Kouvola ei saanut EU-rahaa suuren tavaraliikenteen terminaalin rakentamiseen

Rahoitusta haetaan uudelleen heti, kun seuraava sopiva haku aukeaa.

rautatieliikenne
Kouvolan rautatie- ja maantieterminaalin havainnekuva
Kouvolan rautatie- ja maantieterminaalin havainnekuva. Runsaan 30:n hehtaarin kokoinen terminaalialue on kuvassa alimpana radan viereen sijoitettu harmaa kenttäalue tavarakontteineen.Kouvolan kaupunki

Kouvola ei saanut EU-rahaa suuren rautatie- ja maantieterminaalin rakentamiseen. Kouvola haki yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa 7,7 miljoonan euron tukipottia.

EU:ssa Kouvolan hanketta pidetään tärkeänä osana Euroopan laajuisen liikenteen ydinverkkoa, mutta rahoituspäätöksen mukaan terminaalialueen rakentamisvalmiudet eivät ole vielä riittävät.

– Myönteinen rahoituspäätös olisi edellyttänyt, että hankkeen maanhankinta olisi ollut pidemmällä. Terminaalialueen lainvoimainen asemakaava helpottaisi myös myönteisen rahoituspäätöksen saamista, sanoo Kouvolan kehitysjohtaja Petteri Portaankorva.

Portaankorvan mukaan rahoitusta haetaan uudelleen heti, kun seuraava sopiva haku aukeaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön johtava asiantuntija Lassi Hilska korostaa, että kyseessä on Suomen viennin kilpailukykyä palveleva hanke, jonka takana ministeriö on.

– EU:n CEF-ohjelma jatkuu ja Kouvolan hanke täyttää sen vaatimukset. Uskon, että liikennehankkeille suunnattua rahoitusta tulee haettavaksi jatkossakin, sillä EU:n tavoitteet liikenteen ydinverkon osalta on saatava täytettyä, Hilska sanoo.

CEF-rahoituksia ohjataan liikenne-, energia- ja tietoliikennehankkeille.

Aikataulu ei horju

Rautatie- ja maantieterminaalin suunnittelu kestää kaupungin mukaan ensi vuoden lopulle. Rakentaminen on suunniteltu aloitettavan alkuvuodesta 2019. Kielteinen rahoituspäätös ei ole esteenä hankkeen etenemiselle suunnitellussa aikataulussa.

Terminaalin rakentaminen maksaisi noin 38,6 miljoonaa euroa.

Kouvolan kaupunki on sitoutunut 30,5 miljoonan euron kustannuksiin. Jos EU-tukea tulee enimmäismäärä, Kouvolan osuus putoaa 24,4 miljoonaan.

Kouvola ottaa hanketta varten yksityistä lainaa. EU-tukihakemuksessa lainarahoituksesta oli sovittu Kuntarahoituksen kanssa. Kuntarahoitus on kuntien, Kevan ja valtion omistama rahoituslaitos.

Valtion osuudeksi on sovittu 8,1 miljoonaa. Myös valtion osuus on hieman pienempi, jos EU-rahoitusta saadaan.

EU on aikaisemmin myöntänyt terminaalin suunnittelutyöhön 1,7 miljoonaa euroa.

Konttijuna Kiinaan kulkee jo

Kouvolaan rakennettava rautatie- ja maantieterminaali on Suomen ainoa. Siellä voisi muun muassa purkaa kontteja yli kilometrin pituisesta junasta ja siirtää rekkojen kyytiin.

Kouvolasta on tullut Suomen suurin rautatielogistiikkakeskus, jossa on esimerkiksi maan suurin tavaraliikenteen järjestelyratapiha. Kaupunki pyrkii terminaalin rakentamisella saamaan uutta liiketoimintaa kasvavista yhdistelmäkuljetuksista.

Kouvola on käynnistänyt tavarajunayhteyden Kouvolasta Venäjän ja Kazakstanin kautta Kiinaan. Ensimmäinen juna Kouvolasta Xi'aniin lähti 10. päivä marraskuuta. Konttijunan matka kestää 10-12 päivää, ja se on ehtinyt jo kerran takaisin Kouvolaan ja seuraava konttijuna lähtee Kouvolasta torstaina.

Kouvola tavoittelee säännöllistä, noin kahden viikon välein kulkevaa tavarajunayhteyttä Kiinaan.