Suomalainen mainostoimisto suunnitteli Kylie Jennerille huulipunamainoksen: "Meille kerrottiin, että Kylie rakastaa sitä"

Jennerin uuden huulipunan lanseerausfilmi on 358-mainostoimiston käsialaa.

Kylie Jenner
Kylie Jenner.
Kylie JennerAOP

Jokin aikaa sitten helsinkiläiseen 358-mainostoimistoon tuli yllättävä yhteydenotto: Kardashian Jenner Communicationsin markkinointiosastolta kysyttiin, olisiko toimistolla kiinnostusta tehdä 3D-animaatiota Kylie Jennerin uudelle kosmetiikkabrändille.

Vastaus oli myönteinen – tietenkin. Kylie Jenner on paitsi tyyli-ikoni, myös yksi tämän hetken kohutuimmista julkkiksista. Kardashians-tositelevisiosarjasta tunnetuksi tulleella Jennerillä on esimerkiksi Instagramissa huimat sata miljoonaa seuraajaa.

Kylie Jenner, huulipunamainos
Still-kuva animaatiosta. 358-mainostoimisto

Instagram on myös ollut koko projektin primus motor. 358:ssa ryhdyttiin taannoin kehittämään uusia työ- ja markkinointitapoja: demoja on tehty paljon ja niitä on lähetetty Instagramiin erilaisilla animaatiohin liittyvillä hashtageilla. Instagramista löytyy myös valtava määrä testausmielessä tehtyjä 3D-animaatioita, joita lähetetään julkaisualustalle vain katsottaviksi.

Yhdysvalloissa Instagramin merkitys esimerkiksi mainosalalla on hyvin erilainen kuin Suomessa. Vaikuttaa siis siltä, että Jennerin taustajoukot ovat haravoineet Instagramia pitkään ja hartaasti ja vihdoin löytäneet etsimänsä. Ensimmäinen kontakti tapahtui 358:lla työskentelevän motion designerin Oscar Böckermanin Instagram-tilin kautta. Lopullinen Jenner-animaatio on Böckermanin ja 3D Artist Harry Ahokkaan käsialaa.

– Tällainen työtapa tulee vähitellen rantautumaan Suomeenkin. Eli Instagram saattaa olla se väline, joka ratkaisee vaikkapa jonkun mainostoimiston seuraavan työtilauksen, Ahokas kertoo.

Kommunikoinnin pitää siis olla avointa, nopeaa ja kokeilevaa, eivätkä perinteiset, pitkät suunnitteluprosessit ole välttämättä enää realistisia.

– Tämä on tulevaisuuden tapa tehdä töitä, 358:n perustaja ja taiteellinen johtaja Ale Lauraéus toteaa.

Harry Ahokas, Ale Lauraéus, Oscar Böckerman
Harry Ahokas, Ale Lauraéus, Oscar Böckerman358-mainostoimisto

Kylie ihastui animaatioon

Ennen kuin varsinainen työ alkoi, lakimiesten avustuksella käytiin läpi esimerkiksi salassapitosopimukset sekä sovittiin palkkiot. Tämän jälkeen ryhdyttiin keskustelemaan itse animaatiosta. Oscar Böckermanin mukaan Jennerin taustajoukoista sai vaikutelman, etteivät he olleet kovin montaa tällaista tilausta vielä tehneet.

– Referenssinä heillä oli eräs Tom Fordin huulipunamainos. Ryhdyimme sitten ehdottamaan heille erilaisia toteuttamistapoja, Böckerman sanoo.

Kylie Jenneriin suomalaisen mainostoimiston työntekijät eivät prosessin missään vaiheessa olleet suorassa yhteydessä.

– Hän on sen kokoluokan stara, että kyllä siellä on muita ihmisiä, jotka hoitavat tällaiset asiat hänen puolestaan. Lopputuloksen hän kuitenkin hyväksyi henkilökohtaisesti. Meille kerrottiin, että "Kylie loves it".

– Se oli kyllä hieno viesti, Ale Lauraéus komppaa.

Kylie Jenner, huulipunamainos
Still-kuva animaatiosta. 358-mainostoimisto

Jatkoyhteistyö on avoin

Kardashianin julkkisperheen vaiheita seuranneet tietävät, että Kylie Jennerin, hänen sisarensa Kim, Kourtney ja Khloé Kardashianin sekä heidän äitinsä Kris Jennerin elämä on varsin ulkonäkö- ja rahakeskeistä.

Harry Ahokkaan mielestä Kardashianin perhe peilaa hyvin nykyaikaa.

– Sinun ei tarvitse olla missään superlahjakas tai erityisen taitava, riittää että olet cool. Se on monille se juttu. Taytyy tosin mainita, että etenkin Kris Jenner on tehnyt valtavasti töitä imperiuminsa eteen, eli eihän se ihan tyhjästä ole syntynyt.

Jatkoyhteistyöstä Kardashian-imperiumin kanssa ei ole vielä keskusteltu, mutta sekin lienee mahdollista.

– Kyllähän tämä hyvin poikkeuksellinen tilaus on. Ja suomalaisille yrityksille tämä on oiva esimerkki siitä, kuinka ostamista tapahtuu verkon ylitse ja Instagramin kautta, Ale Lauraéus summaa.

Videon voi katsoa täältä (siirryt toiseen palveluun) (Kylie Jennerin Instagram-tili).

Kylie Jenner, huulipunamainos
Still-kuva animaatiosta. 358-mainostoimisto