Ammattikoulun opettajien mitta täyttyi ja he marssivat ulos: "Työnantajat sanovat jo, etteivät halua opiskelijoita työssäoppimaan"

Hyria-ammattikoulun opettajien töitä on annettu koulussa koko syksyn ohjaajille. Koulu kiistää syytteet ja pitää mielenilmausta laittomana.

Koulutus ja kasvatus
Hyvinkäällä ja Riihimäellä Hyria-ammattikoulun ammatilliset opettajat marssivat tänään ulos koulusta puoliltapäivin.
Hyrian opettajat vastustavat mielenilmauksellaan töidensä siirtämistä kouluohjaajille. Petteri Juuti / Yle

Hyvinkäällä ja Riihimäellä Hyria-ammattikoulun ammatilliset opettajat marssivat tänään ulos koulusta puoliltapäivin. Ulosmarssi tapahtui kaikissa Hyrian ammattikoulun yksiköissä Hyvinkäällä ja Riihimäellä.

Opettajat vastustavat mielenilmauksellaan töidensä siirtämistä kouluohjaajille. Opettajien mukaan työnantaja on syksystä lähtien siirtänyt ammatillisten opettajien töitä yhä enemmän ohjaajille, joilla ei ole opettajan koulutusta.

OAJ:n Hyrian opettajat ry:n puheenjohtaja Teija Punkki kertoo, että ohjaajat ovat yleisesti pitäneet noin puolet kustakin kurssista.

– He eivät ole toimineet yhdessä opettajan kanssa yhteistyössä, vaan toimivat yksin ryhmän kanssa. Ohjaajat ovat ohjanneet ryhmissä niitä asioita, joita opettajat ovat opettaneet aikaisemmin. Opettaja suunnittelee ohjaajan tunnit, Punkki täsmentää.

Punkin mukaan kyse on opettajien oikeuksien polkemisesta.

– Mielenilmauksessa meillä on teemana se, että ammatilliset ohjaajat, joilla ei ole pedagogista pätevyyttä tehtävään, eivät voi korvata opettajan työtä, Punkki sanoo.

Arviointi on vaikeutunut

Punkin mukaan esimerkiksi opiskelijoiden arviointi vaikeutuu, kun opettaja ei näe opiskelijoita.

– Opiskelijoita ei välttämättä opi edes tuntemaan, kun opettaja on heidän kanssaan niin vähän tekemisissä. Opettajat ovat turhautuneita tästä uudesta käytännöstä, Punkki kertoo.

Punkin käsitys on, että ohjaajia on otettu korvaamaan opettajia taloudellisista syistä.

Poikkeuksellinen mielenilmaus

Opettajien mielenilmaus on hyvin poikkeuksellinen. OAJ:sta muistellaan, että viimeksi 2000-luvun alussa Lohjalla opettajat marssivat ulos.

– Tämä on hyvin poikkeuksellista. Tämä osoittaa, että on suuresta ja vakavasta asiasta kyse. Tällainen voi levitä muuallekin, jos asiaa ei torpata.

– Karkeasti rautalangasta vääntäen: tämähän on ihan sama kuin lukion lehtori opettaisi ensin puolet matematiikan kursseista ja sen jälkeen joku ylioppilas tulisi pitämään lopun kurssista. Tämä koskee kaikkia opettajia, jos säästösyistä tehdään tämmöistä, Punkki sanoo.

Hyvinkäällä ja Riihimäellä Hyria-ammattikoulun ammatilliset opettajat marssivat tänään ulos koulusta puoliltapäivin.
Opettajien mukaan kaiken takana ovat säästöt.Petteri Juuti / Yle

Opiskelijaryhmät valtavia

Opettaja Timo Sillanpää Hyrian Riihimäen Sakonkadun yksiköstä kertoo, että viime keväänä Hyriasta irtisanottiin 15 opettajaa ja muutama opettaja irtisanoutui lisäksi itse.

– Säästö on perusteena toimille, opettajat irtisanottiin ja heidän tilalleen palkattiin ohjaajat. Lyhyellä aikavälillä se säästää, jos opettajan ja ohjaajan palkkoja verrataan. Seurauksena on, että opetuksen taso laskee.

Sillanpään mukaan on ollut tilanteita, joissa opetusryhmät ovat kasvaneet valtaviksi.

Opettajia astumassa linja-autoon
Opettajat lähtivät Hyrian eri toimipisteistä, kuten kuvassa Riihimäen Sakonkadulta, ja kokoontuivat Hyvinkäälle Karankadun toimipisteen edustalle.Dalbir Ram / Yle

– Meillä on ohjaajilla isoja ryhmiä, jopa 70 opiskelijaa samaan aikaan työsalissa. Ohjaajan aika menee lähinnä järjestyksen valvontaan, ei ohjaukseen eikä varsinkaan opetukseen.

Myös ohjaajat ovat olleet tilanteesta ihmeissään, kertoo Sillanpää.

– Heille on annettu erittäin suuri vastuu ja he kokevat suuret ryhmäkoot todella hankaliksi. Aiemmin pystyi tekemään yhteistyötä opettajan kanssa, mutta sitä ei enää ole.

Opetuksen laatu heikkenee?

Opiskelijoilta on Sillanpään mukaan tullut palautetta levottomista ryhmistä. Vanhemmilta on tullut palautetta, että he eivät ehkä laitakaan lapsiaan Hyriaan peruskoulun jälkeen.

– Työnantajilta tulee samanlaista viestiä; enää ei valmistu niin hyviä opiskelijoita kuin aiemmin. Kun täältä tulee työssäoppijoita, muutamat työnantajat jo sanovat, etteivät halua Hyrian opiskelijoita työssäoppimaan.

– Tämä on erittäin vakava viesti. Nyt puhutaan säästöistä, mutta jatkossa voi olla toisin päin.

Työnantaja kiistää syytteet

Hyria koulutuksen toimitusjohtaja, rehtori Pekka Vaittinen kertoo, että työnantajan näkökulmasta kyse on laittomasta työtaistelutoimenpiteestä.

– Vain pieni murto-osa on osallistunut tähän ulosmarssiin. Meillä on 450 työntekijää ja ehkä noin 50 korkeintaan on osallistunut ulosmarssiin. Asia jakaa opetushenkilöstän mielipidettä vahvasti.

Toimitusjohtaja-rehtori Pekka Vaittisen mielestä ohjaajat eivät ole korvanneet opettajia.

– Ohjaajat eivät tee miltään osin opettajan työtä. He vain ohjaavat käytännönharjoituksia ja erilaista muuta harjaantumista, mitä ammatillinen koulutus toisella asteella vaatii, Vaittinen lisää.

Rehtori: Ammatillinen koulutus vaatii kädentaitojen oppimista

Vaittinen kritisoi OAJ:n mielipidettä.

– Nyt pitää muistaa, että OAJ puhuu täällä niin kuin ammatillinen koulutus olisi peruskoulua tai lukiokoulua. Tämä perustuu kädentaidon oppimiseen, joka vaatii käytännön harjoitteita. Ei voida puhua aina oppitunneista.

Toimitusjohtaja-rehtori Vaittinen kertoo, että Hyrian koulussa teorian oppitunnit pitää aina opettaja. Opettajat vastaavat tuntien pedagogisesta suunnittelusta ja arvioinnista. Ammatilliset ohjaajat ovat vain kädentaidon osaajia.

– Ohjaajat eivät te miltään osin opettajan työtä. OAJ on antanut täysin virheellisen kuvan tästä asiasta, Vaittinen sanoo.

Vaittinen muistuttaa, että ammatillisia ohjaajia on ollut Hyriassa opettajien apuna jo ainakin parikymmentä vuotta.

– Nyt olemme vain palkanneet lisää ohjaajia näihin käytännön harjoitteisiin opettajien tueksi.

– Hyrian malli tulee tuottamaan opiskelijalle kontaktiin perustuvaa ohjausta selkeästi enemmän kuin yleinen linja valtakunnassa mahdollisesti on, Vaittinen sanoo.

Vaittinen ei myönnä, että ohjaajia olisi palkattu lisää taloudellisista syistä.

– Saamme tällaisella opetuksella opiskelijan näkökulmasta enemmän kontaktia ammattilaisten kanssa, Vaittinen sanoo.