Länsimetro hankaloittaa monien espoolaisten työmatkaliikennettä: "On alettava säästää autoon"

Metrolinjan varren asukkaille ja yrityksille länsimetro on täysosuma. Kun metron liityntäliikenne alkaa tammikuussa, monien muiden matka-ajat kuitenkin pitenevät.

Länsimetro
Espoolainen Sara Malinen
Espoolainen Sara Malinen matkustaa julkisilla kulkuvälineillä töihin Helsinkiin. Nyt hän aikoo säästää omaan autoon, koska hänen työmatkansa pitenee tammikuussa metron liityntäliikenteen alkaessa.Ilkka Klemola / Yle

Juuri nyt Espoon suunnan julkisessa liikenteessä eletään yltäkylläisyyden aikaa: länsimetro on alkanut kulkea samaan aikaan, kun entiset bussilinjat on pidetty liikennöityinä.

Jo nyt on voitu nähdä merkittäviä vaikutuksia liikennemäärissä. Länsiväylän autoliikenteen määrä on hieman laskenut, joskin vähennystavoitteista ollaan vielä jääty.

Länsimetrolla on alkumetreillä matkustanut noin 60 000 matkustajaa päivässä. Tämä on luonnollisesti näkynyt useiden bussilinjojen matkustajamäärien vähenemisenä.

Varsinainen suuri mullistus on kuitenkin vielä edessä.

Tammikuun 3. päivänä useimmat Espoon ja Kirkkonummen suunnan pitkistä, Helsinkiin asti kulkevista bussilinjoista lopetetaan ja tilalle tulee länsimetron liityntäliikenne, joka kokoaa matkustajia Matinkylän ja Tapiolan metroasemille vaihtoa varten.

Kauppakeskus Iso Omena Espoon Matinkylässä
Kauppakeskus Isoon Omenaan on tulvinut laajennuksen jälkeen ja länsimetron liikenteen alettua lähes 50 prosenttia lisää asiakkaita.Ilkka Klemola / Yle

Tästä syntyy länsimetron "voittajia ja häviäjiä". Erityisesti metrolinjan varrella olevat asukkaat, oppilaitokset ja yritykset voivat hykerrellä tyytyväisyyttään. Voittajiin kuuluu esimerkiksi Aalto-yliopiston suuri kampus, jolta on länsimetron avauduttua kivenheitto Helsingin keskustaan. Voittajiin kuuluvat myös länsimetron läheisyydestä asuntoon sijoittaneet.

Häviäjiin taas lukeutuvat ne, jotka asuvat kauempana Espoon päätaajamista monimutkaisempien liikenneyhteyksien päässä.

"On alettava säästää autoa varten metron takia"

Sara Malinen asuu Espoon keskuksen takamailla Saarniraiviossa. Hän käy töissä Helsingin Lauttasaaren eteläkärjessä Vattuniemessä. Nykyisin hänen työmatkansa koostuu bussimatkasta Helsingin Ruoholahteen, jossa hän vaihtaa toiseen bussiin Vattuniemeen. Aikaa kuluu nopeimmillaan 40 minuuttia.

– On kuitenkin hyvä varata matkaan tunti, koska bussit ovat myöhässä ja vaihto ei ole välttämättä sujuva.

Sara Malinen bussipysäkillä Espoossa
Sara Malisen työmatkaan kuluu autolla 20–40 minuuttia, nykyisillä bussiyhteyksillä tavallisesti kolme varttia ja tammikuusta lähtien yli tunti. Myös vaihtojen määrä kasvaa.Ilkka Klemola / Yle

Tammikuussa Sara Malisen tilanne kuitenkin muuttuu. Hän joutuukin vaihtamaan hitaasta liittymäyhteydestä ensin metroon Matinkylässä ja sitten vielä toiseen bussiin Lauttasaaressa – jos sellainen sattuu enää tulemaan. Matkantekoon kuluu Malisen mukaan helposti tunti 15 minuuttia.

– Reittiopas antaa vaihtoehdoksi sen, että kannattaa kävellä kilometrin matka metroasemalta Vattuniemeen. Näin talvikeleillä se ei oikein houkuttele.

Vaikeuskerrointa Malisen matkantekoon tuo se, että hänellä on aina mukanaan koiransa Tilda, jota ei voi jättää työpäiväksi kotiin. Usein kannossa ovat myös treenivaatteet ja kauppakassit, koska Saarniraiviosta ei illalla enää tee mieli lähteä erikseen kauppareissulle.

Myös matkanteko Helsingin keskustaan pitenee ajallisesti. Nyt vielä Kamppiin kulkee suora bussi, jolla matkustaessa aikaa kuluu puoli tuntia. Tammikuussa matkantekoon menee 50 minuuttia. Malisen mielestä liikenneyhteyksien muutos eriarvoistaa asuma-alueita.

Sara Malinen on niin käärmeissään muutoksesta, että hän kirjoitti asiasta blogiinsa (siirryt toiseen palveluun), jonka hän jakoi espoolaiseen Facebook-ryhmään. Avautuminen on tavoittanut jo 18 000 lukijaa.

Espoon bussilinja 19
Espoon julkisen liikenteen suuri mullistus on vasta edessä, kun tammikuussa bussilinjat muuttuvat kertaheitolla metron liityntäliikenteen myötä.Ilkka Klemola / Yle

Sara Malisella on omasta mielestään vaihtoehdot vähissä.

– En voi muuttaa enkä vaihtaa työpaikkaa. On vaan kestettävä tämä tai alettava säästää autoon. Olen laskeskellut, miten rahat siihen riittäisivät ja olen jo käynyt katsomassa autokaupassa netissä.

Espoon bussilinjojen säilyttämiseksi on aloitettu adressi.

Isoon Omenaan rutkasti uusia asiakkaita

Jos Ison Omenan kauppakeskukseen halusi julkisilla kulkuvälineillä ennen länsimetron avautumista, piti hypätä bussiin. Matka-aika ei ollut järin pitkä silloinkaan, mutta etäisyyttä kertyi pikemminkin mielikuvissa. Nyt Isoon Omenaan karauttaa Helsingin rautatieasemalta metrolla alle 20 minuutissa.

Tämä vuosi on ollut Isolle Omenalle otollinen. Asiakasmäärät kasvoivat huhtikuussa valmistuneen laajennuksen jälkeen 30 prosenttia. Nyt marraskuussa länsimetro on tuonut siihen vielä lähes viidenneksen päälle.

– Aamulla näkee, että täällä on kiireisiä työmatkalaisia ja toisaalta olemme huomanneet myös, että tänne tulee paljon metroturisteja Helsingistä, sanoo Ison Omenan omistavan Cityconin kaupallinen johtaja Sanna Yliniemi.

Kauppakeskus Iso Omenan omistavan Cityconin kaupallinen johtaja Sanna Yliniemi.
Kauppakeskus Iso Omena on huomioinut metromatkustajat tarjonnassaan, sanoo keskuksen omistajan Cityconin kaupallinen johtaja Sanna Yliniemi.Ilkka Klemola / Yle

Kauppakeskus on pyrkinyt huomioimaan metrolla töihin kulkevat erikseen rakentamalla bussiterminaalitasolle päivittäiseen asiointiin keskittyvän osaston.

– Siellä on päivittäistavarakauppa, kahvila, pikaruokala, eläintarvikeliike eli se on nopean ostamisen aluetta.

Metroturisteja kauppakeskus puolestaan pyrkii houkuttelemaan ravintoloillaan ja viihdetarjonnallaan, jotta asiakkaat eivät tulisi keskukseen vain ostoksille vaan viipyisivät pitempään.

Länsimetron voittajan Ison Omenan Sanna Yliniemi ei keksi mitään kielteistä, mitä länsimetro olisi tuonut mukanaan. Paitsi sen, että se avattiin niin myöhään.