Luotsivanhin Porvoon veneturmasta: Vaikea ymmärtää tapahtunutta todeksi – olemme tottuneet toimimaan hankalissa olosuhteissa

Luotsivanhin kuvailee veneturmassa kaatuneen venetyypin tuntuneen turvalliselta. Uponneen veneen nosto ei onnistu viikonloppuna.

luotsit
Finnpilotin luotsivanhin Olli Taipale
Finnpilotin luotsivanhin Olli Taipale.Yle

Luotsauksesta huolehtivan valtionyhtiö Finnpilotin luotsivanhin Olli Taipale kertoo, että luotsiveneellä työskentelevät ovat tottuneet toimimaan hankalissakin sääolosuhteissa. Sää ei ollut perjantaina Porvoon edustalla sattuneen luotsiveneturman aikaan hänen mielestään poikkeuksellinen, vaikka se huono olikin.

– Ihan normaali syyskeli luotsaustoiminnan kannalta. Tietysti pelastusoperaation kannalta asia on täysin toinen, eli ilman muuta sää on haastava, mutta keli on tuollainen meidän toiminnassamme monesti syksyn aikana ulkomerellä, hän sanoo.

Taipale on pahoillaan turmassa menehtyneiden työtoverien puolesta. Vakavat onnettomuudet ovat hänen mukaansa harvinaisia, joten Taipaleen oli aluksi vaikea ymmärtää tapahtunutta todeksi.

Edellinen luotsaukseen liittyvä vakava tilanne tapahtui Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan vuonna 2000. Tuolloin luotsivene oli vähällä kaatua Helsingin edustalla Harmajan eteläpuolella, kun se ei päässyt irti luotsattavana olleen Aurora-nimisen norjalaislaivan kyljestä.

– Hiukan on sellainen olo, että ei voi olla totta, ei voisi kuvitella, että jotain tällaista sattuu. Kyseinen venetyyppi on ollut pitkään käytössä yhtiössämme. Se tuntuu turvalliselta ja hyvältä veneeltä, Taipale pohtii Porvoon onnettomuutta.

– Huonoin puoli omassa luotsin ammatissani on alukselle kiipeäminen, se on tavallaan se luotsin työmatka. Luotsin varsinainen työhän alkaa vasta aluksessa, mutta yritämme tehdä sen niin turvallisesti kuin mahdollista yhteistyössä laivan miehistön kanssa, hän sanoo.

Aallokko estää luotsiveneen noston viikonloppuna

Rajavartiolaitoksen pelastussukeltajat löysivät kaksi kadoksissa ollutta kutterinhoitajaa menehtyneinä veneen sisätiloista myöhään perjantaina ja kahdeksan tuntia kestänyt pelastusoperaatio Suomenlahdella päättyi puolilta öin.

Kaatunut luotsivene vajosi nostotoimenpiteiden aikana, sen uppoamista ei oltu voitu estää.

Uponneen luotsiveneen nosto voidaan aloittaa aikaisintaan ensi viikolla, kerrotaan Onnettomuustutkintakeskuksesta.

– Viikonloppuna voimakas aallokko estää nosto-operaation, sanoo onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.

Uponneen aluksen omistajan Finnpilotin viestintäpäällikön Sari Turkkilan mukaan nosto-operaatio on valmistelussa ja parhaillaan etsitään Otkesin kanssa parasta tapaa sen toteuttamiseksi.

Turkkila ei halua ottaa kantaa turmassa kuolleiden ikään tai sukupuoleen, mutta sanoo, että käytännössä kaikki Finnpilotin luotsikutterinhoitajat ovat miehiä.

Luotsikutterinhoitajilla laivurintutkinto sekä koneenhoitajan pätevyys

Turkkilan mukaan kutterinhoitajien on oltava kotimaan kolmosalueen laivurintutkinnon suorittaneita eli heillä on pätevyys rannikkoalueella liikkumiseen.

– Lisäksi heillä on koneenhoitajan pätevyys eli osaaminen veneen moottorin pienempiin huoltotoimiin. Tehtäviä vaihdellaan, toinen kuljettaa vuoroin venettä ja toinen vastaa luotsin turvallisesta laivaan noususta ja sieltä pois tulosta.

Luotsivene (L 244) lähtee merelle Emäsalon luotsiasemalta Porvoossa lauantaina 9. joulukuuta
Luotsivene (L 244) lähtee merelle Emäsalon luotsiasemalta Porvoossa lauantaina 9. joulukuuta.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Poliisi on aloittanut kuolemansyyntutkinnan ja Onnettomuustutkintakeskus puolestaan on aloittanut turvallisuustutkintalain mukaisen tutkinnan.

Onnettomuustutkintakeskus odottaa vielä turmaan liittyviä tallennetietoja, joiden perusteella alusten tarkka sijainti ja nopeus turmahetkellä selviävät.

Lue myös:

Luotsiyhtiö valmistelee turmaveneen nostamista – "Tämä on järkyttänyt syvästi kaikkia"

Kumpikin kaatuneen luotsiveneen kadoksissa olleista löytyi kuolleena Emäsalossa

Luotsivene kaatui Suomenlahdella – kaksi kateissa, venettä yritetään kääntää

Luotsit saattavat tulevaisuudessa pysytellä kuivalla maalla – "Köysitikkailla tuntee oman pienuutensa"