Koe uusi yle.fi

Pellolainen autoilija uskoo löytäneensä ratkaisun rekkojen liukasteluongelmiin

Sirotin syöttää soraa etupyörien alle. Aiemmin sirottimia on ollut takarenkaiden edessä.

Raskaat ajoneuvot
Yrittäjä Rauno Kivilompolo
Rauno Kivilompolo osoittaa rekan keulassa olevia säiliöitä, jotka varistelevat soraa auton etupyörien eteen. Kuvaus: Timo Sirkkala / Pellon Kehitys Oy

– Jos rekan eturenkaista puuttuu pito, niin miten sitä ohjaat? Ravissahan sitä kohta ollaan, sanoo pellolainen kuljetusalan yrittäjä Rauno Kivilompolo.

Hän otti härkää sarvista kiinni ja kehitteli soransirotuslaiteen, joka ripottelee pitoa nimenomaan kuormurin eturenkaisiin. Sieltä se turvallisuus hänen mukaansa lähtee.

Rauno Kivilompolo on paitsi yrittäjä ja rekkakuski, niin myös keksijä. Albas -sirotin ei ole hänen ensimmäinen oivalluksensa. Niitä on monia ja eri aloilta. Hyviä ovat kaikki olleet, mutta tämä sirotin vaikuttaa hänestä ylivoimaiselta. Kivilompololla on viisi rekkaa, jotka kuljettavat järeitä kuormia pohjolan jäisillä ja usein huonokuntoisilla teillä. Kalakuormiakin rahdataan Norjasta.

– Onhan näitä sirottimia ollut jo vetävien (takarenkaiden) edessä, mutta tärkeimmältä paikalta ovat puuttuneet - eturenkaista, mies tähdentää.

Hän selittää, että "albbas" kahdella beellä on saamenkieltä ja tarkoittaa ilvestä.

– Sillä on terävät kynnet ja pitoa käpälissä. Sopiva nimi liukkaudentorjuntajärjestelmälle, eikös vain?

Kivilompolo uskoo löytäneensä ratkaisun raskaiden ajoneuvojen liukasteluongelmaan, viime aikojen ajankohtaiseen puheenaiheeseen. Ratkaisu lähtee nimenomaan kuormurin etupyöristä. Hyvä pito etupyörissä ehkäisee myös teliperän puskemista jyrkissä ja yllättävissä käänteissä. Eli auto menee sinne, minne sitä ohjataan, hän sanoo.

Idea sirottimesta syntyi pari vuotta sitten Kivilompolon omien kokemusten pohjalta.

Sorasirotin rekan renkaan edessä.
Siihen se mallin vuoksi soraa tiputteli. Ajettaessa sora roiskuu eturenkaan alle yhtenä leveänä nauhana ja parantaa pitoa.Jorma Korhonen / Yle

Laite on helppo tehdä ja asentaa

Albas -sirotin on varsin yksinkertainen ja helppotekoinen laite. Se syntyy siististi, eikä siihen tarvita mitään konepajaa.

Rauno valmistaa sirottimensa itse pankin entisissä toimitiloissa Pellon Kauppakadulla. Isossa salissa on sulatuslaite ja sähköuuni, jotka vievät tilaa vain muutaman neliön. Siellä on myös firman konttori.

Sirottimen säiliö valmistuu puolessa tunnissa muovijauheesta sulattamalla. Säiliöön asennetaan moottori, joka sitten murskaa ja varistelee lekasoraa tielle napista painamalla, Rauno kuvailee. Pieni esittely pihamaalla todisti laitteen toimivuuden.

Kuljettaja Miika Kokon mukaan laite on osoittanut liikenteessä toimivuutensa ja hyödyllisyytensä. Kilpisjärven huonolla tielläkin kalakuormat ovat kulkeneet turvallisesti.

– Kyllähän siellä kaikenlaista näkee. Ammattitaitoisia rekkakuskejahan siellä pääsääntöisesti liikkuu, mutta toki moni taivaltaa huonoillakin taidoilla. Ja siihen kun vielä lipsuvat renkaat, niin se ei ole paras yhtälö, hän sanoo.

Rauno Kivilompolo kaataa muovijauhetta.
Näin syntyy Albas-sirottimen säiliö, näyttää Rauno Kivilompolo. Muottiin muovijauhetta ja muotti uuniin pyörimään puoleksi tunnikisi ja se on siinä; säiliö on valmis varusteltavaksi. Jorma Korhonen / Yle

Ensin Suomi, sitten ulkomaat

Rauno Kivilompolo on kehitellyt sirotinlaitettaan tiiviissä yhteistyössä Pellon kehitysyhtiön kanssa. Toimitusjohtaja Timo Sirkkala pitää laitetta merkittävä liikenneturvallisuutta lisäävänä innovaationa. Hän toivoo, että sirotin ja sen merkitys huomataan.

Hän viittaa tämäntalvisiin Kilpisjärventien (valtatie 21) tapahtumiin; siellä liukasteleva rekkaliikenne on jo lähes pelottavaa ja jatkuvissa vaikeuksissa. Paljolti ulkomaalaiset rekat siellä viurahtelevat ja teitä tukkivat.

Rauno Kivilompolo valaa ja valmistaa sirottimet itse. Tehtynä on vasta kolmisenkymmentä säiliötä, mutta asia onkin alullaan. Markkinarumpua ei ole vielä paljolti paukuteltu - on vain tuotetta kehitelty. Mutta nyt yrittäjä kertoo palkanneensa Sarita Pasman myymään ja markkinoimaan Albas -sirotinta.

Autonkuljettaja Miika Kokko (vas), liikennöitsijä Rauno Kivilompolo ja Pellon kehitysyhtiön toimitusjohtaja Timo Sirkkala
Liikenteen turvallisuuteen ei koskaan panosteta liikaa, sanovat autonkuljettaja Miika Kokko (vas), liikennöitsijä Rauno Kivilompolo ja Pellon kehitysyhtiön toimitusjohtaja Timo Sirkkala.Jorma Korhonen / Yle

Vakuutusyhtiöitä kiinnostaa

Rauno Kivilompolo ei pelkää laitteen kysynnän mahdollista ja kovaakin kasvua: Sata tai tuhat sirotinta, kapasiteettia riittää, hän sanoo.

– Valmistuskonsepti on helposti kopioitavissa ja vietävissä tilaan jos toiseenkin. Ja sitä tyhjää tuotantotilaa meillä Pellossa kyllä löytyy.

Raunon mukaan vakuutusyhtiöt ovat kiinnostuneet raskaan liikenteen liukkaudentorjuntajärjestelmistä ja tästäkin sirottimesta. Laitteen hankkinut voisi ehkä saada jopa alennusta ajoneuvovakuutuksesta.

– On mielenkiintoista nähdä, millainen kysyntä näistä syntyy. Markkinat ovat suuret, kun tiedetään, kuinka paljon raskasta kalustoa liikkuu maailman jäisillä teillä. Mutta katsotaan ensin Suomi ja sitten kurkkaillaan ulkomaille, Kivilompolo visioi.

Hänen mukaansa aparaatin hankkimisen ei pitäisi olla rahasta kiinni kiinni. Se maksaa vain yhden renkaan verran.

Korjattu 5.12. nimi Miikka (Kokko) Miikaksi

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Tonttuovet

Tonttuovi paisui joulun jätti-ilmiöksi, ja tutkija ymmärtää hyvin, miksi

Cheerleading

Cheerleaderit pääsivät vihdoin eroon pyllynkeikuttajien leimasta – pienen seuran jäsenmäärä räjähti: "Emme pysty perustamaan tarpeeksi joukkueita"

Joululahjat

Tuntemattoman lahjoitus lämmittää yksinhuoltajaperheen joulua: "Ei ole häpeä pyytää apua"

Tiede

Tutkimus: Rasvaiset maitotuotteet voivat olla terveellisempiä

Kolme asiantuntijaa vastaa rasvakiistan väitteisiin