FIFA- tai NHL-mestariksi maksamalla? Rahastussyytökset ravistelevat urheilupeleistään tunnettua jättiyhtiötä

Joulun lahjapaketista paljastuva FIFA- tai NHL-peli tietää monelle kilpailuhenkiselle rahanmenoa.

pelit
Kuvakaappaus tietokonepelistä.
Electronic Arts

Maailman suurimpiin lukeutuvaa peliyhtiötä Electronic Artsia (EA) on viime aikoina arvosteltu ankarasti peleissä käytetystä ansaintalogiikasta. Kritiikki on herätellyt sekä pelaajia että pelitaloja punnitsemaan, kuinka pitkälle nykyisiä liiketoiminnan malleja voidaan venyttää.

Myrsky nousi Star Wars Battlefront II -pelin mikromaksuista. Käytännössä kyse oli pelin sisällä myytävistä saalislaatikoista (siirryt toiseen palveluun) (engl. loot box), joita voi ostaa oikealla rahalla ja siten nopeuttaa etenemistä. Osa pelaajista raivostui jo ennen pelin julkaisua, ja EA joutui muuttamaan suunnitelmiaan (siirryt toiseen palveluun).

Mikromaksuissa ei ole sinänsä mitään uutta; niitä käyttävät monet yhtiöt lukuisissa peleissä. Miksi metakka syntyi juuri Battlefront II:sta?

Pelaajat eivät aina lähde samalta viivalta

Suomalaisen pelialan kattojärjestön Neogamesin johtaja Koopee Hiltunen selittää reaktiota ensinnäkin pettymyksellä odotuksiin nähden. Kyse ei ollut free-to-play (siirryt toiseen palveluun)-mobiilipelistä vaan kymmeniä euroja maksavasta, AAA-luokan (siirryt toiseen palveluun) PC- ja konsolipelistä.

– Käyttäjät kokivat, etteivät he saaneet rahoilleen vastinetta. He ajattelivat maksaneensa olennaisesta sisällöstä jo ostettuaan varsinaisen pelin.

Koopee Hiltunen
Koopee HiltunenYle

Toisekseen on aivan eri asia käyttää rahaa hahmon asusteiden kaltaisiin kosmeettisiin asioihin kuin pelisuoritusta parantaviin ominaisuuksiin: jälkimmäisiäkin Battlefront II:een oli alun perin suunniteltu paljon. Kilpailun on oltava reilua, sanoo Suomen elektronisen urheilun liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen.

– Varsinkin turnauksissa pitäisi aina luoda sellaiset olosuhteet, että pelaajat lähtevät samalta viivalta. Onneksi emme ole joutuneet toistaiseksi painimaan tämän ongelman kanssa.

Kolmas pulma liittyi saalislaatikoiden luonteeseen arpapelinä. Belgiassa Battlefront II:sta tehtiin valitus kuluttajaviranomaiselle, koska ostaja ei voi etukäteen tietää, mitä laatikosta paljastuu. Myös muissa maissa on paheksuttu konsolipelin ja arvonnan yhdistämistä.

Ruotsin viranomaisen tulkinnan mukaan arpajaisten määritelmä ei kuitenkaan täyty. Suomen sisäministeriön poliisiosaston hallitusneuvos Jouni Laiho kommentoi äskettäin asiaa Lännen Medialle.

– Ruotsin päätös perustuu siihen, että näillä härpäkkeillä, loot boxeilla, ei ole pelin sisällä vaihdannallista arvoa. Ja siksi se ei ole Ruotsin eikä Suomenkaan lain mukainen arpajainen, Laiho sanoi mm. sanomalehti Ilkassa (siirryt toiseen palveluun).

Mikro-ostaja keräilee virtuaalisia pelaajakortteja

Battlefront II -kohu on painanut EA:n osakekurssia (siirryt toiseen palveluun), vaikka lasku alkoikin jo hetkeä aiemmin tulosvaroituksen yhteydessä. Kurssi on laskenut viime syksyn huipusta mutta huitelee edelleen sadan dollarin tuntumassa, kun esimerkiksi vuosi sitten osaketta sai alle 80 dollarilla ja viisi vuotta sitten alle 15 dollarilla.

Electronic Artsin arvostuksen kohoamisen ymmärtää tarkastelemalla yhtiön urheilupelibrändin EA Sportsin menestystä.

Katsoi myydyimpien pelien listoja missä päin maailmaa tahansa, keikkuu kärjessä lähes poikkeuksetta EA Sportsin vuotuinen jalkapallopeli FIFA. Sen edellistä versiota pelasi EA:n mukaan (siirryt toiseen palveluun) yli 21 miljoonaa ihmistä. Etenkin FIFAan mutta myös yhtiön NHL- ja Madden-sarjoihin upotetaan rahaa vielä pitkään pelin ostamisen jälkeen.

EA kertoo, että jopa kolme neljästä FIFA-, NHL- ja Madden-pelaajasta osallistuu kunkin pelin suosituimpaan muotoon Ultimate Teamiin. Siinä rakennetaan joukkuetta vähä vähältä ja kilpaillaan joko tekoälyä tai muita pelaajia vastaan.

Kuvakaappaus pelistä.
Electronic Arts

Ultimate Teamin osallistujista puolet tekee mikro-ostoja pelin sisällä, uutisoi pelialaa edustava GamesIndustry.biz-verkkosivusto (siirryt toiseen palveluun). Toisin sanoen yli kolmannes kuluttaa oikeaa rahaa pelin sisällä.

Rahaa palaa virtuaalisiin keräilykorttien pakkauksiin, sillä tiettyjä pelaajia ei pysty ostamaan suoraan. Battlefront II:n saalislaatikoiden tapaan kyse on tuurista: on vain toivottava, että pakasta paljastuu haluttu pelaajakortti, kuten Cristiano Ronaldo tai Lionel Messi.

Kortteja voi myös ostaa ja myydä huutokaupan tapaan markkinapaikalla, jossa hintoja ei noteerata oikealla rahalla vaan pelin sisäisellä valuutalla. Tämän kaupankäynnin (siirryt toiseen palveluun) ympärille on perustettu monenlaisia verkkosivuja ja -yhteisöjä.

Euroilla pystyy paikkaamaan puutteellisia kykyjä

Nelikymppinen Tuomas on laittanut euroja korttipakkoihin jo usean vuoden ajan. Hän tekee näin kahdesta syystä.

– Ensinnäkin kun on työssäkäyvä vanhempi, ei ole aikaa tahkota peliä ja kerätä sitä kautta virtuaalivaluuttaa. Toisekseen reaktiokyky ei ehkä enää ole nuorten tasolla, joten rahalla kasatulla hyvällä joukkueella voi kompensoida omia puutteita.

Onko sitten hölmöä syytää euroja virtuaalisiin pelimiehiin, kysyy Tuomas ja vastaa itse:

– Yksi pakka maksaa paljon vähemmän kuin vaikkapa tuoppi olutta.

Oluen korvaaminen korttipakoilla kelpaa varmasti EA:lle. Keräilynhaluiset, kilpailuhenkiset ja maksukykyiset tuomaat tuovat yhtiölle muhkean tilin.

Kuvakaappaus pelistä.
Electronic Arts

Maaliskuussa 2016 EA:n talousjohtaja Blake Jorgensen paljasti sijoittajatapaamisessa, että pelien lisäsisällöt olivat 1,3 miljardin dollarin arvoinen bisnes, josta noin puolet koostui Ultimate Teamin tuotoista. Vuotta myöhemmin Jorgensen kertoi (siirryt toiseen palveluun) Ultimate Teamin liikevaihdon kasvaneen yli 20 prosenttia kaikkiaan 800 miljoonaan dollariin.

Kokonaisuutena EA:n vuotuinen liikevaihto oli maaliskuun lopussa päättyneellä jaksolla (siirryt toiseen palveluun) noin 4,85 miljardia dollaria. Lokakuun neljännesvuosikatsauksessa (siirryt toiseen palveluun) yhtiö Jorgensen puhui ”huomattavasta siirtymästä digitaalisiin sisältöihin” ja Ultimate Teamin ”merkittävästä kasvusta”.

Ei siis ihme, että yhtiö on kuumeisesti yrittänyt keksiä keinoja siirtää Ultimate Teamin ominaisuuksia muun muassa Battlefrontiin.

– Käytämme tuon pohtimiseen paljon aikaa. Tulevien vuosien aikana vastaavaa tullaan näkemään paljon, Jorgensen sanoi GamesIndustry.bizin mukaan maaliskuussa (siirryt toiseen palveluun) – siis ennen Battlefront II:n saalislaatikoista noussutta kohua.

Pysyvä vedenjakaja vai nopeasti haalistuva muisto?

Hälyn johdosta EA joutunee pohtimaan suunnitelmiaan uudelleen muutenkin kuin pelkän Battlefront II:n osalta. Neogamesin Hiltunen uskoo, että tapaus heijastuu koko alaan.

– Kohu panee varmasti kehittäjät miettimään asioita entistä tarkemmin etukäteen. Pelaajan kunnioittaminen on viisasta.

Suomen elektronisen urheilun liiton Kapiaisen mukaan tilannetta seurataan tarkkaan myös e-urheilijoiden keskuudessa.

Pelialaan perehtynyt Erik Kain kirjoittaa Forbes-lehden palstallaan (siirryt toiseen palveluun), että viime aikojen tapahtumia voi pitää vedenjakajana, koska kuluttajilla näyttäisi nyt olevan vaikutusta peliyhtiöiden toimiin: jos riittävä määrä äänestää lompakoillaan, muutos on mahdollinen.

Toisaalta Kainin on vaikea uskoa edes EA:n perääntyvän lopulta kovinkaan paljoa.

– En yllättyisi yhtään, jos yhtiö saisi menetetyn arvonsa takaisin tulevina kuukausina, kun kiista haalistuu ja uudet, lupaavat pelit alkavat kimmeltää horisontissa, hän kirjoittaa.

Kuvakaappaus pelistä.
Electronic Arts