Saksassa jättimuutos juna-aikatauluissa – nopea rata Berliinin ja Münchenin välillä käyttöön

Rautatieyhtiön mukaan jopa 17 miljoonaa saksalaista voi hyötyä lyhentyneistä matka-ajoista uuden suurnopeusradan ansiosta.

Saksa
Deutsche Bahnin ICE-juhlajuna Berliinin päärautatieasemalla.
Deutsche Bahnin ICE-juhlajuna Berliinin päärautatieasemalla. Deutsche Bahn

Saksassa otettiin sunnuntaina käyttöön pitkään odotettu uusi rautatieyhteys, joka nopeuttaa junamatkan Berliinin ja Münchenin välillä parhaimmillaan alle neljään tuntiin.

Nopeimpia ICE Sprinter -vuoroja ajetaan vain kolmesti päivässä suuntaansa, muilla ICE-suurnopeusjunilla matkaan menee noin neljä ja puoli tuntia. Hitaampia vuoroja ajetaan suurimman osan päivää kerran tunnissa.

Aiemmin valtiollisen rautatieyhtiö Deutsche Bahnin (DB) junilla on kestänyt Berliinin ja Münchenin välillä noin kuusi tuntia.

Berliinin ja Münchenin välisen yhteyden nopeuttaminen on ollut työn alla yli vuosikymmenen. Osia siitä oli valmistunut jo aiemmin, mutta 107 kilometrin mittainen suurnopeusrataosuus Ebensfeldin ja Erfurtin välillä saatiin vasta nyt käyttöön.

Yhteyden rakentaminen maksoi kokonaisuudessaan noin 10 miljardia euroa. Se on ollut suurin Saksan jälleenyhdistymiseen liittyvistä liikennehankkeista. Junat liikennöivät Berliinin ja Münchenin välisellä 623 kilometriä pitkällä matkalla nopeimmillaan 300 kilometrin tuntivauhdilla. Huippunopeuteen päästään noin kolmasosalla matkasta.

– 17 miljoonaa saksalaista tulee hyötymään lyhyemmistä matka-ajoista, uusista suorista vuoroista ja paremmista yhteyksistä, rautatieyhtiö lupasi tiedotteessaan.

DB: Historiamme suurin aikataulumuutos

Deutsche Bahn toivoo, että nopeutuvat junat pystyvät kilpailemaan matkustajista, jotka tähän saakka ovat valinneet Berliinin ja Münchenin välillä lentoyhteyden tai bussivuoron. Yhtiö toivoo tuplaavansa markkinaosuutensa välillä 40 prosenttiin, jolloin matkustajia olisi vuodessa 3,6 miljoonaa.

Samalla Thüringenin osavaltion pääkaupunki Erfurt tuli merkittäväksi nopeiden ICE-junien risteysasemaksi. Asemalta lähtee neljään suuntaan nopea juna kerran tunnissa.

Rautatieyhtiön mukaan Saksan kaukojunista kaikkiaan kolmasosa muutti aikataulujaan sunnuntaina, ja yhtiö kuvaili muutosta sen historian merkittävimmäksi. Uutta on esimerkiksi keskimäärin kahdesti tunnissa liikennöivä nopea juna Berliinin ja Frankfurtin välillä.

Liikenne ei alkanut ongelmitta

Uuden yhteyden avaus ei ole sujunut ilman kommelluksia, sillä perjantaina yksi juhlavieraita Müncheniin kuljettanut juna jäi teknisten ongelmien takia kaksi tuntia aikataulustaan myöhään.

Samoin kävi sunnuntaina Münchenista Berliiniin matkalla olleelle junavuorolle, joka myöhästyi sekin kaksi tuntia, kun vuoro jouduttiin ohjaamaan pois uudelta, nopealta radalta. Maanantaina taas ainakin yksi junavuoro jouduttiin perumaan.

Nopean yhteyden avaaminen nosti junalippujen hintoja. The Local-lehden (siirryt toiseen palveluun) mukaan Deutsche Bahn nosti Berliinin ja Münchenin välisten lippujen hintoja jopa 13 prosenttia. Muussa yhtiön kaukoliikenteessä hinnat nousivat 1,9 prosenttia.

Yöjunayhteyksiä lakkautettiin

Juna-aikataulut muuttuivat sunnuntaina lukuisissa muissakin Euroopan maissa. Ranskassa keskustelua on herättänyt Pariisin ja Nizzan välisen yöjunayhteyden lopettaminen, jota kansalaisryhmä (siirryt toiseen palveluun) on kritisoinut. Ranskassa on viime vuosina lopetettu muitakin yöjunayhteyksiä tappiollisina.

Myös Berliinin ja Budapestin välinen yöjunayhteys lakkasi liikennöimästä. Saksan DB ajoi alas City Night Line -yöjunaverkostonsa kokonaan vuosi sitten. Itävallan rautatieyhtiö otti tuolloin joitain yhteyksiä oman laajentuneen Nightjet-yöjunaverkkonsa osaksi.

Lue myös

Lumisateet sotkivat liikennettä läntisessä Euroopassa – Frankfurtissa peruttu satoja lentoja

Päivitetty 16.17: Täsmennetty Thüringen osavaltioksi.

Lähteet: AP