Osa VW:n päästöhuijausautojen omistajista ei suostu viemään autoaan korjattavaksi – Audeista 15 prosenttia vielä päivittämättä

Dieselmanipuloinnin vuoksi pakollisen korjauskutsun saaneita Audin, Seatin, Skodan ja Audin omistajia yritetään vielä kerran saada korjaamolle. Tuhannet autoilijat haraavat vastaan. 

autot
VW EA 189
Volkswagen

Seatin ja Skodan osalta tarkkoja tietoja ei ole, mutta Audeista 15 prosenttia ja Volkswageneista joka kymmenes EA 189 –dieselmoottoristen dieselautojen omistajista on joulukuun puolivälissä edelleen jättänyt vastaamatta maahantuojan korjauskutsuun.

Kukaan kyseisten autojen omistajista ei voi väittää, ettei tieto olisi häntä tavoittanut, sillä osalle asiasta on jo lähetetty kolme kirjettä. Osalle kolmas muistutus lähtee näinä päivinä.

– Ainahan on niitä henkilöitä, jotka eivät tee mitään. Ja joku saattaa pelata viivytystaistelua viimeiseen asti, sanoo Trafissa VW:n päästöhuijausautojen tilannetta seuraava osastopäällikkö Toni Pallaspuro.

Viivytystaistelijat tietävät hyvin, että korjaamaton auto ei mene läpi katsastuksesta sen jälkeen, kun maahantuojan takaisinkutsukampanja päättyy.

Merkkikorjaamo antaa puolesta tunnista tuntiin kestävästä korjauksesta todistuksen. Auton omistajalle ohjelmistopäivitys ja joihinkin moottoreihin tehtävät muut toimenpiteet eivät maksa mitään.

Ohjelmistopäivityksen aiheuttamista vaurioista kovia väitteitä

Saamattomuuden ja piittaamattomuuden lisäksi, osa autojen omistajista ei ole saanut autoaan korjaamolla pelkosyistä. Monet EA 189 –dieselmoottoristen autojen omistajista väittävät nimittäin, että korjaus johti autossa ongelmiin.

Erityisesti murheita kuuluu olevan pakokaasujen takaiskierrätysjärjestelmässä. Väitteiden mukaan kalliisti korjattava EGR-venttiili rikkoutuisi pian ohjelmistopäivityksen jälkeen.

Trafin Pallaspuro on väitteistä kuullut, mutta ei ryhdy erotuomariksi siitä, miksi esimerkiksi EGR-venttiili rikkoutuu ja onko asialla tekemistä korjauksen kanssa.

– Tässä mennään kuluttajariitojen puolelle. Tämä on taas sellainen asia, jossa yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Kolmas sanoo sitten, ettei ole kumpikaan.

Autojen omistajat raportoivat netissä hanakasti myös muista päivityksen jälkeen ilmenneistä vioista kuten pakokaasujen hiukkassuodattimen tukkeutumisista.

Saksassa ensimmäiset autot ajokieltoon

Saksassa viranomaiset ovat lähestyneet viimeisten viikkojen aikana noin 90 autonomistajaa kirjeellä, jossa auton kerrotaan joutuvan ajokieltoon, mikäli ohjelmistopäivitystä ei tehdä seuraavan neljän viikon aikana.

Saksan yleisradioyhtiön NDR (siirryt toiseen palveluun):n mukaan ensimmäiset kymmenen Volkswagen Amarok –autoa ovat jo ajokiellossa. Näiden automallien omistajille on ollut 18 kuukautta aikaa vastata korjauskutsuun, mutta kutsua ei ole noudatettu.

Saksassa viimeinen muistutus lähtee seuraavaksi Audi A4:n omistajille. Kaikkiaan 200 000 VW-konsernin autoa on Saksassa edelleen päivittämättä.

Suomessa kaikkiaan 64 000 auton korjauskampanjan aikaa ei ole Saksan mallin mukaisesti määrätty 18 kuukauteen. Trafin Pallaspuron mukaan korjauksien lopetusaikataulut eivät ole vielä selvillä.

– Meidän täytyy nyt huolehtia sitä, että kampanja hoidetaan asianmukaisesti.