Soten sivuvaikutuksia: Terveysvakuutuksista tuli potilasjonojen ohituskaista

Yhtiöt markkinoivat terveysvakuutuksiaan vaivattomuudella ja nopeudella.

terveydenhoito
Lääkäri mittaa verenpainetta
Vilja Vehkaoja / Lehtikuva

Hallituksen sote-kompurointi on huomattu vakuutusyhtiöiden myyntitiskeillä. Finanssialan mukaan noin puolella miljoonalla aikuisella suomalaisella on vapaaehtoinen sairauskuluvakuutus.

Vakuutusyhtiöt ovat kuitenkin kyllästyneet pelkän maksajan rooliin ja kehittävät uusia tuotteita, joilla asiakkaan takinliepeestä saadaan kunnon ote. Hoitoprosessi halutaan entistä tiukemmin omaan valvontaan.

Minusta tämä on asiakkaan etu.

Pia Luukkonen

LähiTapiola on ratkaissut asian perustamalla virtuaalisairaalan, jossa potilaan vaivat käydään läpi puhelimessa.

– Suurimman osan potilaista pystyy arvioimaan etänä. Potilaista on tietysti löydettävä ne, joita ei pysty arvioimaan ja jotka pitää ohjata lääkärin [fyysiselle] vastaanotolle. Minusta tämä on asiakkaan etu, hänen ei tarvitse lähteä kotoaan mihinkään, TerveysHelpin lääkäri Pia Luukkonen kertoo.

Puhelinpalvelussa potilaan ei tarvitse lähteä kotaan minnekään ja varsin iso osa tapauksista kyetään selvittämään puhelinkeskustelun aikana.

– Aloitimme marraskuun alussa täällä. Tänä aikana minulla on ollut kolme potilasta, joille olen pyytänyt tilaamaan ambulanssin, koska tilanne on ollut niin vakava. Nämäkin tapaukset pitää löytää keskusteluissa, Luukkonen sanoo.

Virtuaalisairaala toimii LähiTapiolan Espoon pääkonttorissa. ”Sairaala” näyttää tavalliselta avokonttorilta mataline sermeineen. Potilaiden kanssa puhuvat sairaanhoitajat ja lääkärit. Yhteistyökumppaneina ovat Mehiläinen ja Pihlajalinna, joissa kummassakin LähiTapiola on osaomistaja.

Tämä on ohituskaista.

Harri Aho

LähiTapiola mielellään markkinoi juuri palvelun vaivattomuutta. Virtuaalisairaalan asiakkuuden sisältäviä vakuutuksia on erihintaisia, halvimmillaan palveluun pääsee kiinni alle kymmenellä eurolla kuussa.

– Me suomalaiset olemme kyllästyneet jonottamiseen. Terveydenhuollossa jonottaminen on ollut arkipäivää liian kauan aikaa. Nyt me olemme rakentaneet tuotteen, missä asiakas pystyy menemään tarpeen vaatiessa suoraan lääkärille, LähiTapiolan kehitysjohtaja Harri Aho sanoo.

– Tämä on ohituskaista, hän lisää.

TerveysHelpillä on ollut tänä vuonna noin 100 000 asiakaskontaktia. Määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan ensi vuonna.

– Suomessa on tänä päivänä jo aivan riittävästi fyysisiä seiniä ja leikkaussaleja. Tämä digitalisaatio tuo ihan uuden tarpeen ja kyvykkyyden. Haluamme olla siinä suunnan näyttäjä Suomessa, Harri Aho visioi.

OP-ryhmä on rakentanut oman palvelunsa toisella tavalla. Neljä omaa sairaalaa on jo toiminnassa, viides aloittaa keväällä.

Ensimmäinen sairaala aloitti toimintansa vuonna 2013 Helsingissä Omasairaala-nimellä. Sen jälkeen toimintaa on laajennettu neljään muuhun suurehkoon kaupunkiin ja nimikin muuttui Pohjola Sairaalaksi.

Ihmiset suhtautuvat ihan järkevästi epävarmuuteen.

Samuli Saarni

Kohtuullisen nopea toiminnan laajentuminen on ollut vastaus kasvaneeseen kysyntään, jota osaltaan on vauhdittanut pari vuotta jatkunut sote-vääntö.

– Ihmiset suhtautuvat ihan järkevästi epävarmuuteen. He hankkivat terveysvakuutuksia. Näinhän tässä on käynyt ja käy varmaan jatkossakin, Pohjola Sairaaloiden toimitusjohtaja Samuli Saarni sanoo.

Pohjola Sairaaloissa tehdään tutkimuksia ja päiväkirurgiaa sekä kuntoutetaan potilaita leikkausten jälkeen.

– Perinteisesti yksityissektorilla on ehkä keskitytty tekemään erilaisia yksittäisiä suoritteita. Tehdään kuvantamisia, tutkimuksia ja lääkärikäyntejä. Meitä kiinnostaa potilaan kokonaisuus, koko hoitoketju alusta loppuun mahdollisimman nopeasti ja oikein. Itse asiassa on aika iso ero, tehdäänkö paloja vai tehdäänkö kokonaisuutta, Pohjola Sairaaloiden toimitusjohtaja Samuli Saarni sanoo.

Saarni kertoo, että tämän kokonaishallinnan avulla tapaturmista aiheutuneita sairauslomia on kyetty lyhentämään merkittävästi. Terveydenhoidon digitalisointikin kiinnostaa.

– Terveydenhuoltohan on digipalveluissa myöhässä kaikkiin muihin toimialoihin verrattuna. Malli on hyvin perinteinen: käydään lääkärillä, saadaan resepti, juostaan apteekkiin ja niin edelleen. Tämä tulee muuttumaan. Nyt asioita voidaan hoitaa yllättävän paljon etänä. Se ei ole enää teknologiasta kiinni, vaan siitä, että teknologia saadaan ihmisten saataville, Saarni sanoo.

Pohjola-sairaaloissa on käynyt tänä vuonna hoidettavana noin 50 000 asiakasta.

LähiTapiolan Harri Aho oli käynnistämässä OP-ryhmän sairaalaverkostoa. LähiTapiolan palvelukseen hän siirtyi viime vuonna.

Samuli Saarni aloitti Pohjola Sairaaloiden toimitusjohtajana ja OP:n Terveys- ja hyvinvointi -liiketoiminnan johtajana huhtikuussa tänä vuonna.