Koe uusi yle.fi

Yritysten hyväntekeväisyystyön rinnalle nousi yhteiskunnallinen vaikuttaminen – "Ei yhteyttä liiketoimintaan tarvitse häivyttää"

Kuluvan vuoden aikana on nähty useita kampanjoita, joissa yritykset ovat halunneet nostaa esiin yhteiskunnallisia ongelmia ja hakea ratkaisuja niihin.

yritysvastuu
Olli Piekkala.
Kauppias Olli Piekkala pyörittää kerran viikossa kaken kahvilaa, jolla koetetaan puuttua vanhusten yksinäisyyteen.Sasha Silvala / Yle

Yritysten yhteiskunnallinen vaikuttaminen voi olla vaikka tätä: Espoon Iivisniemessä on perjantaisin kahvitteluhetki yksinäisille vanhuksille, jonka järjestää paikallinen kauppias.

Kahvilatoiminta sai alkunsa, kun K-kauppias Olli Piekkala huomasi, että naapurustossa oli paljon juttuseuraa kaipaavia vanhuksia.

– Kaupalla käytiin keskusteluja ihan muista kuin kaupan asioista, suruista ja iloista. Mutta töiden takia ei voinut pitkään keskustella, sillä meitä on vain kaksi ihmistä kerralla paikalla. Harmitti, ettei pystynyt panostamaan kanssakäymiseen, Piekkala kertoo.

Piekkala sai kuulla, että hänen kollegansa oli Lahdessa perustanut yksinäisille vanhuksille Ainon tupa –nimisen kahvilan, joka on auki kerran viikossa. Suuren suosion saanut kahvila teki vaikutuksen Piekkalaan.

– Tuli heti sellainen olo, että tämä on ihan pakko saada meillekin.

Kauppias pisti tohinaksi, ja jo parissa viikossa hän oli saanut sovittua kirkon kanssa, että kaupan vieressä olevaa seurakuntakotia sai käyttää kerran viikossa kahvilan järjestämiseen. Nyt Kaken kahvilassa on kahviteltu jo reilun parin kuukauden ajan.

– Tämä on kuin ylimääräinen olohuone, ja täytyy sanoa, että minä olen tutustunut paljon uusiin ihmisiin täällä, kahvilan vakiovieras Virpi Jalo iloitsee.

Yritykset yhteiskunta-aktiiveina

Kaken kahvila on yksi esimerkki yritysten uudesta tavasta toimia yhteiskunnassa.

Viime aikoina on nähty yhä enemmän yritysvetoisia kampanjoita, jotka tarttuvat yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Sen sijaan, että yritykset vain lahjoittaisivat rahaa järjestöille, vaikkapa juuri yksinäisyyden vastaiseen työhön, ne ovat alkaneet ottaa yhä näkyvämmän ja aktiivisemman roolin keskustelun herättäjinä ja ratkaisujen etsijöinä.

Esimerkiksi Finlayson sai syksyllä aikaan pienimuotoisen kohun kampanjallaan, jolla haluttiin herättää keskustelua naisten ja miesten palkkaeroista. Elisalla taas oli keväällä poikien ja nuorten miesten lukutaitoon keskittyvä kampanja.

Nyt ainakin Kesko ja Valio ovat tarttuneet suureen yhteiskunnalliseen huolenaiheeseen: yksinäisyyteen.

Ann-Mari Hämäläinen.
Valion markkinointi- ja viestintäjohtaja Ann-Mari Hämäläinen sanoo kuluttajien vaativan yrityksiltä vastuullisuutta.Elise Tykkyläinen / Yle

Muutoksen on huomannut myös Arvo-liiton toimitusjohtaja Kimmo Lipponen. Arvo-liitto on yhteiskunnallisten yritysten verkosto, johon kuuluu esimerkiksi Helsingin Diakonissalaitos ja Invalidisäätiö.

– Yritykset, niin isot kuin pienemmätkin ovat alkaneet ottaa yhä enemmän vastuuta yhteiskunnasta. Mielestäni se on hyvä suuntaus, koska nämä toimijat pystyvät ehkä tuomaan yhteiskunnalliseen kehitykseen sellaisia kulmia, joita esimerkiksi järjestöt eivät yksin pysty tuomaan, Lipponen toteaa.

Vastuullisuus välttämätöntä liiketoiminnalle

Valiolla on meneillään yksinäisyyteen puuttuva kampanja, jonka nyt joulun alla pyrkii saattamaan yhteen yksinäisiä ja niitä, joiden joulupöydästä voisi löytyä tilaa vieraille. Tarkoituksena on mahdollistaa ihmisten kohtaamisia. Valion markkinointi- ja viestintäjohtaja Ann-Mari Hämäläisen mielestä yrityksiltä odotetaan tänä päivänä aktiivista roolia yhteiskunnassa.

– Kyse on siitä, että kuluttajat kaipaavat entistä enemmän sitä, että yritykset lähtevät ratkomaan yhteiskunnallisia ongelmia. Ihmiset odottavat hyvin vahvasti yritysten olevan aktiivisemmin mukana tekemässä konkreettisia asioita asioiden saattamiseksi paremmalle tolalle.

Myös sijoittajat ja yritysten henkilöstö odottavat yrityksiltä yhä vastuullisempaa ja vaikuttavampaa toimintaa.

– Yritysjohto näkee sen, että vastuullisuus on välttämätöntä liiketoiminnan pitkäjänteiselle menestymiselle, Lipponen summaa.

Kesko taas järjesti marraskuun lopulla Twitterissä yksinäisyys-keskustelun, jossa kysymyksiin oli vastaamassa muun muassa tutkijoita ja yhteiskunnallisia toimijoita.

Eeva Salmenpohja
Keskon yhteiskuntasuhdejohtaja Eeva Salmenpohja arvioi, että yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemiseen vaaditaan muutakin kuin politiikkaa ja julkisia toimijoita.Kesko

Vastuullisuudessa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa nähdään myös sen markkina-arvo. On liiketoiminnallisesti kannattavaa olla vastuullinen yritys.

– Ei yhteyttä liiketoimintaan tarvitse mitenkään häivyttää, koska tämä mitä teemme on kokonaisedun mukaista. Tässä on hyvin suora ja selkeä yhteys yritystoimintaan, sillä silloin kun Suomi ja suomalaiset voivat hyvin, niin kauppakin voi hyvin, Keskon yhteiskuntasuhdejohtaja Eeva Salmenpohja sanoo.

Imago edellä?

Onko kyse sitten pelkästä brändin rakentamisesta? Arvo-liiton Kimmo Lipponen ei olisi asian suhteen liian epäileväinen.

– Valtaosin nämä yritykset pyrkivät parantamaan asioita. Toki joukkoon voi mahtua sellaisiakin yrityksiä, jotka tekevät sen maineenhallinnallisista tai viestinnällisistä tarkoitusperistä, jolloin tarkoitukset eivät ole niin ylevät yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kannalta, Lipponen myöntää.

Kaken kahvilaa pyörittävä kauppias Olli Piekkala tietää, että hyväntekeväisyydellä on markkina-arvonsa, mutta auttamisesta saatu hyvä mieli on jo arvo sinänsä.

– Se, että työntekijät ja toimitusjohtajat ovat aidosti tekemässä hyvää ihmisten joukossa, niin se on brändille hyväksi ja antaa kasvot hyväntekeväisyydelle. Mutta ennen kaikkea on mielekästä päästä tekemään hyvää.