Joulun hittilahjat tulevat kovissa paketeissa – Lampaantalja on pukinkontin yllättäjä

Yle kysyi suurilta kauppaketjuilta, mitkä tuotteet kipuavat kuluttajien ostoslistojen kärkeen.

joululahjat
Monta älypuhelinta rivissä
Eveliina Matikainen / Yle

Joulun hittilahjat paljastuvat tänä vuonna kovista paketeista.

Elektroniikkaliikkeiden listauksissa toistuvat älylaitteet, puhelimet, mediatoistimet ja äänentoisto. Selvä hitti näyttävät olevan nyt isollekin yleisölle läpilyövät, esimerkiksi älypuhelimista televisioon suoratoistavat laitteet, kuten Googlen Chromecast ja Apple TV.

Äänentoiston osalta nosteessa on langattomuus. Pukinkonttiin pakataan kauppojen mukaan Bluetooth-kuulokkeita ja -kaiuttimia.

Lisäksi suosiotaan kasvattavat minikopterit eli kännyköillä tai älylaitteilla ohjattavat dronet.

Älyajan lapsille elektroniikkaa hankitaan luonnollisesti myös leluina.

Robottilelut käyvät kukkarolle

Pintansa pitävät perinteiset lautapelit ja kaikkien tuntemat Legot. Lasten paketeista paljastuu tänäkin jouluna kuitenkin yhä enemmän myös interaktiivisia ominaisuuksia ja robotiikkaa sisältäviä tavaroita.

Viime vuonna loppuunmyydyt Hatchimals-lelut saattavat kauppojen mukaan hävitä hyllyiltä jo hyvän aikaa ennen aattoa.

Paljon Lego-ukkoja
Legot pitävät pintansa joulupaketeissa vuodesta toiseen.Eveliina Matikainen / Yle

Leluissa paketin hintalappu kipuaa äkkiä useampaan kymppiin, mutta Kaupan liiton mukaan joululahjojen hinnoissa nousukausi ei vielä näy.

– Ei ole nähtävissä, että nousukausi olisi vielä nostanut hintoja. Lelujen kohdalla voi tuntua siltä, kun robottilelut ovat hyvin suosittuja ja kalliimpia kuin vaikkapa perinteiset lautapelit, sanoo liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen.

Hyvinvointi, hemmottelu ja lahjakortit myyvät

Perinteisiä pukinkontin paketteja ovat Ylelle vastanneiden kauppaketjujen mukaan myös partakoneet ja sähköhammasharjat, sekä kylpytakit ja yöasut.

Muutaman ketjun vastauksissa esiin nousee yksi joulun yllättäjä: pehmoinen lampaantalja.

Kirjojen ja koruliikkeidenkin kasvuluvut ovat joulukaupassa Kaupan liiton mukaan tyypillisesti yli sadan prosentin. Tänä vuonna lahjaksi annetaan ainakin Ilkka Remeksen, Dan Brownin ja Mauri Kunnaksen uutukaisia.

Vaajakosken Herttala -myymälän kosmetiikkaa
Joulukauppa enteilee myös lempeitä paketteja.Eveliina Matikainen / Yle

Hyvinvointikin myy edelleen – älyrannekkeiden ja aktiivisuusmittareiden sijaan joulun trendit lupailevat nyt aiempaa lempeämpiä paketteja. Kauppojen listauksissa nousevat esimerkiksi joogamatot, hierontarullat ja -laitteet, voimistelurenkaat ja kirkasvalot.

Muutaman ketjun vastauksissa esiin nousee yksi joulun yllättäjä: pehmoinen lampaantalja. Kaupoissa uskotaan myös huopien ja merinovillatuotteiden myyntiin.

Suurin osa joulun lahjaostoksista on edelleen tavaraa. Lahjakorttien tarjonta kuitenkin moninaistuu vuosi vuodelta. Etenkin viime tipassa liikkeellä oleville ne ovat kauppojen mukaan tyypillinen valinta, sillä lahjakortteja on nykyisin tarjolla erikoisliikkeiden sijaan myös verkossa ja ruokakauppojen kassalinjoilla.

Kaupan ala uskoo kasvuun

Mikäli Kaupan liiton tilastoa on uskominen, enemmistö suomalaisista on joululahjansa jo ostanut. Naiset ovat jouluostoksilla tyypillisesti miehiä aiemmin.

Vilkkaita kauppapäiviä on kuitenkin luvassa loppuun asti, sillä iso joukko jättää ostoksensa viime tippaan.

Pääkaupunkiseudulla jo viime vuonna aloitettu hypermarkettien 24-tuntinen aukiolo laajenee jouluksi tänä vuonna myös monin paikoin muualle Suomeen.

– Liikkeellä ollaan positiivisella mielellä. Ennusteessa näyttää siltä, että kuluttajat käyttävät jouluun rahaa tänä vuonna hieman enemmän kuin viime vuonna, sanoo Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen.

Joulu on yhä kulutuksen superjuhla

Loikkasen mukaan joulukauppaa siivittää kuluttajien korkeaksi kivunnut luottamus talouteen.

– Se on näkynyt tänä vuonna jo niin, että lähes jokainen kuukausi on ollut kaupan liikevaihdossa plusmerkkinen, ja uskomme, että sama jatkuu myös joulukuussa.

Ekoteko joulu pop-up kauppakeskus Forumissa
Ajan ilmiö kauppakeskuksissa ovat myös valikoituja tuotteita myyvät pop up -myymälät.Eveliina Matikainen / Yle

Logistiikkayritys Postnordin mukaan (siirryt toiseen palveluun)suomalaiset kalpenevat jouluostoksissaan selvästi norjalaisille, tanskalaisille ja ruotsalaisille.

Joulukauppa on juhannuksen ohella kuitenkin suomalaisen kulutuksen superjuhlaa. Kaupoissa sesonkiin valmistautuminen on aloitettu jo vuosi sitten, kertoo Tuula Loikkanen.

– Joulukaupan suunnittelu ei käy käden käänteessä. Pitkään alalla olleet osaavat arvioida sitä, mitä milloinkin haetaan. Joskus toki käy niinkin, että hitiksi povatuista tuotteista tulee floppeja, Loikkanen sanoo.

Lähteet: Ylen kyselyyn vastattiin Keskosta, S-ryhmästä, Tokmannilta, Gigantista ja Verkkokauppa.com:ista.