Nainen tarttuu rattiin hämmästyttävän harvoin, jos miespuoliso on autossa

Ylen tilaamista henkilöliikennetiedoista käy ilmi, että tasa-arvo ei toteudu pariskuntien autoilussa.

tasa-arvo
Jonna Mäyrä ja Eero Valkama.
Jonna Mäyrä ja Eero Valkama.Janne Ahjopalo / Yle

Lahtelaiseen pysäköintihalliin kurvaa Audi, jonka rattia kääntää Eero Valkama. Vieressä pelkääjän paikalla istuu Jonna Mäyrä, vaikka hänelläkin olisi ajokortti.

Orimattilalainen pariskunta pitää autoilijavalintaa luonnollisena ratkaisuna.

– Auto on omani, siksi ajan. Jos Jonna omistaisi auton, tilanne olisi päinvastoin, sanoo Eero Valkama.

Jonna Mäyrä kertoo ajaneensa itse vielä silloin, kun hänellä oli oma auto.

– Ehkä jotkut iäkkäämmät miehet luulevat, että naiset eivät osaa ajaa ja tarttuvat siksi itse rattiin, toteaa Jonna Mäyrä.

Auto on omani, siksi ajan.

Eero Valkama

Vaikka tasa-arvon tuulet puhaltavat Suomessa esimerkiksi sukupuolineutraaleina ammattinimikkeinä, autoilussa on vahva miehinen leima. Tämä käy ilmi Ylen WSP Finland Oy:ltä tilaamista liikennetiedoista. Yritys tuottaa dataa muun muassa Liikennevirastolle.

Kun kyydittävänä on oma puoliso, mies on tavallisimmin ratin takana – nainen siis ajaa harvoin, jos mies on autossa. Silloin kun nainen ajaa, kyyditsee hän etenkin lapsia eikä niinkään puolisoaan, kertoo vuoden 2012 henkilöliikennetutkimuksesta (siirryt toiseen palveluun) juuri koostettu uusi data.

Pohjana tiedoille ovat yli 12 000 suomalaiselle puhelimitse tehdyt liikennettä koskevat haastattelut. Selvitettävänä olleista matkoista otettiin mukaan vain henkilöautolla kuljettajana tehdyt matkat, joilla jotakuta henkilöä on myös kyyditty, saatettu, viety tai noudettu.

– Näin saatiin selville kuka ajaa silloin, kun puolisot ovat samassa autossa. Se että mies on näissä tilanteissa pääsääntöisesti ratissa, näkyy ihmisten antamista vastauksista selvästi, vaikka aivan tarkkaa osuutta emme tiedäkään, toteaa erityisasiantuntija Virpi Pastinen WSP Finland Oy:stä.

Kaikista henkilöautolla ajetuista kilometreistä 66 prosenttia on miesten ajamia.

Naiset kyyditsevät lapsia pikkuautolla

Liikennetutkija ei ylläty autoilun miehisestä maailmasta. Erityisesti nuorilla miehillä on tutkimustiedon mukaan taipumus arvioida omaa ajotaitoaan muita paremmaksi, sanoo tutkija Ida Maasalo Helsingin yliopistosta.

– Tämä voi lisätä turhaa riskinottoa ja sitä kautta kolarointiriskiä. Toisaalta tutkimusten mukaan naiset mielletään usein stereotyyppisesti ajotaidoltaan huonommiksi kuljettajiksi.

– Nuorille miehille ominainen ajotaidon yliarviointi tai naisten pitäminen huonoina kuskeina ei tosin välttämättä selitä sitä, että mies valitaan useammin kuljettajaksi, miettii Maasalo.

Liikennetutkija Ida Maasalo.
Liikennetutkija Ida Maasalo.Petrus Maasalo

Hänen väitöskirjatyönsä alustavien tulosten mukaan naiset kyyditsevät lapsiaan miehiä useammin pikkuautoilla. Tämä lisää vakavan onnettomuuden riskiä kolarin tapahtuessa (siirryt toiseen palveluun).

– Ajotaitoa kannattaa kuitenkin pitää yllä, sillä onnettomuusriski kasvaa ajokilometrien vähetessä. Tutkimusten mukaan iäkkäät naiset luopuvat ajokortistaan usein ennen miehiä. Näin tapahtuu usein heille, jotka ovat ajaneet elämässään vain vähän, kertoo Maasalo.

Maasalo tosin huomauttaa, että joskus ajokortista luopuminen voi olla viisautta, jos huomaa ajotaitonsa heikentyneen. Myös julkisten liikkumavälineiden käyttämiseen siirtyminen ekologisesta näkökulmasta saattaa olla syynä autoilun jättämiseen.

Se ajaa, joka nauttii?

Seuraavaksi parkkihalliin karauttaa orimattilalainen lapsiperhe Peugeot-farmarilla. Tässäkin tapauksessa ratin takana on mies.

– Luotan hänen ajamiseensa. Itse ajan nykyisin harvemmin, koska meillä ei enää ole automaattivaihteista autoa, sanoo Anita Kannistola.

Klaus Kannistola on entinen yhdistelmäajoneuvon kuljettaja, mutta ei siltikään röyhistele ajotaidollaan.

– Anita ei tykkää ajamisesta, joten minä joudun ajamaan. Toisaalta ajaminen on kyllä mukavaa.