Takaisku Uberille: Yhtiön on noudatettava EU-maiden omia taksialan sääntöjä

EU-tuomioistuimen mukaan Uber ei ole vain verkkopalvelu vaan kuljetusyhtiö. Päätös antaa kansallisille viranomaisille vapaammat kädet säännellä Uberia.

Uber
Etualalla näkyy älykännykkä, jonka näytöllä lukee isoilla kirjaimilla UBER. Taustalla näkyy musta Lontoon taksi.
Uber-yhtiö kärsi takaiskun EU-tuomioistuimessa, joka päätti, että Uber on ensisijaisesti liikenneyhtiö. Syyskuussa Lontoon liikenneviranomainen ilmoitti, että se ei uusi yhtiön toimilupaa.Will Oliver / EPA-EFE

Euroopan unionin tuomioistuin on päättänyt, että taksipalveluja välittävä Uber on ensisijaisesti kuljetusyhtiö (siirryt toiseen palveluun).

Päätös on takaisku yhdysvaltalaiselle Uberille. Se on pyrkinyt määrittelemään itsensä teknologiayhtiöksi, joka vain tarjoaa alustan riippumattomien kuljettajien ja asiakkaiden kohtaamiselle.

Näin Uber on yrittänyt välttää taksipalveluihin kohdistuvan sääntelyn. Uberin toiminta on hermostuttanut taksiyhtiöitä ja ammattimaisia taksinkuljettajia, joiden mielestä yhtiö saa vilpillistä kilpailuetua välttäessään lupabyrokratian.

Barcelonan taksinkuljettajien liiitto oli nostanut Uberin toiminnasta kanteen Barcelonan markkinatuomioistuimessa, joka puolestaan pyysi EU-tuomioistuimelta ratkaisua Uberin roolista – onko kyseessä verkkopalvelu, kuljetuspalvelu vai niiden sekoitus.

Tällä on merkitystä yhtiön toimintaan kohdistuvalle sääntelylle.

Tuomioistuin katsoi, että Uberin sovellus on erottamattomasti yhteydessä kuljetuspalveluun ja siten kyseessä on kuljetusalan palvelu.

Tuomioistuimen päätös antaa kansallisille viranomaisille mahdollisuuden säännellä Uberia taksiyhtiönä.

EU-laki suojelee erityisesti tietoyhteiskunnan palveluja rajoituksilta. EU-komission pitää etukäteen varmistaa, ettei verkkopalveluihin kohdistuva kansallinen sääntely ole suhteetonta tai syrjivää.

Sen sijaan liikennepalveluita säännellään kansallisella ja paikallisella tasolla, eikä niiden sääntelyyn kohdistu EU:n ennakkovalvontaa.

Päätöksellä ei todennäköisesti ole välitöntä vaikutusta Uberin toimintaan Euroopassa, koska se jo pitkälti toimii paikallisten lakien alla ja on vähentänyt ilman toimilupaa tarjottavien palvelujen kuten UberPOPin tarjoamista.

– Päätös ei muuta asioita useimmissa EU-maissa, joissa jo toimimme kuljetuslain alaisuudessa, Uberin tiedottaja sanoi.

Uber on sanonut, että tiukka sääntely hidastaa niin sanotun jakamistalouden innovaatioita.

Uber käy parhaillaan oikeustaistelua oikeudestaan toimia Lontoossa. Lontoon kuljetusalaa sääntelevä viranomainen TfL eväsi Uberilta toimiluvan syyskuussa.

Lontoo on ollut Uberille Euroopan tärkein markkina-alue. Valitusprosessin ollessa kesken Uberin noin 40 000 kuljettajaa ovat edelleen voineet ottaa kyytejä Lontoossa.

Aiheesta muualla:

Lehdistötiedote EU-tuomioistuimen päätöksestä: Uberin tarjoama palvelu yhteyden luomiseksi ei-ammattimaisten kuljettajien kanssa kuuluu kuljetuspalveluiden alaan (siirryt toiseen palveluun)

Uber is a transportation company, Europe’s highest court rules (siirryt toiseen palveluun)

Lähteet: AFP, AP, Reuters