Kemin matkailu toimii ensimmäistä kertaa ilman kaupungin tukea: Pitää tulla sataprosenttisesti toimeen omillaan

Vielä puolenkymmentä vuotta sitten kaupunki tuki matkailua lähes 400 000 eurolla. Ensimmäistä kertaa kaupungilta ei tule matkailuun euromääräistä panostusta.

Kemin Matkailu Oy
Kemin Lumilinna 2017 ulkoa kuvattuna.
Kemin Lumilinna rakennetaan nyt toista kertaa Mansikkanokalle.Risto Koskinen / Yle

Kemin matkailuyhtiö pyörii ensi vuonna ensimmäistä kertaa omilla rahoillaan. Kaupungin ja yhtiön kehittämissopimukseen ei enää sisälly kaupungin euromääräistä panostusta matkailun toimintoihin. Kemin kaupunginjohtaja Tero Nissinen sanoo, että samoja kehittämistehtäviä yhtiöltä odotetaan edelleen, mutta ilman kaupungin panostusta.

– Olemme siirtymässä aikakauteen, jossa Kemin matkailun pitää tulla sataprosenttisesti toimeen omillaan. 4 - 5 viime vuoden aikana olemme lähteneet liikkeelle noin 370 000 euron tasosta, josta tuki on pala kerrallaan pudotettu pois, sanoo Kemin kaupunginjohtaja Tero Nissinen.

Kemin Matkailu Oy on täysin Kemin kaupungin omistama yhtiö.

Matkailu odottaa hyvää kautta

Matkailun hyvä tuloskehitys selittyy myynnin kasvulla. Nissisen mukaan yksi keskeinen tekijä on se, että viime kausi oli matkailujäänmurtaja Sampolle menestyksekäs. Tulevalla kaudelle (siirryt toiseen palveluun) Sampo tavoittelee yli 20 0000 risteilijää.

Nyt on hyvä katkaista tämä euromääräinen napanuora.

Tero Nissinen

Myös ensimmäistä kertaa Mansikkanokalle rakennettu Lumilinna (siirryt toiseen palveluun) veti matkailijoita parhaimpina päivinä jopa toistatuhatta kävijää.

– Matkailu on onnistunut kasvattamaan omaa tulorahoitustaan hyvin. Lumilinna on nyt toista kertaa pysyvällä paikalla, mikä antaa lisämahdollisuuksia. Uskomme, että Kemin matkailu kasvattaa tulojaan myös ensi kaudella. Siinä mielessä nyt on hyvä katkaista tämä euromääräinen napanuora, Nissinen sanoo.

Osinkoa muutaman vuoden päästä

Nissinen arvioi, että kestää kuitenkin vuosia, ennen kuin matkailuyhtiö pystyy maksamaan kaupungille osinkoja.

– Kaupungin kuluja on onnistuttu pienentämään vajaa 400 000 euroa eli määrärahat on ajettu nollaan. Toivottavasti joskus tulevaisuudessa matkailu voi siirtyä osingonmaksajaksi, kuten satama- ja energiayhtiö, Nissinen sanoo.

Nissinen toteaa, että matkailulla on kova investointi edessään ympärivuotisen Lumilinna-konseptin osalta.

– Siinä mielessä omistajalla ei ole ihan lähitulevaisuudessa odotuksia osingonmaksusta, Nissinen sanoo.

Kaupungin tavoitteena on kehittää nimenomaan ympärivuotista matkailua. Lumilinna-konseptilta odotetaan tulevaisuudessa vipua siihen tavoitteeseen.

– Koitamme saada järkevästi rahoitettua ympärivuotisen konseptin. Sitä kautta on sitten odotettavissa hyvää tulovirtaa muutaman vuoden kuluessa, Nissinen sanoo.