yle.fi-etusivu

Espoossa heräsi huoli katoavista bussilinjoista – Adressi kerää satoja allekirjoituksia linjojen säilyttämiseksi

Länsimetro vie bussilinjoja Espoosta, eikä se miellytä kaikkia. Espoolaisnainen kerää adressia estääkseen linjakadon tulevana vuonna.

joukkoliikenne
autojonoja länsiväylällä
Adressin tekijä uskoo, että yksityisautoilu kasvaa joukkoliikenteen muutosten takia.Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Länsimetron aloitus poistaa suorat bussilinjat Helsinkiin Espoosta heti vuodenvaihteen jälkeen.

Espoolainen Kisse Qvick uskoo, että moni espoolainen herää hankalaan tilanteeseen vasta tammikuussa ja turvautuu jatkossa yksityisautoon. Qvickin oma matka bussipysäkille on nyt 200 metriä, mutta matka joukkoliikenteen kyytiin ja lähimmälle metroasemalle tulee pitenemään yli kilometriin.

Matka-ajan (siirryt toiseen palveluun) pitenemistä on harmiteltu jo aiemmin.

Nyt Qvick on julkaissut adressin, jossa vaaditaan edes osan suorista bussilinjoista säilyttämistä Kivenlahden metroyhteyden eli länsimetron toisen vaiheen valmistumiseen, vuoteen 2022 saakka.

– Luulen, että tammikuun 3. päivä alkaen adressin allekirjoitusten määrä tulee räjähtämään.

Lisääntyykö yksityisautoilu?

Adressissa (siirryt toiseen palveluun) kerrotaan, että linjojen poistumisen vuoksi monien espoolaisten matka-ajat pitenevät 3.1.2018 alkaen 15–45 minuuttia. Adressin tekijä myös ennustaa, että yksityisautoilu tulee kasvamaan voimakkaasti tammikuussa esimerkiksi Länsiväylällä.

– Moni tässä pakotetaan yksityisautoiluun. Itsekin tulen ajamaan autolla. Reilu kilometri verrattuna kahteen sataan metriin, 15 minuuttia kävelyä talvella kovalla pakkasella tai räntäsateessa, niin eihän se ketään houkuttele.

Kriittisimmät tilanteet ovat jatkossa adressin mukaan jopa 17 asuinalueella Espoossa. Näitä ovat:

Espoonlahti, Kivenlahti, Saunalahti, Tillinmäki, Soukka, Kaitaa, Hannus, Iirislahti, Haukilahti, Suomenoja, Nöykkiö, Latokaski, Kattilalaakso, Olari, Mankkaa, Tuomarila, Espoon-Keskus.

Tapiolan metroasema.
Marja Väänänen / Yle

Qvick on lisäksi epäileväinen liityntäpysäköinnin riittävyydestä metroasemilla sekä liikuntarajoitteisten mahdollisuuksiin käyttää joukkoliikennettä uudessa tilanteessa.

– Jää nähtäväksi se, että onko liityntäpysäköinnit suunniteltu tarpeeksi isoiksi. Onko kapasiteeti sellainen, että se tulee kestämään sen, jos monet ajavat metroasemille ei liityntäbusseilla vaan omilla autoilla ja jättävät ne sinne.

Toimiiko työmatkaliikenne?

Espoon demarit vaativat suorien bussilinjojen säilyttämistä pian länsimetron liikennöinnin aloittamisen jälkeen.

Espoon SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Markku Sistonen muistuttaa kuitenkin, että tilanne muuttuu täysin sitten, kun länsimetron kakkosvaihe valmistuu. Nyt isoin huoli on työmatkaliikenteen toiminnasta.

– Kolmas päivä tammikuuta nähdään mitä tapahtuu, kun suorat linjat jää pois. Mielestäni meillä pitäisi olla selkeä suunnitelma, miten tilanne korjataan, jos on nähtävissä, että liikenne alkaa sakkaamaan ja se ei toimi.

HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila ei lupaa muutosta tammikuun bussiliikenteen suureen mullistukseen.

– Tällä hetkellä, kun länsimetron liityntäliikenne ei ole edes avattu, ei ole päästy näkemään mihin liityntäliikenne johtaa. Ei ole mitään edellytyksiä sille, että miksi jostain paikasta suorat linjat säilytettäisiin ja jostain ei.

Anttilan mukaan isossa linjastomuutoksessa ihmisten oppiminen uuteen kestää vuodesta puoleentoista vuoteen.

Lue lisää:
Rajuja eroja länsimetron avaamisen vaikutuksessa eri bussilinjojen matkustajamääriin

Hukkuiko auto länsimetroon? – Liityntäpysäköintiin ja metroon johtaville reiteille kaivataan lisää opasteita

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Facebook

Entinen Facebook-johtaja kritisoi voimakkaasti somea:

"Huonot näyttelijät voivat manipuloida ihmisjoukkoja tekemään mitä haluavat"

Tuloerot

Yli puolet Ruotsin naisten maajoukkueen kiekkoilijoista harkinnut lopettamista: "Olemme liian huonoja saadaksemme lisää rahaa"

Kittilä

Kittilän vs. kunnanjohtaja: Syytetyt luottamushenkilöt pois päätöksenteosta

Lähi-itä

Israelin Suomen suurlähettiläs: Olemme valmiita neuvottelemaan Jerusalemista