Miksi kaatuneen luotsiveneen pohjaan ei leikattu aukkoa? 5 kysymystä kuolonuhreja vaatineesta onnettomuudesta

Esitimme viisi kysymystä luotsiveneturmasta Onnettomuustutkintakeskuksen johtajalle Veli-Pekka Nurmelle.

onnettomuustutkinta
Luotsiveneitä Emäsalon luotsiasemalla Porvoossa 9. joulukuuta
Luotsiveneitä Emäsalon luotsiasemalla Porvoossa 9. joulukuuta.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Perjantaina Porvoon edustalla kaatunut luotsivene pyritään nostamaan tämän viikon aikana. Aikatauluun vaikuttavat sääolosuhteet sekä nostamiseen vaaditun kaluston saaminen.

Kaksi luotsiveneen kuljettajaa kuoli viime perjantaina, kun alus kaatui Porvoon edustalla lähellä Emäsalon pohjoista luotsipaikkaa.

Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut turman tutkinnan. Tutkinnan valmistuminen kestää ainakin ensi kesään saakka.

Veli-Pekka Nurmi, johtaja, onnettomuustutkintakeskus
Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut luotsionnettomuuden tutkinnan, kertoo johtaja Veli-Pekka Nurmi.Antti Kolppo /Yle

1. Onnettomuudessa kuoli kaksi Finnpilot Pilotage -yhtiön työntekijää. Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi, olisiko heidät voitu pelastaa leikkaamalla ympäri kääntyneen aluksen pohjaan aukko?

– Se on luonnollinen ajatus, mutta se ei tässä toimi. Aluksen pohjan päällä on ohjaamo ikään kuin erillisenä koppina. Jos pohjasta mennään läpi, ei olla vielä siellä, missä ihmiset ovat.

2. Tehtiinkö pelastustöissä kaikki mitä voitiin?

– Pelastustoiminnan arviointi on yksi keskeinen osa tätä tutkintaa. Me emme tarkastele pelkästään sitä, miksi alus on kaatunut. Vielä on kuitenkin liian aikaista ottaa kantaa.

3. Onko samanlaisia luotsiveneitä enemmänkin käytössä?

– Vastaavantyyppisiä luotsiveneitä on Suomessa ja Ruotsissa käytössä. Se on yksi asia, jota selvitetään: onko tässä kyseisessä yksilössä jotain sellaisia erityispiirteitä, joita muissa (luotsiveneissä) ei ole.

*4. Miten onnettomuustutkinta etenee? *

– Tärkeää on dokumentoida aluksen kunto merenpohjassa ja lisäksi valmistelemme aluksen nostoa sekä seuraamme poliisin kuolemansyytutkintaa. Aluksen kuvaaminen pohjassa ennen nostamista on tärkeää, koska nosto-operaatiossa siihen voi tulla vaurioita, joilla on merkitystä tutkinnan kannalta.

Selvitämme myös sen aluksen liikkeitä, josta luotsia oltiin noutamassa. Sillä voi olla merkitystä tämän luotsiveneen kaatumiselle ja se on yksi asia, joka otetaan huomioon ja selvitetään.

5. Kemin edustalla kaatui luotsivene syyskuussa 2002. Oliko näissä kahdessa onnettomuudessa yhtäläisyyksiä?

– Siinä mielessä oli samankaltaisuuksia, että alus kallistui voimakkaasti, mutta siinä Kemin tapauksessa alus nousi itse pystyyn ja pääsi omin voimin rantaan. Siellä ei tapahtunut vakavia henkilövahinkoja, kun taas Porvoon edustan tapauksessa alus kaatui ensin kyljelleen ja sen jälkeen ylösalaisin. On keskeinen asia selvittää, miksi näin pääsi käymään vaikka ei olisi pitänyt käydä.

Lisää aiheesta:

Tekniikka & talous: Selitys luotsiveneen kaatumiseen voi löytyä jäähdytyksestä (siirryt toiseen palveluun)

Luotsivanhin Porvoon veneturmasta: Vaikea ymmärtää tapahtunutta todeksi – olemme tottuneet toimimaan hankalissa olosuhteissa

Suomenlahdella kaatuneen luotsiveneen nosto siirtyy maanantailta myöhempään ajankohtaan

Luotsit saattavat tulevaisuudessa pysytellä kuivalla maalla – "Köysitikkailla tuntee oman pienuutensa"