Pariisissa peitettiin liikennevaloja hupuilla – tavoitteena vähentää onnettomuuksia

Pariisissa uskotaan, että liikennevalojen poistaminen lisää pienempien risteyksien turvallisuutta ja vähentää myös ilmansaasteita. Tulevaisuuden kaupunki saattaa olla täysin liikennevaloton.

liikennevalot
Liikennevalojen peittäminen pakottaa autoilijat ja jalankulkijat aiempaa suurempaan tarkkaavaisuuteen.
Liikennevalojen peittäminen pakottaa autoilijat ja jalankulkijat aiempaa suurempaan tarkkaavaisuuteen.Juha Nurminen / Yle

PariisiMontparnassen kaupunginosassa Pariisin vasemmalla rannalla osa liikennevaloista on saanut päälleen huput. Tarkoitus on kokeilla, miten valojen poisto vaikuttaa autoilijoiden, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden liikennekäyttäytymiseen.

Silmämääräisesti vaikuttaa siltä, että autoilijat ajavat hieman aiempaa hiljempaa. Sitä mieltä on myös pienen Fiatin ratissa istuva Eric.

– Kokeilu pakottaa ajamaan vastuullisemmin. Auton ratissa on pysyttävä aiempaakin valppaampana, kun valoihin ei voi sokeasti luottaa, pariisilaismies toteaa.

Kaikki eivät ole kuitenkaan kokeilusta innoissaan. Läheisen koulun vanhempainillassa on pohdittu liikennevalojen peittämisen riskejä. Moni kokee, ettei vanhempia ole informoitu asiasta riittävän selkeästi.

– Täysin typerä kokeilu! Miksi pitää luopua järjestelystä, joka toimii hyvin, Nicole-niminen jalankulkija puuskahtaa.

Samaa mieltä tuntuu olevan moni vanhempi korttelin asukas.

Liikennevalojen peittäminen vähensi onnettomuuksia

Kaupunginosan johtaja Carine Petit vakuuttaa, että vaikka totuttautuminen vaatii hetken, pitäisi liikennevalojen poiston pikemminkin parantaa turvallisuutta. Vihreän valon palaminen kun ei takaa rauhallista kadun ylitystä.

– Moni pariisilaiskuljettaja ajaa valitettavasti päin punaisia, varsinkin kääntyessään. Moni kuski myös kiihdyttää ehtiäkseen risteykseen ennen vihreän valon vaihtumista, mikä synnyttää vaaratilanteita, Petit kuvaa.

Montparnassen kaupunginosan johtaja Carine Petit uskoo, että liikennevalojen poistaminen parantaa turvallisuutta.
Montparnassen kaupunginosan johtaja Carine Petit uskoo, että liikennevalojen poistaminen parantaa turvallisuutta.Juha Nurminen / Yle

Aiemmat pienemmissä ranskalaiskaupungeissa tehdyt kokeilut ovat olleet onnistuneita. Liikennevalojen poistaminen on laskenut ajonopeuksia ja melutasoja sekä vähentänyt liikenneonnettomuuksia keskimäärin parikymmentä prosenttia.

– Liikennevalojen peittämistä pitää kuitenkin miettiä risteyskohtaisesti. Joka paikasta niitä ei voi poistaa, ei missään nimessä esimerkiksi isommista risteyksistä.

Saastepiikeistä kärsivät pariisilaiset kannattavat kaikkia uusia ideoita

Turvallisuuden lisäksi Pariisissa kiinnostaa etenkin ilmanlaadun paraneminen. Kaupunki on pyrkinyt vähentämään autoliikennettä ja laskemaan ajonopeuksia erilaisin keinoin. Liikennevalojen poistaminen on niistä uusin: sen kun pitäisi vähentää jarrutuksia ja kiihdytyksiä.

– Mittaamme kokeilun päätteeksi, onko ilmanlaadussa tapahtunut muutoksia. Muissa kaupungeissa tulokset ovat olleet hyviä, Carine Petit sanoo.

Pariisissa on talvisin toistuvia saastepiikkejä, jotka haittaavat etenkin hengitysoireista kärsiviä kaupunkilaisia. Moni kaupunkilainen on sitä mieltä, että ilmanlaadun parantamiseksi kannattaa kokeilla kaikkea.

Pariisilainen Souad kannattaa kaikkia keinoja, joilla ilmanlaatua pystytään parantamaan.
Pariisilainen Souad kannattaa kaikkia keinoja, joilla ilmanlaatua pystytään parantamaan. Juha Nurminen / Yle

– Kannatan ehdottomasti kaikkia uudistuksia, jotka voivat parantaa hengitysilmaa. Siinäkin tapauksessa, että niistä seuraisi vähän päänvaivaa, toteaa pahaa astmaa sairastava, Souad -niminen pariisilaisnainen.

Liikennevalottomuuden ennustetaan olevan joka tapauksessa huomispäivän trendi.

Pariisissa uskotaan, että tulevaisuudessa jopa kaksi kolmasosaa kaupungin liikennevaloista tullaan poistamaan – ellei niistä sitten tule robottiautojen myötä kokonaan tarpeettomia.

Pariisin vasemman rannan kortteleissa kokeillaan liikennevalojen huputtamista.
Pariisin vasemman rannan kortteleissa kokeillaan liikennevalojen huputtamista.Juha Nurminen / Yle