Ensimmäinen jäänmurtaja matkalla pohjoiseen – odotettavissa lauha mutta työläs jäätalvi

Satamajäänmurtajan apu ei enää riitä, ensimmäinen jäänmurtaja on matkalla Perämerelle. Viime talvena Perämerellä oli enimmillään yhdeksän suomalaista ja ruotsalaista jäänmurtajaa.

jäänmurtajat
Jäänmurtajan tekemä meriväylä
Riikka Rautiainen / Yle

Kuluvan talven jäänmurtokausi on alkamassa, sillä ensimmäinen jäänmurtaja on ottanut kurssin pohjoiseen. Jäänmurtaja Kontio on lähtenyt maanantai-iltana Helsingistä kohti Perämerta ja on perillä keskiviikkoaamuna.

Tällä hetkellä Perämerellä on jäätä vähemmän kuin keskimäärin tähän aikaan vuodesta. Jäätä on Kemin ja Tornion edustalla ulkosaariin saakka sekä etelämpänä aivan rannikolla Vaasaan saakka.

– Kiintojäävyöhyke kattaa Kemin ja Tornion edustalla koko sisäsaariston siten, että jäätä on 10–30 senttimetriä. Edelleen uloimpiin saariin on tällä hetkellä aivan ohutta ajojäätä ja uutta jäätä, kertoo jääasiantuntija Patrick Eriksson Ilmatieteen laitokselta.

Jäänmurtaja Kontion päällikön Timo Jeskasen mukaan keskiviikkona voimistuva lounaanpuoleinen tuuli saattaa aiheuttaa ongelmia kun uusi jää alkaa liikkumaan väylillä. Myös kiintojään reunaan alkaa muodostua uusi sohjovyö.

Satamajäänmurtajaa on tarvittu meriväylällä

Pohjoisimmalla Perämerellä on selvitty alkutalvi ilman jäänmurtajien apua, mutta ihan ongelmitta liikenne ei ole sujunut. Kauppa-alukset ovat joutuneet turvautumaan satamajäänmurtajan apuun Tornion satamaan johtavalla meriväylällä.

– Satamajäänmurtaja Ahto on käynyt avustamassa aluksia Tornion väylällä muutaman kerran tilanteen niin vaatiessa, esimerkiksi kovan tuulen ja jäiden liikkumisen vuoksi. Tämä on normaalia alkutalvesta, jolloin ison jäänmurtajan ajattaminen muutaman kerran viikossa ei ole taloudellisesti järkevää, kertoo Arctian viestintäpäällikkö Eero Hokkanen.

Outokummun Tornion tehtailta todetaan, että jäänmurto on hoitunut väylällä Ahton toimesta ja tämä on vastannut teräsyhtiön tarpeita.

– Laivat ovat päässeet kulkemaan hyvin, eikä jäätilanteella ole ollut vaikutusta Tornion tehtaiden toimintaan, ei raaka-ainetoimituksiin eikä valmiiden tuotteiden lähtöön maailmalle, kuvailee Röyttän satamapäällikkö Pekka Harjuoja.

Ahto avustaa laivaliikennettä tarvittaessa Kemin, Tornion ja Luulajan satamien edustalla. Se on suunniteltu korvaamaan raskaampia murtajia erityisesti alku- ja lopputalvesta.

Leuto talvi ei ole välttämättä helppo talvimerenkulussa

Ilmatieteen laitoksen mukaan viimeisin pitkän ajan ennuste näyttää, että talvesta olisi tulossa viime talvien kaltainen peruslauha jäätalvi. Tämä olisi jo viides perättäinen.

Peruslauhat talvet eivät kuitenkaan ole välttämättä helppoja meriliikenteen kannalta. Kun leudot tuuliset jaksot ja muutaman päivän pakkasjaksot vuorottelevat, pakkasilla syntyneet jäät ajautuvat satamien edustoille tuulisilla jaksoilla ja vaikeuttavat liikennettä.

– Talvimerenkulkua hankaloittavat jäiden puristuminen kasaan ja tuulten mukana vellova laaja sohjojäävyöhyke. Pohjoisessa lämpötilat ovat talvisia, vaikka talvet ovat olleet lauhoja. Tämä lauha talvikeli muodostaa sohjoksi päätyvää jäätä, kuvailee jääasiantuntija Patrick Eriksson Ilmatieteen laitokselta.

Viime talvena Perämerellä oli enimmillään yhdeksän suomalaista ja ruotsalaista jäänmurtajaa. Jäänmurtajista uusin ja tehokkain on Polaris, joka käyttää nesteytettyä maakaasua. Jäänmurtoyhtiö Arctiasta kerrotaan, että näillä näkymin Polaris suuntaa Perämerelle vasta tammikuussa.

Aluksen odotetaan tankkaavan nesteytettyä maakaasua ensimmäisen kerran Tornion uudesta LNG-terminaalista. Viime talvena aluksen tarvitsema kaasu tuotiin tankkiautolla Porista.