Hyppää tulevaisuuden bussiin: Vuonna 2050 kolarit ovat harvassa ja auto tilataan kännykällä

Tulevaisuudessa robottiautot kuljettavat ihmiset paikasta toiseen ja parkkipaikkojen tilalla kukoistaa puutarhoja. Juttusarja visioi, miten me suomalaiset liikumme 30 vuoden päästä.

Tehtävänä tulevaisuus
Piirroskuva bussista.
Burhan Saifullah

Vuonna 2050 riski siitä, että joudut autokolariin, on pieni. Robottiautojen sensorit aistivat esteet ajoissa ja pysähtyvät automaattisesti, ennen kuin vaaratilanteet syntyvät.

Myös raskas liikenne kulkee automatisoituna letkoina moottoriteillä: kun yksi rekka-auto hidastaa vauhtia, perässä ajavatkin hidastavat.

Kaupunkilaiset liikkuvat yhteiskyydeillä. Sähköauton voi vuokrata lyhyeksikin ajaksi. Samalla kyyti on tavallista tarjota muille samaan suuntaan meneville.

Liikkumisesta tulee Elisa Viihteen kaltainen palvelu. Voit itse valita, mitä kulkupeliä haluat käyttää: sähköllä käyviä busseja, takseja vai kimppakyytejä? Älysovellukset suunnittelevat matkasi etukäteen yhdistelemällä erilaisia liikkumismuotoja.

Maalla asuvakaan ei tarvitse omaa autoa

Kun vuonna 2050 hyppäät bussiin, kulkee se luultavasti sähköllä. Sähköbussien hankinta on aluksi kallista, mutta sähköajoneuvot kestävät pidempään eikä niitä tarvitse huoltaa yhtä usein kuin polttomoottoriautoja.

Säästöä tulee myös robottibusseista, jotka eivät tarvitse kuskia. Yksi ihminen voi valvoa samanaikaisesti etänä usean robottibussin reittiajoa.

Robottibusseille on helppoa luoda uusia pysäkkejä virtuaalisesti. Bussireittien määrä on periaatteessa rajaton. Voit hypätä bussin kyytiin muualtakin kuin varsinaisilta pysäkeiltä.

Ihmiset eivät enää omista autoja, joten parkkipaikkojakaan ei tarvita. Parkkialueet muuttuvat puutarhoiksi, ja autohallit taiteilijoiden ateljeiksi.

Omaa autoa ei tarvita kaupunkien ulkopuolellakaan. Automatisoidut yhteiskyydit hoitavat koulukyydit, työmatkat ja kauppareissut myös maaseudulla.

Kimppakyydeistä on vuoteen 2050 mennessä kehkeytynyt Manner-Euroopassa trendi. Oman auton sijaan voi käyttää taloyhtiön yhteistä sähköautoa.

Infografiikka latauspisteiden määrästä Suomessa.
Burhan Saifullah

Sähköautoille ilmainen pysäköinti

Diesel-autoja ei juuri enää ole eikä polttomoottoreita valmisteta enää läheskään yhtä paljon kuin ennen. Autojen päästöt ovat tippuneet puoleen vuoteen 2005 verrattuna jo vuonna 2030.

Liikenne kulkee sähköllä ja vedyllä. Vanha autokanta on muutettu vähäpäästöisemmäksi biopolttoaineilla. Biopolttoaineita tehdessä hyödynnetään kotimaista jätettä ja muun muassa levää.

Sähköautojen hankintahinta laskee Suomessa veronkevennysten ansiosta. Niiden suosiota nostavat myös muut tuet, kuten ilmainen pysäköinti.

Sähköautojen latausverkosto on tiheä, ja akkutehon kehittyessä muutamalla latauskerralla voi tehdä pitempiä matkoja. EU-säädösten mukaisesti kymmentä sähköautoa kohden on vähintään yksi julkinen latauspiste, pohjoisinta Lappia myöten.

Ja sähköautojen akut ladataan tietenkin tuuli- ja aurinkovoimalla.

Julia Falck

Hanna-Leena Huhtala

Animaatio
Johanna Aulén / Yle

Lähteet:

Noora Salonen, älyliikenteen apulaisosastopäällikkö, Sito

Heikki Karsimus, sähköisen liikenteen asiantuntija, Teknologiateollisuus

Lue myös:

Hyppää tulevaisuuden junaan: Vuonna 2050 matkustat kymmenessä tunnissa Berliiniin ja vartissa Tallinnaan

Hyppää tulevaisuuden metroon ja ratikkaan: Vuonna 2050 teet raitiovaunussa ruokaostokset ja rentoudut hieronnassa

Hyppää tulevaisuuden pyörän satulaan: Vuonna 2050 poljet sähköisellä työsuhdepyörällä ja valitset lähijunassa pyörävaunun

Hyppää tulevaisuuden laivaan: Vuonna 2050 voit vaihdattaa risteilyllä auton renkaat, luistella ja käydä lääkärissä

Hyppää tulevaisuuden lennolle: Vuonna 2050 lentolippusi ovat sitä kalliimmat, mitä enemmän lennät