Donitsipoliiseja ei kohta enää ole – Uudet poliisit saavat ravinto-oppaan

Poliisi syö yövuorossa liian usein kebabia ja hampurilaisia. Kaksi poliisiopiskelijaa huomasi työharjoittelussa, että elimistö meni yövuoroissa sekaisin ja kirjoitti poliiseille oppaan.   

poliisi
Grafiikka
Johanna Aulén / Yle

Vuoden lopussa Poliisiammattikorkeakoulusta valmistuvien Niilo Niemisen ja Tony Johanssonin opinnäytetyö ”Ravinto-opas poliisin vuorotyöhön” (siirryt toiseen palveluun) ehti tuskin ilmestyä nettiin, kun jo ensimmäinen irvileuka nimesi Niemisen ”ruokapoliisiksi”.

Tuleva konstaapeli kantaa uutta lempinimeä ylpeydellä, sillä itse oppaasta tuli todella hyvä. Tästä eteenpäin se annetaan jokaiselle poliisiopiskelijalle. Koko poliisin organisaatiossa ei ole aiemmin ravinto-opasta ollut. Toistaiseksi kaikki ovat kehuneet.

– Kun meillä alkoi 10 kuukauden työharjoittelu joulukuussa 2016, niin ei siinä tarvinnut kauankaan olla töissä, kun huomattiin, että elimistö menee yövuoroissa sekaisin. Parin kuukauden harjoittelun jälkeen päätettiin, että tällainen tehdään, Nieminen sanoo.

Kun kaksikko kysyi työharjoittelujakson jälkeen 39 kurssikaverilta, minkälaisia ruokailutottumuksia kullakin oli ollut, selvisi, että kaikilla oli ollut ihan samoja ongelmia riippumatta siitä, millä poliisiasemalla he olivat olleet.

Suurin ongelma oli, että ruokailuväli venyi liian pitkäksi. Kun sitten vihdoin syötiin, syötiin liikaa. Toinen ongelma oli, että yöllä terveellistä ruokaa oli vaikea löytää. Usein ainoita auki olevia ravintoloita olivat pikaruokapaikat.

”Jos partiokaveri haluaa kebabille, on melkein itsekin mentävä.”

Työharjoittelussa olleet opiskelijat huomasivat, että yövuoro sujuu paremmin, jos malttoi itse valmistaa ruokaa töihin mukaan otettavaksi. Joka neljäs tunnusti kuitenkin syöneensä pikaruokaa usein yövuoron aikana.

– Kyllähän sitä viikonloppuisin tuli käytyä. Sen huomasi, että mitä enemmän toi kotitekoista ruoka ja mitä vähemmän söi pikaruokaa, sitä paremmin jaksoi, Nieminen sanoo.

Muut poliisiopiskelijat kertoivat, kuinka työparin ruokailutottumukset tarttuivat ja houkutus pikaruokaan kasvoi, jos kokeneempi partiokaveri alkoi esimerkiksi tilata pizzaa. "Jos partiokaveri haluaa kebabille, on melkein itsekin mentävä", vastasi yksi opiskelija.

”Ruokapoliisi” Nieminen toivoo, että ravinto-opas päätyisi myös vanhempien poliisikonkareiden luettavaksi, mutta vielä ei ole päätetty, miten se temppu tehdään. Toistaiseksi oppaita on tulostettu reilut pari sataa koulun kolmelle seuraavalle poliisikurssille.

– Opas on ensisijaisesti suunnattu työharjoittelun aloittaville opiskelijoille, koska nuoriin on helppo vaikuttaa. Heille ei ole vielä muodostunut niitä huonoja ruokailutottumuksia.

Kanaa ei neuvota syömään, koska kaikki eivät syö kanaa

Niemisen ja Johanssonin ravinto-oppaasta ei löydy poliisivitsailun ikuista aihetta, donitseja. Tulevat konstaapelit eivät ole samalla tavalla makean perään kuin poliisit vielä pari vuosikymmentä sitten. Välipaloiksi opiskelijat ilmoittivat mieluiten syövänsä hedelmiä ja rahkaa. Pullan mussutus ei ole enää muodissa.

Ravinto-oppaassa annetaan ohjeita, että partioautoon kannattaa mukaan ottaa proteiini- ja välipalapatukoita, proteiinijuomia, kuivahedelmiä ja pähkinöitä. Siten on ainakin mukana edes jotain järkevää syömistä, jos vaikka syömään ei muuten ehdi.

Oppaassa kaksikko antaa ohjeita, milloin ja minkälaista ruokaa tulisi syödä, mutta ei ota kantaa, mitä ruoka-aineita kenenkin tulisi syödä.

– Nykyään monet noudattavat niin erilaisia ruokavalioita. Ei voi sanoa, että syö kanaa tai kalaa, kun ihmiset eivät välttämättä syö kanaa tai kalaa.

Täydellä vatsalla on raskasta juosta rosvoa kiinni

Tulevalla konstaapeli Niemisellä on monta hyvää vinkkiä. Jatkuvan hälytysvalmiuden ylläpitämiseksi, ei mahaa esimerkiksi voi syödä turvoksiin.

– Ei kannata syödä koko rahan edestä lounasravintoloissa, vaikka olisi kerrankin aikaa ja saisi ottaa niin paljon kuin haluaa. Poliisin on aika raskas lähteä juoksukilpailuun, kun vatsa on täynnä.

Toinen vinkki liittyy juomiseen. Vettä kannattaa hörppiä.

– Kun vettä malttoi juoda, se ylläpiti vireyttä. Sen huomasi heti, jos ei ollut juonut.

Ennen vanhaan kahvia kului poliisin työssä tolkuttomia määriä. Nyt 39 poliisiopiskelijan joukossa vain yksi ilmoitti juovansa 10 kuppia kahvia työvuoron aikana.

Tyypillisimmin kahvia kuluu kolme tai neljä kuppia. Joka neljäs ei juo kahvia ollenkaan. Moni on huomannut, kuinka liika kahvi saa vatsan sekaisin.

Poliisikaan ei ole yöeläin

Ruokailutottumuksien suora yhteys vireyteen ja toimintakykyyn on ollut tiedossa jo vuosia, mutta Poliisiammattikorkeakoulun opinnoista aihe on jostakin syystä aiemmin unohtunut.

Matala vireystaso lisää merkittävästi työtapaturmien, liikenneonnettomuuksien tai virhepäätösten riskiä. Varsinkin aamuyön tunnit ovat skarppiutta vaativassa työssä välillä yhtä kidutusta.

Koska ruuansulatus ei toimi yöllä niin kuin päivällä, kannattaa mahakipujen välttämiseksi kovin rasvaiset pääruuat jättää yövuorossa väliin.

Mutta ongelma on sekin, jos poliisi ei muista syödä tarpeeksi. Kun verensokeri lähtee laskuun, keskittymiskyky ja aivojen toimintavalmius heikkenevät nopeasti.

Tuore ravinto-opas neuvookin, että poliisin yövuorossa suositellaan syötäväksi kevyitä aterioita säännöllisesti pitkin yötä ja pääateria tulisi sijoittaa heti yövuoron alkuun tai viimeistään puolen yön jälkeen.

Vaikka juoda pitäisi riittävästi, tulisi juomista rajoittaa aamuyöstä. Liika aamujuominen nimittäin juoksuttaa vessassa silloin, kun poliisin pitäisi yövuoron jälkeen olla kotona lepäämässä.

”Ruokapoliisi” Nieminen sanoo oppineensa opinnäytetyön tiedonhankinnassa valtavasti uutta ja hyödyllistä, kunhan työpaikka opintojen jälkeen jostakin löytyisi.

– Sen vielä haluan muistuttaa, että vaikka kirjoitetaan oppaita, niin jokaisen pitää tarkkailla, miten ruokavalio vaikuttaa. Elimistöt ovat yksilöllisiä. Pitää tunnistaa, jos tuntee olonsa huonoksi.