"Emme voi lähteä opiskeluvaiheessa ajamaan keskustaan pillit päällä" – Ensihoitajat ajavat hälytysajoa ensimmäistä kertaa vasta tositilanteessa

Ensihoitajien perustason koulutus aikoo ottaa liikenneturvallisuuden nykyistä vakammin. Uudet tutkinnon perusteet astuvat voimaan syksyllä 2018.

ensihoito
Opiskelija hoitaa lasta
Marika Tikkanen (takana) opastaa Anna Kopteffia. Potilaana toimii Kopteffin poika Oskar.Markku Pitkänen / Yle

Stadin aikuisopiston kolmannen vuoden opiskelijat ovat kerääntyneet saamaan oppia lasten kohtaamisesta hoitotyössä. Edessä on vielä puolisen vuotta opintoja ennen kuin he valmistuvat lähihoitajiksi erikoisalanaan ensihoito.

Helsinkiläinen Anna Kopteff kertoo, että tähän mennessä opinnot ovat sisältäneet monipuolisesti hoitotyötä ja yhtenä päivänä oli simulaattorilla ajoa.

Suomen ensimmäinen opetukseen suunniteltu ambulanssisimulaattori vihittiin Kotkassa käyttöön alkuvuodesta. Uutisvuoksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) simulaattori antaa opiskelijoille perusvalmiudet vaativaan hälytysajoon.

Varsinaista hälytysajoa Kopteff pääsee kokeilemaan harjoitusradalla tammikuussa.

– Ei ensimmäinen hälytysajo pelota, mutta uusi tietysti jännittää, Kopteff sanoo.

Ammattiopistot, ammattikorkeakoulut ja pelastusopisto kouluttavat ensihoitajia

Ensihoitajien koulutus keskittyy hoitotyöhön ja moni ajaakin ensimmäistä kertaa hälytysajoa vasta tositilanteessa ensimmäisessä työpaikassaan.

– Tällaisiakin tilanteita valitettavasti on, ja näin ei tulisi olla, sanoo FinnHEMSin tutkimus- ja kehitysasiantuntija Jukka Pappinen.

Koulutukseen sisältyy harjoitteluja ja niiden aikana opiskelijat seuraavat ensihoitoyksikön toimintaa vierestä. Yhdessä ambulanssissa työskentelee yleensä kaksi ensihoitajaa.

Vuosittain tieliikenteessä sattuu 10–20 vakavaa kolaria, joissa ambulanssit ovat osallisena.

Jukka Pappinen on huolissaan etenkin opistotason koulutuksesta eli Stadin aikuisopiston kaltaisten opinahjojen mahdollisuuksista antaa opiskelijoilleen valmiuksia hälytysajoon. Ammattiopistojen lisäksi ensihoitajana työskentelevät ovat opiskelleet pelastusopistossa tai ammattikorkeakouluissa.

Laki ei velvoita ajokoulutusta

Stadin aikuisopiston koulutusvastaava Marika Tikkanen kertoo, että toisilla opiskelijoilla on enemmän "pillikuumetta" kuin toisilla.

– Me emme voi lähteä opiskeluvaiheessa ajamaan keskustaan pillit päällä, koska se on turha riski liikenteeseen. Eihän ihminen ajokortin saatuakaan ole valmis kuski, sanoo Tikkanen.

Hälytysajo vaatii Tikkasen mukaan opiskelijoilta käsitystä muiden tiellä liikkujien arvaamattomuudesta, sopivaa tilannenopeutta ja ennakointia.

Laki ei velvoita oppilaitoksia tai työnantajia antamaan ajokoulutusta ensihoitajaksi opiskeleville tai ensihoitajille.

Kengät pelastuslaitoksen lattialla ambulanssin vieressä
Markku Pitkänen / Yle

Stadin aikuisopisto on ollut mukana kirjoittamassa uusia ensihoitoon erikoistuvien lähihoitajien tutkinnon perusteita. Opetushallitus määrää tutkinnon perusteissa tutkintonimikkeet, tutkinnon muodostumisen, tutkintoon sisältyvät tutkinnon osat, sekä tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset tai osaamistavoitteet, ja osaamisen arvioinnin.

Ne pyrkivät ottamaan Tikkasen mukaan nykyistä paremmin huomioon liikenneturvallisuuden.

– Siellä lukee, että jokaisen ensihoitajan pitää ajaa hälytysajossa vähintään harjoitusradalla.

Lisäksi koulutuksessa painotetaan jatkossa entistä enemmän asennekasvatusta hälytysajoa kohtaan. Uudet tutkinnon perusteet astuvat voimaan ensi syksynä.

Lue myös:

Kokeneet ensihoitajat ihmettelevät autoilijoiden käyttäytymistä liikenteessä: "Ihmiset väistävät suoraan ojaan meitä"

Kuolleita isiä ja yksinäisiä vanhuksia: Ensihoitajan työvuoro tuo esiin korpiseudun kaikki kasvot

Ensihoitajat ja palomiehet saavat luodinkestävät kypärät ja suojaliivit – syynä on kohonnut uhka-arvio

Ambulanssipotilaiden hoitoon uusi lisä: ensihoitajan kenttäkamera välittää suoraa kuvaa sairaalaan