Hiekkaa kuluu taas – jalkakäytävät ja sivutiet ovat vaarallisen liukkaita, vaativat jatkuvaa hiekoitusta

Vaihtelevat säät ja sateet ovat pitäneet katujen kunnossapidon viime päivinä kiireisenä.

teiden kunnossapito
Kengänjälkiä lumessa.
Ismo Pekkarinen / AOP

Kun säätilojen vaihtelut koettelevat kaupunkilaisia, myös kaupungin katujen kunnossapito on kovilla.

Helsingin kaupungin liikelaitoksen Staran Länsi-Helsingin vastaavan työnjohtajan Pekka Steniuksen puhelin soi silloin kymmeniä kertoja päivässä. Langan toisessa päässä ei ole yleensä kiitoksia sanottavana.

Miten varauduitte torstaiaamun jäisiin jalkakäytäviin ja niiden kunnossapitoon?

– Olimme jo yöllä duunissa. Lähdimme aamuyöstä liikkeelle, että saataisiin mahdollisimman nopeasti käytävät siihen kuntoon, että ihmiset pääsevät liikkumaan ja pystytään takaamaan turvallinen liikkuminen.

Minkälainen kalusto on nyt ollut liikkeellä?

– Kyllä minulla on ollut koko käytäväkalusto liikenteessä. Parisenkymmentä hiekoittajaa liikkunut aamuyöstä asti pitkälle päivään.

Missä järjestyksessä katuja hiekoitetaan ja suolataan?

– Pääsääntöisesti hiekoitamme ensin joukkoliikenneväylät, kokoajakadut ja lopuksi sivukadut. Tietysti kaikki asemanseudut ovat prioriteettiykkösenä.

Helsingin katujen hiekoituksen ja lumenaurauksen tärkeysjärjestystä voi tarkastella kartalta täällä. (siirryt toiseen palveluun)

Kolmas linja
Ronnie Holmberg / Yle

Ihmisiä kannustetaan talvipyöräilemään ja monet pyöräilevätkin mielellään. Miten se huomioidaan kunnossapidossa?

– Pyörätiet on pyritty pitämään suolalla. Koiranulkoiluttajat ja heidän koiriensa tassut eivät puolestaan tykkää hyvää suolasta. Sitten kun hiekoitamme ja laitamme pyörätielle sepelit, niin vastaavasti pyöräilijät eivät tykkää.

Lunta, räntää ja liukkautta on luvassa perjantainakin. Miten varaudutte siihen?

– Todennäköisesti lähdemme jo illalla alustavasti suolaamaan ajoratoja ja yöllä todennäköisesti joudutaan auraamaan ajoradat ja käytävät. Aamupäivästä taas hiekoitellaan.

Minkälainen teiden kunnossapidon osalta esimerkiksi viime vuosi oli?

– Vaikka viime talvi oli aika vähäluminen, hiekoitimme ennätysmäärällisesti. Oli niin vaihtelevat kelit, että päivällä meni sulaksi ja yöllä jäätyi. Se oli todella haasteellinen hiekoituksen suhteen.

*Mistä hiekoitushiekka on peräisin? *

– Helsingissä Staran katujen hiekoituskalusto käy hakemassa täydennystä siiloista eri puolilta kaupunkia. Yksi niistä sijaitsee kallioluolassa Länsi-Helsingissä, Patterimäessä. Suuria siiloja on myös muun muassa Kampissa, Herttoniemessä, Alppilassa, Taivaskalliossa ja Kivikossa. Esimerkiksi Patterimäen siiloon mahtuu hiekoitushiekkaa 12 000 kuutiota.

Mikä tilanne on talven hiekoituksen jälkeen kaupungissa keväisin?

– Siinä on tosi iso ruljanssi, kun lähdemme siivoamaan hiekkoja. Täällä minunkin alueellani lähes 70 prosenttia kaduista joudutaan putsaamaan siirto-kehotuksilla, kun hiekat ovat autojen alla. Silloin joudumme siirtämään 100–150 autoa päivittäin.

Mihin kaduilta poissiivottu hiekka joutuu?

– Sitä pystytään osittain hyödyntämään rakentamisessa. Otamme keväällä tai alkukesästä näytteet hiekasta ja jos niitä pystytään yleensä hyödyntämään täytemaaksi, työnjohtaja Pekka Stenius sanoo.