Muodin nuoret lupaukset karkaavat suomalaisyrityksiltä – "Suurin osa lähtee ulkomaille töihin"

Firenzen miesten muotiviikolla yritetään myydä suomalaisten suunnittelijoiden asuja. Rolf Ekroth lähtee tammikuussa pidettävään Pitti Uomo -tapahtumaan toiveikkaana.

muoti
Rolf Ekroth.
Zakarie Ali on Rolf Ekrothin mallina.Nella Nuora / Yle

Aalto-yliopiston Muotoilun laitoksella juoksentelee iltapäivällä opiskelijoita paikasta toiseen. Muotisuunnittelija Rolf Ekroth sovittaa afrosuomalaisen mallin päälle vaatteita, joiden kankaat kimaltavat.

Ekrothin uusi mallisto esitellään tammikuussa maailman merkittävimpinä pidetyillä miesten Pitti Uomo -muotimessuilla Firenzessä.

Suomesta lähtee Italiaan kahdeksan muotibrändiä, joista yksi kantaa suomenruotsalaisen Ekrothin nimeä.

Mallisto on saanut inspiraationsa suunnittelijan nuoruudesta. Silloin hän telkeytyi purjeveneen kajuuttaan kuuntelemaan räppiä isän purjehdustakki päällä.

– Mallisto kertoo niistä kesistä, kun olin vähän liian vanha ollakseni vanhempien kanssa, mutta liian nuori, jotta minut olisi voinut jättää yksin kotiin, Ekroth sanoo.

Hän on yksi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun muodin opiskelijoista, joka on saanut jo nimeä.

Ekroth pääsi suunnittelemaan pariisilaiselle Galeries Lafayette -tavaratalolle malliston sen jälkeen, kun hän menestyi ranskalaisessa Hyères-muotitapahtumassa. Se on ollut viime vuosina suomalaisen uuden polven muotisuunnittelijoille merkittävä ponnahduslauta.

Firenzeltä Ekroth odottaa paljon. Hän on saanut yhteistyökumppanikseen suomalaisen Halti-vaateyrityksen, joka vastaa malliston tuotannosta.

– Pitti Uomo on ensimmäinen askel siihen, että saisin oman vaatemerkin, joka toimii ja jolla voisi tienata jopa rahaa. Paljon on vielä tehtävä duunia, Ekroth toteaa.

Hän harmittelee sitä, etteivät suomalaiset vaatetalot vielä täysin ymmärrä nuoren suunnittelijapolven potentiaalia. Aalto-yliopistossa hankittu tietotaito katoaa maailmalle.

– Suurin osa opiskelukavereistani lähtee ulkomaille töihin, Ekroth sanoo.

Halti saa häneltä kiitosta. Yrityksen toimitusjohtaja vastasi kymmenessä minuutissa Ekrothin tiedusteluun mahdollisesta yhteistyöstä.

Italiaan meno jännittää, vaikka Ekrothilla on muihin opiskelijoihin nähden rutkasti enemmän kokemusta työelämästä. Hän on tehnyt myyntihommia ja kokeillut pokeriammattilaisen elämää ennen kuin löysi nykyisen ammattinsa muodin suunnittelijana.

Firenzessä on pakko panna kaikki peliin, jos haluaa erottua muista.

– Minun täytyy astua ulos omalta mukavuusalueeltani ja katsoa, pärjäänkö.

Teemu Muurimäki ja miesmalli sovittavat vaatteita
Michael Akon esittelee Teemu Muurimäen mallistoa.Nella Nuora / Yle

Suomalaiset bileet

Myös Helsingin Punavuoressa valmistaudutaan Italian valloitukseen. Telakka-alueella sijaitsevan entisen konepajahallin toisessa kerroksessa on kotimaisen muotibrändin toimisto. Vaatemerkin suunnittelija, kansainvälisen uran tehnyt Teemu Muurimäki tunnetaan Linnan juhlien iltapuvuista.

Suomeen asettunut Muurimäki on keskittynyt täällä oman Formal Friday -miestenvaatemerkin rakentamiseen.

Pitti Uomoon hän lähtee aiempaa muodikkaamman malliston kera.

Sillä jo asemansa vakiinnuttanut suomalaissuunnittelija yrittää erottua joukosta.

– Uskon, että myös tyylissä on sellaista pohjoismaista pelkistettyä linjaa, Muurimäki toteaa.

Firenzessä pidettävien miesten muotimessujen suomalaisjoukkoon kuuluu Rolf Ekrothin ja Formal Fridayn lisäksi kuusi muuta vaatebrändiä: Ikla Wright x Turo, Mannisto, Maria Korkeila x R-Collection, Nomen Nescio, Saint Vacant ja Vyner Articles. Viimeksi mainittu on Dieselillä suunnittelijana työskennelleen Heikki Salosen uusi vaatemerkki, joka lanseerataan Pitti Uomossa.

Muurimäen mukaan kasassa on muodin porukka, josta moni tuntee toisensa erilaisilta vienninedistämismatkoilta.

– Meille on muodostunut aika hyvä yhteishenki, Muurimäki sanoo.

Pitti Uomosta hänellä ei ole aiempaa kokemusta, mutta tapahtuma on tuttu. Muotiviikoille kerääntyvät kaikki alan kansainväliset vaikuttajat merkittävistä sisäänostajista seuratuimpiin muotibloggaajiin.

Muodista kiinnostuneet miehet tulevat paikalle näyttäytymään.

– Se on ikoninen tapahtuma, Muurimäki selventää.

Suomalaiset vaatemerkit esitellään omassa tilassa muotimessujen päätapahtumapaikalla Fortezza de Bassossa, koska Suomi on tapahtuman teemamaa.

Itse tapahtumaan odotetaan noin 30 000 vierasta eri puolilta maailmaa.

Suomi pitää Firenzessä myös isot juhlat.

– Tapahtuman järjestäjä on nimenomaan toivonut, että biletämme suomalaisittain, Muurimäki toteaa.