Kauppa kiittelee olutäänestystä – "Pienet ruokakaupat hyötyvät ja ne, joilla ei ole Alkoa kyljessään"

Kaupan alan etujärjestö on tyytyväinen, että vahvat oluet ja siiderit ovat tulossa ruokakauppojen hyllyille.

olut
Olutta tuopissa.
AOP

Ruokakauppojen vuosien odotus on päättymässä, jos alkoholilaki hyväksytään vielä eduskunnan lopullisessa eli toisessa äänestyksessä.

– Tuskin tässä pidempiä oluthyllyjä lähdetään rakentamaan, mutta kyllä tämä uudistus oli meille erittäin tervetullut, ja se on varsin maltillinen uudistus, Päivittäistavarakaupan toimitusjohtaja Kari Luoto kiittelee.

Kaikki kaupat hyötyvät, mutta kaikkein eniten pienet ruokakaupat, koska ne ovat hävineet kovan hintakilpailun ja aukioloaikojen vapauttamisen vuoksi.

– Erityisesti tämä tasoittaa kilpailuetua, joka on syntynyt siitä, että kauppa joka saa Alkon kylkeensä on hyötynyt tosi paljon. Se kenellä ei ole ollut, on hävinnyt, Luoto sanoo.

Päivittäistavarakauppa arvioi, että kauppakuolemia voidaan välttää oluiden vapauttamisesta johtuvan lisämyynnin myötä.

Päivittäistavarakaupan toimitusjohtaja Kari Luoto.
Päivittäistavarakaupan toimitusjohtaja Kari Luoto.Yle

Hintaero Viroon kapenee

Ostoskäyttäytymisessä, niin alkoholin kuin muidenkin tuotteiden osalta, hinnalla on suuri merkitys. Alenevatko hinnat esimerkiksi suhteessa Alkon vastaaviin tuotteisiin?

– Ihan varmasti tulevat alenemaan. Taloustutkimus on tehnyt selvityksen jossa arvoitiin, että esimerkiksi A-oluen hinta tulisi laskemaan noin 40 prosenttia. Suomelle on tärkeätä, että hintaero Suomen ja Viron välillä näissä tuotteissa tulisi puolittumaan nykyisestä. Tämä tarkoittaisi sitä, että saataisiin kauppaa siirrettyä Suomeen, ja sitä kautta lisää verotuloja, Luoto sanoo.

Luoto sanoo, että markkinat määrittävät mihin hinnat asettuvat, mutta hän viittaa Taloustutkimuksen arvioihin, että 24 tölkin laatikko A-olutta asettuisi noin 33 euron tuntumaan. Alkossa sama tuote maksaa noin 50 euroa laatikko. Keskioluen asemaa vahvempi olut tuskin uhkaa.

– Hinta on merkittävästi keskiolutta kalliimpi, ja valtatuotteena tulee säilymään keskiolut, tämä miedompi olut.

Keskiolut pitää pintansa

Päivittäistavarakaupan mukaan kuluttajat ovat erittäin hintatietoisia nykyään, ja hintaeron kaventuminen Suomen ja Viron välillä siirtää kauppaa Virosta Suomeen.

Yhtenä merkittävänä hyötyjänä pidetään kotimaisia pienpanimoita, joita suomalaiset kuluttajat suosivat. Luoto arvelee, että asia on merkittävä koko panimoalalle.

Kauppojen etujärjestö ei usko alkoholinkulutuksen merkittävään lisääntymiseen. Sen sijaan valikoimat lisääntyvät ja hinnoittelu muuttuu. Myydyin keskiolut on tällä hetkellä on 4,5 prosenttista.

– Suomalaiset ovat valmiita tähän uudistukseen, Luoto vakuuttaa.

Alkoholilla isompi siivu pienissä kaupoissa

Isoissa hypermarketeissa alkoholimyynnin osuus on noin 5 prosenttia liikevaihdosta. Pienissä kaupoissa osuus liikevaihdosta on noin 12-18 prosenttia.

Alkoholin haitoista puhuttaessa Luoto suhtautuu epäilevästi esitettyihin arvioihin.

– Meidän mielestä niissä arvioissa ei ole täysin huomioitu ristiinjoustoja eri kanavien välillä. Tämä tulee väistämättä tarkoittamaan, että matkustajatuonti vähenee ja siirtyy kauppaan Suomeen. Eihän se ole uutta kulutusta Suomessa, Luoto sanoo.

Hän lisää, että on arvioitu yläkanttiin, kuinka paljon ruokakaupassa myydyn alkoholin kokonaisvahvuus tulee nousemaan. Arviot eivät Luodon mukaan perustu tosiasioihin, kuten Tanskan esimerkki tai ravintolatilastot meillä osoittavat.

Lue myös:

Täpärä äänestys ratkaisi nelosoluen tulon kauppoihin – Katso listasta, miten kukin kansanedustaja äänesti

Nelosolut tulossa ruokakauppoihin: Eduskunta äänesti prosenttirajan nostosta 5,5 prosenttiin

Pekka Puska arvostelee kovin sanoin oman puolueensa toimintaa alkoholiäänestyksessä: "Vastoin keskustalaista ideologiaa"

Alko: Palvelemme jatkossakin Hangosta Nuorgamiin

Rinne ruttaa alkoholilain – Saarikko lupaa Alkon monopolin säilyvän