Vaatejätti H&M vaikeuksissa: Myynti laski, kurssi syöksyssä, myymälöitä kiinni

Yhtiöstä ei vielä kerrottu, missä myymälöitä suljetaan ja kuinka pian. Vielä aiemmin tänä vuonna H&M aikoi taistella verkkokaupan kilpailua vastaan avaamalla uusia myymälöitä.

H&M
H&M:n kyltti talon seinässä.
Tiina Jutila / Yle

Ruotsalainen vaatejätti Hennes & Mauritz kertoi perjantaina, että sen marraskuuhun päättyneen vuosineljänneksen myynti tulee jäämään ennusteista. Yhtiön myynti laski pahemmin kuin ainakin vuosikymmeneen, Bloomberg kertoi (siirryt toiseen palveluun).

Yhtiön osakekurssi syöksyi Tukholman pörssissä aamupäivällä jopa 15 prosenttia ja painui alhaisimmalle tasolle sitten vuoden 2009. Iltapäivällä lasku oli tasaantunut 13 prosentin tuntumaan.

Sijoittajien pettymyksen taustalla saattaa olla pahimman kilpailijan Inditexin menestys: se raportoi samaan aikaan myyntinsä kasvaneen. Espanjalainen vaatejätti Inditex on muun muassa Zara-ketjun taustalla. Analyytikot ovat olleet myös epäileviä, pärjääkö H&M kilpailussa vain verkossa toimivien, suurten vaatekauppojen kanssa.

Inditexin toimitusjohtaja Pablo Isla sanoi aiemmin tällä viikolla, että yksi yrityksen menestystekijä on ollut mahdollisuus nopeasti ja viime hetkillä päättää, mitä vaatteita se lähettää myytäväksi millekin markkina-alueelle.

H&M:n logistiikka toimii Bloombergin mukaan hitaammin ja on riippuvaisempi vaatteiden kuljetuksista laivoilla Aasiasta. Näin H&M:llä voi mennä viikkoja tai kuukausia saada tietyt vaatemallit tiettyihin myymälöihin.

Vähemmän uusia myymälöitä, entisiä kiinni

Bloombergin keräämien tietojen mukaan H&M:n myynti on laskenut viimeisten kymmenen vuoden aikana vain kolmella vuosineljänneksellä.

H&M:n toimitusjohtaja Karl-Johan Perssonin mukaan yhtiö yrittää vastata muuttuvaan asiakaskäyttäytymiseen kiihdyttämällä muutosohjelmaansa entisestään.

Muutosohjelmaan kuuluu entistä tiiviimpi yhteistyö verkkokaupan ja myymälöiden välillä ja myymälöiden tuotevalikoiman tarkastelu. Yhtiö aikoo lisäksi sulkea myymälöitä suunniteltua enemmän ja avata uusia entistä vähemmän.

Yhtiöstä ei yksilöity, missä myymälöitä suljetaan ja kuinka pian. Vielä aiemmin tänä vuonna yhtiö kertoi, että se aikoo avata lisää myymälöitä, ja näin yrittää paikata verkkokauppojen tuoman rajun kilpailun aiheuttamaa myynnin laskua.

Myös COS, Monki ja Weekday -myymäläbrändit omistavalla vaatejätillä oli 4 553 myymälää eri puolilla maailmaa elokuun lopussa.

Lue myös

Tanskan TV2: H&M ja muut vaateyhtiöt polttavat tonneittain uusia vaatteita – "Tekopyhyyttä", sivaltaa tutkija (15.10.2017)

Kotimaisen vaatebisneksen valopilkut harvassa (22.8.2017)

Espanjalainen vaatejätti Zara kasvaa pysähtymättä: 13-vuotiaana koulun lopettanut perustaja on nyt Euroopan rikkain mies (30.7.2017)

Lähteet: Reuters, AFP