KL: Uusien autojen vero voi nousta 10 prosenttia – Autojen päästömittaukset saattavat myös nostaa hintoja jo ensi vuonna

Autovero voi nousta kun vanhaa ja uutta päästömittausta sovitetaan siirtymäkautena yhteen

Uudet autot
Autokauppa Kaivokselassa.
Ilkka Klemola / Yle

Autovero voi nousta ensi vuonna useilla sadoilla euroilla esimerkiksi suosittujen perheautojen osalta.

Kauppalehden (siirryt toiseen palveluun) auton maahantuojalta saaman laskelman mukaan perheauton noin 5 000 euron autovero voi nousta 500 eurolla uusien päästömittausvaatimusten takia. Korotus on kymmenkunta prosenttia, jos se siirtyy suoraan kauppahintoihin.

Laskelma tehtiin reilut 25 000 maksavalle perhefarmarille. Maahantuojan esimerkit koskevat muun muassa malleja kuten Ford Focus ja Volkswagen Golf. Autoja, jotka on testattu uudella mittaustavalla tulevat liikenteeseen alkuvuodesta.

Veron korotus johtuu maahantuojan mukaan siitä, että uusien autojen päästöjä mitataan nyt tarkemmin muun muassa ilmastokaasu CO2 –päästöjen osalta. Muutos tehtiin sen jälkeen kun autoalan todettiin laajalti ilmoittavan todellista kulutusta alempia päästöjä.

Vero nousee kun mittaustietoja vertaillaan

Käytössä on siirtymäajan sekä vanha että uusi mittaus. Verottaja on ilmoittanut, että autoverotaulukoita ei rukata ennen kuin kaikilla uusilla autoilla on uudet WLTP-mittausten mukaiset arvot.

Autoalalla arvellaan, että viiden vuoden siirtymäajan aikana verotus silti kiristyy, koska vanhoja alempia päästöarvoja säädetään ylöspäin, kun niitä verrataan uuden mittaustavan todellista kulutusta vastaaviin isompiin arvoihin. Vaikka verotaulukot pysyvät entisellään, sen sisällä merkkikohtaiset arvot muuttuvat ja verotus kiristyy. Laskelmat korotuksista ovat suuntaa antavia.

Autovero on ollut viime vuosina jonkin verran laskussa. Valtiovarainministeriö ei ole ilmoittanut, miten se toimii, kun siirtymäkauden jälkeen uudet päästötiedot tulevat voimaan uusien autojen kaupassa.

Autotuojat: Mahdollinen korotus mallikohtainen

Autotuojien ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallion mukaan korotuspaine on olemassa. Se ei kuitenkaan koske yleisesti kaikkia autoja.

Autotuojien arvion mukaan autojen välillä on suurta hajontaa ja mittausten vaikutus on mallikohtainen.

Kallion mukaan vanhojen NEDC-mittausten arvot poistuvat mahdollisesti jo ensi vuoden ajan uusien autojen tiedoista.

Lue myös:

Autojen CO2-päästöt nousevat oudosti ensi syksynä – ”Kuluttajia tämä tulee hämmentämään”

22.12.-17 klo 13.59 Juttua on täydennetty ja muutettu otsikkoa. Juttuun on lisätty Autontuojien arviolla rinnakaisista mittaustavoista ja sen vaikutuksista veroon ja sitä kautta mahdollisesti suoraan hintoihin.