Useita suljettuja juna-asemia halutaan avata liikenteelle Varsinais-Suomessa

Henkilöjunaliikenteen avaaminen kilpailulle avaa kaupungeille ja maakunnille mahdollisuuden järjestää alueellista ja paikallista junaliikennettä.

rautatieliikenne
Piikkiön rautatieasema
Matkustajaliikenne loppui Piikkiön asemalla 1970-luvulla.Minna Rosvall / Yle

Viestintä- ja liikenneministeriö tekee parhaillaan selvitystä (siirryt toiseen palveluun) alueellisen ja paikallisen junaliikenteen järjestämisestä. Taustalla on henkilöjunaliikenteen avautuminen kilpailulle. Varsinais-Suomen liitto teki vastaanvanlaisen oman selvityksen (siirryt toiseen palveluun) jo muutama vuosi sitten.

– Olemme tutkineet kaikki maakunnan rataverkot ja ne ovat kunnossa, mutta liikennettä ja pysähdyspaikkoja uupuu, sanoo Varsinais-Suomen liiton suunnittelujohtaja Heikki Saarento.

Liikenneministeriön selvityksen pitäisi valmistua helmikuussa. Ministeriön mukaan henkilöjunaliikenteen avautuminen kilpailulle avaa suurille kaupungeille ja maakunnille mahdollisuuden järjestää alueellista ja paikallista junaliikennettä.

Useita asemia pitäisi avata uudelleen

Myös Varsinais-Suomen liiton mielestä maakuntauudistuksen myötä alueellisen junaliikenteen kehittäminen tulee entistä ajankohtaisemmaksi. Liiton mielestä kannattaisikin harkita useiden jo suljettujen rautatieasemien uudelleen avaamista.

– Tampereen radalla Aura, Kyrö, Lieto ja Kärsämäki sekä Helsingin radalla Paimio ja Piikkiö, luettelee Heikki Saarento.

Mikäli Uudenkaupungin radan sähköistäminen etenee ja rata avataan henkilöliikenteelle, Vehmaan ja Mynämäen asemat tulisi ottaa käyttöön, sanotaan Varsinais-Suomen liiiton selvityksessä.

Tunnin junasta apua koko maakunnalle

Varsinais-Suomen liiton mielestä asemien avaamiset liittyvät Turun ja Helsingin väliseen nopeaan junayhteyteen, niin sanottuun tunnin junaan.

– Tässä on kyse Varsinais-Suomen kytkeytymisestä koko Etelä-Suomen kasvuvyöhykkeeseen. Meidän pitää saada sisäinen aluerakenne kestäväksi, että me saadaan kaikki mahdollinen hyöty nopeasta junayhteydestä, Saarento sanoo.

Jo suljettujen rautatieasemien uudelleen avaaminen liittyy siihen, että työssäkäyntialueet kasvavat jatkuvasti. Ihmiset kulkevat töissä yhä kauempaa.

– Ja tässä täytyy toimia nyt heti, eikä vasta myöhemmin. Ja siksi me olemme nyt herättämässä tätä keskustelua rataverkosta, Saarento painottaa.