Rekkakolareissa menetetään joka talvi ihmishenkiä: Teiden talvihoitoon vaaditaan pikaisesti parannusta

Alueelliset erot liukkaudentorjunnassa yllättävät liikenteessä kohtalokkain seurauksin.

teiden kunnossapito
Tráiler gopmánan
Yle / Anni-Saara Paltto

Parin viikon takainen Tuusniemen rekkakolari on herättänyt keskustelua teiden talvikunnossapidosta. Valtatie yhdeksällä marraskuun lopulla tapahtunut kahden rekan törmäys vaati toisen rekan kuljettajan hengen. Ajokeli onnettomuuspaikalla oli luminen ja osin sohjoinen. Ammattikuljettajien keskuudessa kyseinen tieosuus Pohjois-Savossa on tiedetty talvikeleillä hankalaksi.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n puheenjohtaja Teppo Mikkola suomii maamme teiden talvihoitoa kovin sanoin.

– Kiistatta voidaan sanoa, että kyllä se on heikentynyt huomattavasti vuosi vuodelta, Mikkola jyrähtää.

Mikkola kritisoi muun muassa sitä, että tienhoidossa ei ylläpidetä sitä laatua, josta kilpailutusvaiheessa on sovittu. Asiaa ei myöskään Mikkolan mukaan riittävästi tiemestareiden taholta valvota.

– Kilpailutetaan ensin urakkahinnat alas ja sitten säästetään tienpidosta, yritetään jostain se kate saada, Mikkola perustelee näkemystään.

Kiistatta voidaan sanoa, että kyllä se on heikentynyt huomattavasti vuosi vuodelta.

Teppo Mikkola

SKALin puheenjohtaja Teppo Mikkolan mukaan haastavia keliolosuhteita ei ennakoida riittävästi ja liukkaudentorjuntaan lähdetään monissa tapauksissa liian myöhään.

– Yhteiskunta ja me maksamme vahingot, ihmisiä loukkaantuu ja jopa kuolee. Kuulin että tehtaita seisoo sen takia, ettei kuljetuksia pystytä hoitamaan, Mikkola luettelee.

– Jos halutaan pitää Suomi asuttuna ja teollistettuna, elinkeinoelämä pyörimässä, niin kyllä se edellyttää teiden talvikunnossapitoa.

Teiden talvihoito ja puutteellinen liukkaudentorjunta on herättänyt huolta paitsi kuljetusyritysten edunvalvontajärjestössä, myös yksittäisissä ammattikuljettajissa. Karstulalainen raskaan liikenteen ammattilainen Jari-Pekka Rissanen teki joulukuun alussa kansalaisaloitteen, jossa vaaditaan teiden parempaa hoitoa.

Yhdestä kahteen kuolonkolaria joka talvi

Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Rädyn mukaan rekkakolareissa menetetään joka talvi ihmishenkiä. Räty kävi Ylen pyynnöstä läpi kuolemaan johtaneet onnettomuudet, joissa osallisena oli raskas ajoneuvoyhdistelmä. Tarkastelu kattoi onnettomuudet vuodesta 2006 vuoteen 2016.

– Talvikelillä, kun olosuhteet ovat lumiset tai jäiset, kuolemaan johtavia onnettomuuksia tapahtuu keskimäärin yksi tai kaksi vuodessa, Räty kertoo tilastojen perusteella.

Usein tällaisissa onnettomuuksissa tapahtumien kulku on sen kaltainen, että ajoneuvoyhdistelmä lähtee hallitsemattomaan heilahdusliikkeeseen. Perävaunu tai vetoauto ajautuu vastaantulevien kaistalle kohtalokkain seurauksin. Liukas ajokeli on Rädyn mukaan usein myötävaikuttava tekijä onnettomuuden syntyyn.

Rekkaonnettomuus Tuusniemellä.
Tuusniemellä tapahtui kahden rekan törmäys marraskuun lopulla. Toisen rekan kuljettaja menehtyi.Antti Karhunen / Yle

Alueelliset erot yllättävät kuljettajat

Liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Rädyn mukaan teiden kunnossapidossa on isoja alueellisia eroja.

– Voi olla hyvinkin pitävä, hyvin hoidettu tie ja sen jälkeen alkaakin paljon liukkaampi osuus joka yllättää kuljettajan, sanoo Räty.

– Sitten on myös uudenlaisia rengasprofiileja raskaissa ajoneuvoissa, jotka eivät tarjoa niin hyvää sivupitoa kuin mitä aikaisemmat rengastyypit ovat tarjonneet. Perävaunu lähtee helpommin sivuluisuun.

Kannattaa harkita, milloin kannattaa lähteä ja milloin odottaa kelin paranemista.

Esa Räty

Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty kehottaa kuljetusalan yrityksiä pohtimaan, millaisessa ajokelissä tien päälle kannattaa lähteä.

– Pitäisi kantaa vastuunsa sen suhteen, että kuljettajia ei saisi painostaa huonoon keliin. Kannattaa harkita, milloin kannattaa lähteä ja milloin olisi syytä odottaa kelin paranemista.

Vaikka joka onnettomuudessa ei ihmishenkiä menetetäkään, ovat raskaan liikenteen ongelmat talviliikenteessä silti merkittävä tekijä myös muiden tiellä liikkuvien kannalta.

– Onnettomuuksilla on usein isot seurannaisvaikutukset. Sellainen tukkii liikennettä pitkäksi aikaa, pelastustyöt vievät useita tunteja, kuorma voi levitä tielle, liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty kuvailee.