Juustoportti valmistautuu vegetehtaan avaamiseen – 10 miljoonan investoinnilla tavoitellaan myös vientiä

Jalasjärveläisen elintarvikeyrityksen vegetehtaan ensimmäinen tuote on kaurajuoma, jonka tuotanto pyritään aloittamaan jo tammikuussa 2018.

elintarviketeollisuus
Juustoportin maitoa.
Maitotuotteista tunnettu eteläpohjalainen Juustoportti rakentaa vegetuotetehdasta.Pasi Takkunen/Yle

Eteläpohjalainen elintarvikeyritys Juustoportti valmistautuu uuden elintarviketehtaan avaamiseen.

Vientiin ja kotimaan markkinoille suunnattu vegetuotteisiin erikoistuva tehdas rakentuu meijerin ja pääkonttorin yhteyteen Jalasjärvelle. Tällä hetkellä vegetehtaan rakentaminen on siinä vaiheessa, että tuotanto saataneen käyntiin tammikuun 2018 lopulla.

– Ensimmäisessä vaiheessa markkinoille tulee yksi tuote, kaurajuoma, mutta periaatteessa investointi mahdollistaa marjojen ja muiden kasvisruokien valmistamisen pidemmässä juoksussa, sanoo markkinoinnista vastaava Niklas Keski-Kasari.

Keski-Kasarin mukaan uusi tehdas on luonteva osa Juustoportin kehitystä.

– Tuotekehityksessä tämä on ollut olemassa viitisen vuotta, mutta parisen vuotta sitten alettiin oikeasti tehdä töitä sen eteen.

Myös vientiin?

Tehdasinvestointi on jaksotettu useampaan osaan. Nyt rakentuvan ensimmäisen osan hintalappu on noin 10 miljoonaa.

– Siellä on jo valut tehty. Investointi on moniosainen eli nyt tulee vähän lisää tilaa, myöhemmin enemmän, Niklas Keski-Kasari sanoo.

Uusi tehdas on tällä hetkellä koeajovaiheessa. Tuotantoa varten on jo rekrytoitu henkilökuntaa, jota tässä vaiheessa tarvitaan noin 10 henkilöä.

– Riippuen siitä, mikä menekki tulee olemaan, se voi olla myös enemmän.

Keski-Kasarin mukaan käynnissä ovat myös säilyvyyskokeet. Jos niiden tulokset ovat toivotunlaiset, voidaan kaurajuoman osalta alkaa käynnistellä myös haaveena olevaa vientiä.

– Euroopassa on kiinnostusta, Keski-Kasari sanoo.

Investoinnilla kasvuun

Kymmenen miljoonan investointi on Juustoportin kokoluokassa mittava. Niklas Keski-Kasarin mukaan yrityksen viimeisin vahvistettu liikevaihto on 53 miljoonaa.

– Koko yhtiönä meillä on tavoite, että liikevaihto kasvaisi vuoteen 2020 80 miljoonaan euroon. Tämä on osa sitä.

Odotuksena on, että esimerkiksi kaurajuoman kysyntä nousisi viikkotasolla kymmeniin tuhansiin litroihin, jos kuluttajat uuden tuotteen löytävät. Uskoa omaan tuotteeseen löytyy.

– Se on ensinnäkin gluteeniton, kotimaisesta luomukaurasta valmistettu, siinä ei ole karrageenia eikä säilöntäaineita ja se myydään kylmästä, Keski-Kasari listaa uutuuden ominaisuuksia.