Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi tuo uusia velvotteita EU-jäsenvaltioille

Jatkossa EU-maiden pitää rakentaa sähköautojen latauspisteitä, laatia rakennusten remonttisuunnitelmat ja huolehtia sisäilman laadusta.

Energiatehokkuus
sähköautoa ladataan
Jussi Nukari / Lehtikuva

Euroopan parlamentti ja EU:n jäsenmaat pääsivät keskiviikkona sopuun rakennusten energiatehokkuusdirektiivistä, jonka tavoitteena on vähentää rakennusten kuluttamaa energiaa.

Parlamentin S&D-ryhmää neuvotteluissa edusti europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd). Hän kertoo olevansa tyytyväinen neuvottelutulokseen.

Kumpula-Natrin mukaan uudistetussa direktiivissä määritellään kolme merkittävää asiaa. Ne ovat sähköautojen latauspisteiden rakentaminen, rakennusten remonttiaikataulut ja sisäilman parantaminen.

Europarlamentaarikko kertoo, että direktiivin mukaan vuodesta 2025 alkaen jokaisessa yli 20 parkkipaikan muussa kuin asuinkiinteistössä tulee olla sähköautojen latauspiste.

– Jäsenmaat päättävät itse niiden määrän ja laadun, mutta määrän on oltava isompi kuin nolla, Kumpula-Natri sanoo.

Talot tuottamaan energiaa

Lisäksi jokaisen EU-maan on tehtävä vuoteen 2050 ulottuva suunnitelma rakennuskannan remontoinnista. Direktiivi edellyttää, että uusista rakennuksista täytyy tehdä nollaenergiataloja. Tämä tarkoittaa sitä, että rakennusten pitää tuottaa energiaa saman verran kuin ne kuluttavat.

Jäsenmaiden pitää uusia remonttisuunnitelmansa kymmenen vuoden välein. Suunnitelmien valmistelussa ja toteuttamisessa täytyy kuulla kansalaisia, järjestöjä ja rakennusalaa.

Jatkossa suuriin kiinteistöihin pitää asentaa automaatiojärjestelmät, joiden avulla talo osaa sammuttaa valot ja laskea lämpötilaa tyhjillään ollessaan. Kumpula-Natrin mukaan tällaiset järjestelmät säästävät energiaa ja maksavat siten itsensä takaisin 3–5 vuodessa.

Direktiivin mukaan tulevaisuudessa sisäilman laatu tulee huomioida paremmin rakentamisessa.

– Aikaisemmin taloteknisten järjestelmien tarkastukset eivät sisältäneet ilmanvaihtoa, mistä syystä talot pääsivät homehtumaan huomaamatta. Jatkossa myös ilmanvaihto lämmityksen ja ilmastoinnin yhteydessä tulee tarkastusten piiriin.

Kumpula-Natrin mukaan EU-parlamentin täysistunnon pitää vielä hyväksyä direktiiviluonnos. Todennäköisesti asia tulee käsiteltäväksi helmikuun täysistunnossa. Direktiivi astuu voimaan 20 kuukauden kuluttua hyväksymisestä.