Tämä futuristinen soitin haastaa parhaat flyygelit – Testaa, kuuletko eron

Unkari lahjoitti Suomelle satavuotislahjaksi pianon, joka näyttää scifi-elokuvan rekvisiitalta. Jutun lopussa voit vertailla uuden Bogányi-flyygelin ja Steinway-flyygelin sointeja rinnakkain.

piano
Pianotaiteilija Gergely Bogányi, Bogányi-flyygelin rakentaja
Pianotaiteilija Gergely Bogányi ja Bogányi-flyygelin lippulaivamalli.Tapio Rissanen / Yle

Pituus 2,96 metriä. Leveys 1,84 metriä. Paino 650 kilogrammaa.

Pituutta noin metri lisää ja mitat olisivat kuin suoraan Formula 1 -autosta. Ja juuri autourheilun kuninkuusluokasta unkarilainen pianotaiteilija Gergely Bogányi sai inspiraation uudenlaisen konserttiflyygelin kehittämiseen.

– Ajattelin, että kun kerran Formula 1 -autotkin tehdään eri materiaaleista kuin aiemmin, niin miksei samaa voisi kokeilla soittimille, Sibelius-Akatemiasta aikanaan valmistunut Bogányi kertoo.

Flyygelin koneisto ja kaikupohja ovat hiilikuitukomposiittia. Perinteisiin konserttipianoihin verrattuna kaikupohjalla on enemmän liikkumavaraa, sillä se on irti pianon kehikosta. Kielet ovat säädettävissä niin, että soittaja soinnista ja tuntumasta saa oman makunsa mukaisen. Tosin siihen tarvitaan mekaanikkoa eli tässä tapauksessa Bogányi-pianoihin erikoistunutta teknikkoa.

Patenttiviranomaisilla on viimeisen kymmenen vuoden aikana pitänyt kiireettä.

– Halusimme tehdä jotain erittäin uutta ja modernia. Taloudellisesti näiden myyminen ei ole järkevää, sillä tämä ei mene koskaan rikki – ei tarvitse korjata, eikä ostaa uutta, Bogányi myhäilee.

Pianotaiteilija Gergely Bogányi, Bogányi-flyygelin rakentaja
Tapio Rissanen / Yle

"Liszt olisi innoissaan"

Sopiiko ultramoderni high tech -laite satojen vuosien takaisen musiikin soittamiseen?

– Bach (1685–1750), Beethoven (1770–1827) ja Liszt (1811–1886) halusivat aina parempia soittimia. Varsinkin Liszt on todella inspiroinut pianontekijöitä. Olen aivan varma, että hän olisi iloinen siitä, että soittimia kehitetään modernin tekniikan avulla.

Suomi sai maailman ensimmäisen Bogányi-pianon lippulaivamallin satavuotislahjaksi Unkarin valtiolta. Unkarin lakien mukaan 300 000 euron arvoista soitinta ei voinut suoraan lahjoittaa, joten paperilla piano on Suomella ikuisuuslainassa. Valtioneuvoston ehdotuksesta piano sijoitettiin Taideyliopiston Sibelius-Akatemian tiloihin Helsingin Musiikkitalossa, mutta pianoa lainataan tarvittaessa eri puolille Suomea.

Bogányi kertoo, että pianoa on kehitelty päämäärätietoisesti kymmenen vuoden ajan, mutta idea syntyi paljon aiemmin.

– Muusikkona minulla oli jo 20 vuotta sitten ajatuksissa, että pianon ääntä, äänenlaatua ja ylipäänsä tasoa voisi kehittää, koska asialle ei ole tehty oikeastaan mitään viimeiseen sataan vuoteen.

Siinä missä Bogányi-flyygeli maksaa 300 000 euroa, konserttikäyttöön sopivasta Steinway-yksilöstä saa pulittaa noin 170 000 euroa.

Bogányi-flyygeli ja Niklas Pokki
Niklas Pokki soittaa Bogányi-flyygeliä.Tapio Rissanen / Yle

"Muistuttaa jännällä tavalla fortepianoa"

Musiikkitalon Paavo-harjoitussalissa kuhisee. Futuristista pianoa haluavat kokeilla sekä opettajat että opiskelijat. Pianotaiteilija ja -pedagogi Niklas Pokki on ensikosketuksesta vaikuttunut.

– Kyllä tämä on ihan selvästi hyvin tehty flyygeli. Se on innovatiivinen, ja siinä on omat erittäin hienot puolensa, hän sanoo.

Paperilla uusi flyygeli syntyi puhtaan, laulavan ja riittävän voimakkaan soinnin ihanteesta. Tärkeä kriteeri oli myös kevyt kosketus. Pokin hyppysiä piano totteli parhaiten juuri kevyissä ja hiljaisissa jaksoisssa.

– Silloin sointi on hyvin elävä – jännällä tavalla fortepianon tyyppinen soundi, Pokki toteaa.

Voimakkaasti soivissa kappaleissa vanha tuttu Steinway veti ainakin vielä pidemmän korren, jos Pokilta kysytään.

– Musorgskissa (Näyttelykuvia) Steinway kuulosti laulavammalta ja isommalta – orkestraalisemmalta. Toisaalta Schubertin Wanderer-fantasian hidas osa oli selkeästi helpompi soittaa Bogányin soittimella.

Pokki on valmis antamaan uunituoreelle soittimelle aikaa sopeutua tehtäväänsä.

– Tuossa oleva Steinway on jo kypsä ja auki. Bogányi-pianon lopullinen soundi kuullaan ehkä puolen vuoden tai vuoden kuluttua.

Pianotaiteilija Paavali Jumppanen totesi Gergely Bogányille jo aiemmin aikovansa soittaa konsertin Bogányi-flyygelillä. Myös Pokki uskoo löytävänsä ohjelmiston, jolle flyygeleiden F1 sopisi parhaiten.

– Vaikka se näyttää urheiluautolta, se ei kuitenkaan tunnu siltä, paitsi silloin, kun haluaa. Ei ole mitenkään pois suljettua, ettenkö soittaisi tällä joskus konsertin, Pokki sanoo.

Testaa, kuuletko eron

Kuuletko eron konserttikäytössä olevan Steinwayn ja uunituoreen Bogányi flyygelin soinneissa? Vertaile ääntä alla olevilla videoilla. Esimerkit soittaa pianotaiteilija ja -pedagogi Niklas Pokki.

Esimerkki 1 (Musorgski: Näyttelykuvia, Promenade):

Bogányi-flyygelin koneisto on hiilikuitukomposiittia.
Vertailussa Bogányi- ja Steinway-flyygelin sointi. Pianisti Niklas Pokki. Kappale: Musorgskin Näyttelykuvia

Esimerkki 2 (Bach: Preludi h-molli):

Bogányi-flyygelin koneisto on hiilikuitukomposiittia.
Vertailussa Bogányi- ja Steinway-flyygelin sointi. Pianisti Niklas Pokki. Kappale: Bachin Preludi, h-molli.

Esimerkki 3 (Beethoven: Pianosonaatti nro 21):

Bogányi-flyygelin koneisto on hiilikuitukomposiittia.
Vertailussa Bogányi- ja Steinway-flyygelin sointi. Pianisti Niklas Pokki. Kappale: Beethovenin Pianosonaatti nro 21.

Esimerkki 4 (Schubert: Wanderer-fantasia, 2. osa):

Bogányi-flyygelin koneisto on hiilikuitukomposiittia.
Vertailussa Bogányi- ja Steinway-flyygelin sointi. Pianisti Niklas Pokki. Kappale: Schubertin Wanderer-fantasia.