Olvi kolminkertaistaa nelosoluen tuotantonsa – "Uusia tuotteita vasta kevään aikana"

Uusi alkoholilaki tuo nelosoluet kauppojen hyllyille vuodenvaihteesta alkaen.

Alkoholilainsäädäntö
Pirkka- ja Olvi-oluttölkkejä Olvin tehtaalla Iisalmessa.
Nelosolut tulee pian kolmosoluen rinnalle ruokakauppaan.Toni Pitkänen / Yle

Uusi alkoholilaki tuo 5,5-prosenttiset alkoholijuomat ruokakauppaan heti vuodenvaihteesta alkaen. Iisalmelaisen panimoyhtiö Olvin mukaan tämä merkitsee sitä, että nelosoluen "jakelupeitto" kymmenkertaistuu yhdessä yössä.

Olvin toimitusjohtaja Lasse Aho sanoo, että nelosoluen tuotantomäärän nostaminen on erittäin yksinkertaista ja helppoa. Iisalmessa on valmistettu vahvaa, jopa 8,5-prosenttista olutta jo useiden vuosikymmenien ajan, ja kyse on nyt vain siitä, paljonko sitä tehdään.

– Lähtötilanteeseen on tulossa reipas korotus. Olemme nostaneet vahvojen oluiden tuotantoennusteen alkuvaiheessa kolminkertaiseksi, hän paljastaa.

Litroissa kyse on aluksi "joistakin sadoistatuhansista" litroista.

– Vuositasolla se voi olla 5–10 miljoonan litran välillä.

Tuotantomäärät ovat toistaiseksi kuitenkin vain arvioita, sillä Ahon mukaan kaupan tilauksia ei ole vielä tullut.

– Hinnoittelu ja kuluttajien mielenkiinto ratkaisevat, kuinka suuri osuus nelosoluella on kokonaismarkkinasta.

"Ei isoja pakkauksia"

Nelosoluen vero on perinteisesti ollut kolmosoluen veroa merkittävästi korkeampi. Tämä ero vain lisääntyy jatkossa, kun eduskunnan hyväksymä alkoholiveronkorotus astuu voimaan. Lähikaupassa nelosolut saattaa kuitenkin olla edullisempaa kuin Alkossa.

Olvilla arvioidaan, että nelosoluesta ei tule tuotetta, jota yleisesti ostettaisiin mäyräkoirapakkauksessa tai 24 tölkin laatikoissa.

– Uskomme, että valtaosa myynnistä tulee olemaan yksittäispakkauksissa tai pienissä monipakkauksissa, Aho sanoo.

Aho myös uskoo, että kolmosolut tulee säilyttämään suosionsa.

– Se tulee olemaan kuluttajille se edullisin vaihtoehto. Taustalla ovat myös kulutustottumukset, ja esimerkiksi ravintoloissa kolmosoluen osuus on noussut merkittävästi.

Uusia tuotteita huhtikuussa?

Alkoholilain muutos sattuu Ahon mukaan vuoden hiljaisimpaan aikaan, jolloin panimoalalla on hyvät mahdollisuudet sopeutua siihen.

Hiljaisuus on kuitenkin pettävää, sillä samaan aikaan panimoissa käynnistyy kiihkeä tuotekehitys, jonka hedelmiä saatetaan nähdä kaupan hyllyillä joskus huhtikuun tienoilla.

– Uskon, että koko toimiala tulee tuottamaan runsaasti uutuustuotteita kevään aikana, Aho ennustaa.