Nyt myös Kärkimedia syyttää Postia markkina-aseman väärinkäytöstä: "Kiellettyä saalistushinnoittelua"

Kärkimedia epäilee, että Posti ei kohdenna osoitteettoman suorajakelun kuluja kustannusperusteisesti. Yritys teki Postista tutkintapyynnön Kilpailuvirastolle. Aiemmin Postin toimia on pyytänyt tutkimaan Suomen Suoramainonta.

Kärkimedia
Postin pääkonttori Helsingin Ilmalassa.
.Juha Kivioja / Yle

Mediatalojen yhteisyritys Kärkimedia on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV) tutkimaan, rikkooko Posti voimassa olevia kilpailusääntöjä osoitteettoman suorajakelun hinnoittelussa.

Kärkimedia epäilee, että Posti ei kohdenna osoitteettomaan suorajakeluun liittyviä kuluja oikeudenmukaisesti ja kustannusperusteisesti. Näin Posti voi hinnoitella osoitteettoman suorajakelun huomattavan alhaiselle tasolle ja subventoida sitä perusjakelustaan saamillaan tuotoilla, Kärkimedia väittää.

Menettelyssä on Kärkimedian näkemyksen mukaan kyse kielletystä saalistushinnoittelusta. Myös Suomen Suoramainonta on tehnyt KKV:lle toimenpidepyynnön samasta asiasta kesäkuussa.

Kärkimedia Oy on 34 suomalaisen sanomalehden omistama markkinointiyritys.