Juna pysähtyi ensimmäisen kerran Hennan asemalla – uusi puutarhakaupunki rakentuu alle tunnin etäisyydelle Helsingistä

Orimattilan Hennaan on rakenteilla jopa 15 000 asukkaan kaupunginosa, jonne pääsee nyt lähijunalla.

junat
Juna Hennan asemalla
Taavi Salmivaara / Yle

Orimattilan Hennaan Helsingistä saapuneesta juhlajunasta purkautui ulos pikku pakkaseen tyylikkäästi pukeutuneita juhlavieraita. Mukana junassa oli myös asemaa avaamaan saapunut liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

– Olen ministerinä ollut mukana avaamassa teitä, siltoja ja satamarakennuksia. Tämä on ensimmäinen junaliikennettä palveleva asema, jota saan olla avaamassa, liikenneministeri Berner sanoi juhlapuheessaan.

Ministeri Anne Berner puhuu.
Heikki Kiseleff / Yle

Avajaiset saivat liikkeelle asemasta kiinnostuneita uteliaita niin läheltä kuin kauempaa. Aaro-Antero Mattila saapui kotiseudulle Hennaan junalla Lahdesta.

– Kyllä se tuntui mahtavalta. Ei olisi uskonut millään. Kolmetoista minuuttia puheineen päivineen. Se oli kivaa kyytiä, Mattila sanoo.

– Meillä on vapaa-ajan asunto tässä lähellä. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka vapaa-ajan asunto muuttuisi vakituiseksi asunnoksi. Kyllä tämä asema hienolta näyttää. Hienommalta, mitä oletin, kertoo puolestaan Jonna Strandberg-Eld Lahdesta.

Asemalaiturilla oli myös lähellä Luhtikylässä asuva Djordjel Usurel, joka tulee käyttämään asemaa työmatkoihinsa. Hän hyppää junan kyytiin heti maanantaista eteenpäin.

– Nyt työmatkani lyhenee kolmanneksen, Usurel laskee.

Mainontaa moottoritiellä, bussien kyljissä ja junissa

Puutarhakaupunginosa Henna (siirryt toiseen palveluun) Orimattilassa alkaa hiljalleen saada asukkaita, vaikka tavoitteena oleva 10 000 – 15 000 asukasta on vielä kaukana.

Aikajänteenä on 15–20 vuotta.

– Ensimmäiset pientalotontit tulivat myyntiin Minttukujan alueelta kesällä. Näistä yhdestätoista tontista yksi on nyt myyty ja neljä varattu, kertoo hankepäällikkö Riikka Uusikulku ensiaskeleista.

Hennaan suunnitellaan päiväkotia ja koulua, mutta niiden aikataulusta ei ole vielä tietoa. Kivijalkakauppojen perustaminen on vielä hämärän peitossa.

– Aluksi kaupallisina palveluina voisivat olla automaattikauppa ja kauppakassipalvelu, visioi Uusikulku.

Hennaa markkinoivat tekstit näkyvät jo nyt Lahden paikallisbussiliikenteessä.

Aluksi kaupallisina palveluina voisivat olla automaattikauppa ja kauppakassipalvelu.

Riikka Uusikulku

Myöhemmin mainoksia ilmaantuu Z-junaan, jolloin tavoitetaan radanvarren asukkaita. Markkinointia tulee lisäksi moottoritien varteen sekä nettiin asuntojen osto- ja myyntisivustoille.

Mainontaan on varattu Orimattilan kaupungin markkinointimääräraha.

Hennan aseman kyltti
Heikki Kiseleff / Yle

Kuuma peruna poliitikoille

Hennasta on matkaa lähijunalla Helsinki–Lahti-oikorataa pitkin Helsinkiin 53 minuuttia, Tikkurilaan 38 minuuttia ja Lahteen 15 minuuttia. Orimattilan keskustaan matkaa on parikymmentä kilometriä.

Uudelta juna-asemalta odotetaan matkustajia paitsi Hennasta, myös Kärkölästä, Pohjois-Mäntsälästä ja Hollolasta.

16 000 asukkaan kaupungille asukasluvun tuplaaminen on kova tavoite. Päätökset investoinneista uuteen kaupunginosaan ei ole syntynyt ilman soraääniä. Kaupunginosan luominen tyhjästä on herättänyt epäilyjä kaupungin sisällä ja ulkopuolella. Henna on ollut kuuma poliittinen aihe jo useita vuosia ja nousi vaaliteemaksi kevään kunnallisvaaleissa.

Uutta kaupunginosaa radan varteen on suunniteltu oikoradan alkumetreistä saakka. Visiona on ollut alusta saakka ekologinen puutarhakaupunki, jossa ihmiset asuvat lähellä luontoa, mutta hyvien liikenneyhteyksien päässä. 2010-luvun alkupuolella Hennan lähistölle suunniteltiin lentokenttää.

Hennan asemakaava sai lainvoiman vuoden 2015 alussa.