Etkö kelvannutkaan verenluovuttajaksi? Hukkareissut Veripalveluun vähenevät keväällä

Veripalvelu rakentaa yhteistä tietojärjestelmää sairaaloiden kanssa. Verenluovuttajan terveyskysely muuttuu sähköiseksi.

verenluovutus
Janne Hietala luovuttaa verta Jyväskylän veripalvelutoimistolla.
Janne Hietala luovuttaa verta Jyväskylän veripalvelutoimistolla.Eveliina Matikainen/Yle

Verenluovutukseen liittyvän terveyskyselyn voi täyttää sähköisesti ensi keväästä alkaen. Luovuttaja voi lähettää tietonsa Veripalvelulle kännykällä tai tietokoneella jo ennen verenluovutukseen tuloa.

Digitalisoitu terveystarkastus nopeuttaa asiointia Veripalvelussa. Se voi jopa säästää asiakkaan hukkareissulta.

– Kyselyssä voi tulla ennakkoon esille joku sellainen asia, jota ei ole hoksannutkaan että se mahdollisesti estää luovutuksen. Siten säästyy ihan turha asiointi täällä, kertoo asiakaspäällikkö Liisa Romo Jyväskylän veripalvelutoimistosta.

Viimeinen arviointi verenluovuttajan kunnosta tehdään kuitenkin edelleen kasvotusten. Hoitaja mittaa hemoglobiinin ja haastattelee asiakasta tavalliseen tapaan ennen luovutusta.

Veren tarpeen ennakointi paranee

Terveystarkastuksen digitalisointi on osa veripalveluiden ja sairaaloiden yhteisen tietojärjestelmän rakentamista.

Tavoitteena on, että ensi kesään mennessä Veripalvelu saisi ajantasaista tietoa sairaaloiden verivarastojen tilanteesta. Jatkuva tiedon vaihto auttaisi Veripalvelua ennakoimaan millaisia verituotteita kulloinkin tarvitaan eri puolilla Suomea.

Ennakointia parantava tietojärjestelmä voisi auttaa myös verenluovuttajaa suunnittelemaan käyntejään paremmin.

Tänään juuri sinun veriryhmäsi varastotilanne on hyvä, mutta viikon päästä näyttää huonolta. Voitko tulla silloin?

Martti Syrjälä, Veripalvelun johtaja

Nykyisin veren tarvetta kuvaavat hymyilevät tai surulliset pisarat Veripalvelun nettisivuilla kertovat juuri tämän hetkisestä veritilanteesta. Jatkossa ennuste voisi yltää pidemmälle.

– Voisimme kommunikoida verenluovuttajille esimerkiksi että tänään juuri sinun veriryhmäsi varastotilanne on hyvä, mutta viikon päästä näyttää huonolta, voitko tulla silloin, kuvailee Veripalvelun johtaja Martti Syrjälä.

Verenluovutus
Eveliina Matikainen / Yle

Hitaasti, mutta varmasti tälle vuosituhannelle

Sairaalat tilaavat tarvitsemansa verituotteet Veripalvelulta edelleen joko puhelimitse tai faksilla. Uusi tietojärjestelmä tuo toiminnan monella tapaa tälle vuosituhannelle. Jatkossa tilaukset tehdään sähköisesti.

– Se parantaa luotettavuutta ja vähentää väärinymmärryksien mahdollisuutta, Syrjälä ennakoi.

Luotettavuuteen panostetaan myös järjestelmän käyttöönotossa. Valmista arvioidaan olevan kesään mennessä, mutta kiirettä ei pidetä toimivuuden kustannuksella. Henkilöstön koulutukselle sekä järjestelmän kuormittamiselle ja testaamiselle on järjestetty aikaa.

– Järjestelmän käyttö voi alkaa vasta sitten, kun sen toiminta on varmistettu absoluuttisen virheettömäksi, linjaa Veripalvelun johtaja Martti Syrjälä.

Verenluovutuksen ja verensiirron välillä on monta vaihetta. Veripalvelun digitalisointi yltää niihin kaikkiin kuljetuksesta ja verivalmisteiden valmistuksesta aina testaukseen ja jakeluun asti. Kaikki ketjun vaiheet tallentuvat jatkossa entistä automaattisemmin.

– Tätä tietoa voidaan käyttää koko prosessin laadun varmistamisessa, Syrjälä uskoo.

Verta ei voi digitalisoida

Veripalvelun terveyskyselyn sähköistyminen ei sulje verenluovuttajien ulkopuolelle heitä, jotka eivät käytä älylaitteita.

Ilmoittautumisen ja terveystarkastuksen voi hoitaa myös Veripalvelun toimistolla.

Itse verenluovutushan ei muutu. Se on ihmiseltä ihmiselle edelleenkin.

Liisa Romo, Veripalvelu, Jyväskylä

– Apua lomakkeen täyttämiseen saa ihan varmasti, Liisa Romo Jyväskylän veripalvelusta lupaa.

Digitalisointi ei yllä myöskään Veripalvelun tärkeimpään tehtävään.

– Itse verenluovutushan ei muutu. Se on hyvin ihmiseltä ihmiselle edelleenkin, Romo tiivistää.