasi kädessä. Siellä on nuorta porukkaa, jolle on itsestäänselvyys, miten nuorten musiikintekijöiden kanssa toimitaan. ”Sulla on kauniit silmät” -aika on toivottavasti ohi.

Ulkonäköpaineet populaarimusiikissa eivät ole muuttuneet. Pitää olla samaistuttava ja haluttava.

OLavi Uusivirta
Viimeisessä Aukustissa esiintyy muun muassa Olavi Uusivirta.Petteri Sopanen / Yle

Paidaton seksiobjekti

Nyt hävettää ja paljon. Näin Olavi Uusivirta ajatteli, kun otti paidan pois ensimmäisen kerran keikallaan. Se tapahtui Helsingin Nosturissa syksyllä 2013.

Muusikko pohti, ettei hänellä ole tähän varaa. Hän ei ollut käynyt salilla ja poikamaisen hoikka ruumiinrakenne oli kaukana Mustan Barbaarin pumpatuista lihaksista.

Hän pääsi viimeisen häpeän kynnyksen yli ja paljasti itsensä. Tunne oli vapauttava. Uusivirralle paidan riisuminen symboloi sitä, että hän oli esiintyjänä täysin vapaa.

– Se oli hetki, kun esiintyminen pystyi vasta todella alkamaan.

Tuon hetken jälkeen paidan pois ottaminen on säilynyt keikkojen rituaalina. Syy on paitsi seksuaalinen, myös käytännöllinen. Uusivirta on niin vauhdikas esiintyjä, että hiki lentää ja paitoja kastuu keikoilla läpimäriksi. Hän kutsuu tätä pyhää toimitusta hikiuhriksi.

Kun muusikko riisuu lavalla paitansa, häntä katsovat sadat silmäparit. Hänestä tulee seksuaalinen kohde. Tästä tuli kuuluisaksi esimerkiksi Jim Morrison aikanaan. Sen jälkeen rokkarista ilman paitaa on tullut rock’n’roll-klisee.

Olavi Uusivirta on tästä hyvin tietoinen. Hän on suorastaan hakeutunut miehenä objektin asemaan. Naisartisteista tehdään usein katseenvangitsijoita, mutta miehille se on harvinaisempaa.

Uusivirran mielestä asetelmassa oli virhe, joten hän halusi saada esiintyjänä uusia kokemuksia katseenalaisena olemisesta.

– Olen aina halunnut asettaa itseni alttiiksi. Minua ovat kiinnostaneet erilaiset rajapinnat ja niiden tyrkkiminen. Meitä rajoittavat itsemme ja ympäristön asettamat normit ja rajat. Olennainen kysymys on, minkälainen niiden keskinäinen suhde on. Minkälainen koppi tai häkki on se, jonka ympärillä me pyörimme.

Olavi Uusivirta
- Olen siviilissä ujompi, sisäänpäin kääntyneempi, pohdiskelevampi ja hitaampi liikkeissäni, pohtii Olavi Uusivirta saunan lauteilla.Petteri Sopanen / Yle

Uusivirta haluaa keikkakokemuksen olevan esiintyjän ja yleisön yhteinen hetki. Siksi hän usein sukeltaa lavalta yleisön kannateltavaksi. Kun artistin hikinen vartalo on yleisön käsissä, kyseessä on äärimmäisen läheinen ja intiimi hetki. Fanin käsi voi helposti livahtaa yksityiseen paikkaan.

Uusivirta itse ei noista tilanteista yleensä muista mitään, sillä hän on yleisön päällä liikkuessaan esityksen kliimaksissa, euforisessa tilassa.

– Siinä altistaa itsensä erilaisen kosketuksen tavoille ja muodoille. Varmaan siinä on ylitetty sopivuuden rajatkin silloin tällöin. Mutta en ole vielä mitään haastetta ollut nostamassa, Uusivirta nauraa.

Jekyll ja Hyde

Valokuvaajat pyytävät yleensä Olavi Uusivirtaa poseeraamaan röyhkeänä rokkarina. Keikkatilanteissa se häneltä onnistuu, mutta muuten se ei tunnu luontevalta. Paidan pois ottaminen lavan ulkopuolella olisi epämukavaa. Asiayhteys on väärä.

Tätä haastattelua varten otetaan kuvia Helsingin Kalliossa sijaitsevassa yleisessä saunassa. Lauteille mennessään Uusivirta sentään riisuu vaatteensa pois. Saunassa istuu nyt rokki-Olavin sijaan siviili-Olavi.

– Olen henkilönä jopa täysin vastakkainen kuin se persoona, joka on lavalla. Olen ujompi, sisäänpäin kääntyneempi, pohdiskelevampi ja hitaampi liikkeissäni. Sitten kutsun taas sen toisen puolen esiin. Se on leikittelyä eri rooleilla vähän kuin Jekyll ja Hide.

OLavi Uusivirta
Olavi Uusivirran mukaan sosiaalinen media voi toisinaan hämärtää roolin artistin ja fanin välillä. - Hirvittävän härskejä viestejä en tosin ole saanut, muusikko kertoo.Petteri Sopanen / Yle

Uusivirran mukaan valtaosa hänen faneistaan ymmärtää, että keikkalavalta poistuva Olavi on toinen kuin siellä juuri raivokkaasti riehunut rokkari. Joskus hänelle on tehty vihjailevia ehdotuksia.

Muusikko tietää, että myös hänellä on valta-asema faneihinsa nähden. Uusivirta on pitänyt tarkkaan huolen siitä, että raja artistin ja fanin välillä on pysynyt selkeänä.

Sosiaalinen media on tehnyt artisteista aiempaa helpommin tavoitettavia. Fani voi laittaa viestin muusikolle suoraan kuin kaverilleen. Uusivirran mukaan asiallisten viestien lähettäjien joukkoon on mahtunut myös niitä, joilla raja on hämärtynyt. Jotkut esimerkiksi avautuvat yksityiselämästään.

– Hyvin vähän on sellaisia viestejä, jotka häiritsevät. Olen säästynyt rivoilta tai härskeiltä viesteiltä. Ehkä olen kuitenkin enemmän se runopoika, jolle lähetetään runoja, Uusivirta virnistää.

Renessanssimies

Olavi Uusivirta kutsuu itseään nuoreksi ja innokkaaksi lauluniekaksi. Hän kokeilee kaikkea uutta kuin pieni lapsi. Vastikään syntyi puolivahingossa muusikon ensimmäinen joululaulu.

Eikä Uusivirran tekeminen rajoitu pelkästään musiikkiin tai näyttelemiseen. Hiljattain hän opetteli tanssimaan monitaiteellista teosta varten, taiteen renessanssimies kun on.

Haastattelun aikana Olavi Uusivirta kiittelee herrasmiehen tavoin eri projekteissa olleita ihmisiä. Vaimoaan hän kiittää kärsivällisyydestä. Myös hän on näyttelijä. Esiintyvältä puolisolta riittää ymmärrystä miehelleen, joka hyppii keikkalavoilla muiden haluttavana.

Mutta viulu oli liikaa.

Kun Uusivirta oli harjoitellut viulunsoittoa puoli vuotta ja Viulisti-elokuvan kuvaukset olivat ohi, viulu palautettiin oikealle omistajalle.

– Itse kun aattelin, että mähän voisin keikoilla skulaa figeliä, Uusivirta nauraa.

OLavi Uusivirta
Petteri Sopanen / Yle